Switchking Service Host Suger CPU

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Gismo71
1 star
1 star

Post by Gismo71 » Wed 04 Jul 2012, 07:35

Hej.

Som rubriken beskriver så suger Switchking Service Host nästan 50% CPU sedan jag inastallerade 2.0.3.9
Det går så tungt att styrningen blir lidande och jag får timeout meddelanden både på iPhone och Android
apparna och när jag byter status på en enhet så kan det dröja 10 Sekunder innan något händer.

Jag har en liten HP EX490 server som står och snurrar med en Dualcore propp och 4Gb ram.
Den har funkat kanon och förut så var det nästan i realtid när jag ändrade status på någon
enhet.

Jag har ca 20 datakällor som jag hämtar data från både ett 1-wire nät och trådlösa enheter till
min duo. jag har testat att minimera antalet värden som loggas men utan någon skillnad.

Tipps och idéer mottages tacksamt

/Henrik

Martin
Administrator
Administrator

Re: Switchking Service Host Suger CPU

Post by Martin » Wed 04 Jul 2012, 08:58

Ett första tips är att stänga av tjänsterna en efter en för att se när CPU-lasten går ner.

Börja med tjänsten som kommunicerar med Switch King Live, därefter DataCollector-tjänsten och sist REST-tjänsten.
Om lasten går ned när tjänsten som kommunicerar med Live stängs så är det Live som är problemet (men inte troligt). Om lasten sänks när DataCollector-tjänsten stängs så är det relaterat till insamlingen av värden.
Om det inte är det så gissar jag att det är utvärderingen av värden som på något sätt tar väldigt lång tid och då bör man kunna återskapa det i testbänk på enklare sätt.

Finns något i loggen?
Martin | Switch King

klintan
3 stars
3 stars

Post by klintan » Wed 04 Jul 2012, 19:05

Jag upplever också timeoutproblem i iPhone-klienten. Jag följer denna tråd och ska försöka felsöka när jag är på landet nästa gång.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 05 Jul 2012, 07:20

klintan wrote:Jag upplever också timeoutproblem i iPhone-klienten. Jag följer denna tråd och ska försöka felsöka när jag är på landet nästa gång.
Timeout behöver inte nödvändigtvis ha med CPU-last att göra.
Ta gärna en separat tråd om detta om du inte ser att CPU-lasten på servern är hög.
Martin | Switch King

Gismo71
1 star
1 star

Post by Gismo71 » Thu 05 Jul 2012, 11:24

Martin.

Jag har felsökt som du föreslog och det är endast när jag stoppar rest servicen som CPU lasten går ner.

Jag har en hel del loggfiler sparat med mycket error och warnings i. Vart kan jag maila dom??

Med vänlig hälsning,

Henrik

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 16 Jul 2012, 20:47

@Gismo71: Titta gärna om detta även gäller dig:
viewtopic.php?f=10&t=770#p5677
Martin | Switch King

Post Reply