Jag har lyckats avkoda NEXA protollet enligt nedanstående, men vet nån hur "absolut dimmnings protokollet" ser ut ?
Avkodning NEXA / Proove mm.
-
- 3 stars
- Posts: 69
- Joined: Mon 22 Nov 2010, 22:26
- Location: Luleå
Avkodning NEXA / Proove mm.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________________________________________________________________________
// Sonny // ( If assembler looks blurry....try 2 C# ;)
// Sonny // ( If assembler looks blurry....try 2 C# ;)
-
- 3 stars
- Posts: 130
- Joined: Thu 23 Dec 2010, 11:26
Re: Avkodning NEXA / Proove mm.
Jag har inte dekodat signalen då jag saknar utrustning och kompetens men Telldus använder värden från 0-255 vilket tyder på att dimnivån kan vara 8 bitar, om det hjälper något.
-
- 3 stars
- Posts: 69
- Joined: Mon 22 Nov 2010, 22:26
- Location: Luleå
Re: Avkodning NEXA / Proove mm.
Tjo
Problemet är att det inte finns några bitar, för dim-nivå, i frame'n som sänds av min lilla "plutt-fjärr" , så jag har ingen signal att dissikera
Men det kan vara så att det antingen sänds en helt annan typ av frame när man dimmar, eller så kommer "dim-framen" efter dom vanliga frame'arna (mysko ord
, man kanske skall skriva "ramarna"
)
Om nån visste hur det ligger till eller om nån kunde "spela in" en sån dimsekvens "ram" så skulle det gå att reverse-engineera ( hehe...ett till /lol/ ord
)

Problemet är att det inte finns några bitar, för dim-nivå, i frame'n som sänds av min lilla "plutt-fjärr" , så jag har ingen signal att dissikera

Men det kan vara så att det antingen sänds en helt annan typ av frame när man dimmar, eller så kommer "dim-framen" efter dom vanliga frame'arna (mysko ord


Om nån visste hur det ligger till eller om nån kunde "spela in" en sån dimsekvens "ram" så skulle det gå att reverse-engineera ( hehe...ett till /lol/ ord

________________________________________________________________________
// Sonny // ( If assembler looks blurry....try 2 C# ;)
// Sonny // ( If assembler looks blurry....try 2 C# ;)
-
- 3 stars
- Posts: 130
- Joined: Thu 23 Dec 2010, 11:26
Avkodning NEXA / Proove mm.
Du har alltså ingen Tellstick? För då hade du kunnat sända signalen själv och fånga den.
Efter att ha provat runt lite verkar mina 2 varianter av dimmers från Nexa ha 16 diskreta lägen vid absolut dimning vilket väl betyder 4 bitar. Rimligen är dessa bitar med i sekvensen på ett sätt som inte kan blandas ihop med det protokollet du kommit fram till. Har du provat att lägga till 4 eller 8 bitar direkt efter din fångade sekvens?
Jag förstår inte riktigt vad som är vad i din bild tyvärr.
Efter att ha provat runt lite verkar mina 2 varianter av dimmers från Nexa ha 16 diskreta lägen vid absolut dimning vilket väl betyder 4 bitar. Rimligen är dessa bitar med i sekvensen på ett sätt som inte kan blandas ihop med det protokollet du kommit fram till. Har du provat att lägga till 4 eller 8 bitar direkt efter din fångade sekvens?
Jag förstår inte riktigt vad som är vad i din bild tyvärr.
-
- 3 stars
- Posts: 69
- Joined: Mon 22 Nov 2010, 22:26
- Location: Luleå
Re: Avkodning NEXA / Proove mm.
Rätt, jag har ingen Tellstick....utan jag har byggt en egen
som jag döpt till ClicStic 
Men därifrån till att få allt att funka korrekt så måste jag kunna lägga in de protokoll jag vill använda, och jag saknar info om detta "absolut dimmnings" protokoll
Ramarna som jag jag postade ovan skall tolkas först som typ "manchester kod" , detta protokoll används för att skapa en "DC" balans i mottagaren (nu är vi inne på saker som kan ta en stund att förklara djupare
) , men detta innbeär i alla fall att en logisk "etta" sänds i detta fall radiomässigt som en kort positiv puls följd av en längre "icke puls", i min bild ritad som "0",
sen kommer en efterföljande "1" som sänds som en kort puls följd av en kort icke-puls , dessa ("0" "1") skall tolkas i mottagaren som en logisk etta ,"1".
Om man däremot vill sända en logisk nolla, "0", så skickas via radion "1" "0".
Dessa "logiska" nivåer som radiosignalen bildar, står i bilden på raden "Logisk:"
Detta innbär att om man vill skicka 32 logiska bitar (4 bytes) så skickar man radiomässigt 64 bitar, och om vi skippar radio-id biten som är de första 26 logiska bitarna (67 108 864 olika sändar-id'n
) , så återstår 6 logiska bitar (summa 32), dessa 6 bitar bär info för om det är ett "grupp kommando" eller inte (grupp kommandot slår på eller av alla mottagare) , grupp biten är bit 27.
Nästa bit är "på eller av" biten, denna blir då bit 28.
De sista fyra logiska bitarna är vilken mottagare som adresseras, 0-15, alltså max 16 olika mottagare kan adresseras.
Sist av allt kommer en "tyst minut" för att tala om att det är slut på ramen, eller närmare bestämt ca. 10mS
Pust....hoppas att allt blev rätt nu...plus att överhuvudtaget nån begriper vad jag försöker säga


Men därifrån till att få allt att funka korrekt så måste jag kunna lägga in de protokoll jag vill använda, och jag saknar info om detta "absolut dimmnings" protokoll

Ramarna som jag jag postade ovan skall tolkas först som typ "manchester kod" , detta protokoll används för att skapa en "DC" balans i mottagaren (nu är vi inne på saker som kan ta en stund att förklara djupare

sen kommer en efterföljande "1" som sänds som en kort puls följd av en kort icke-puls , dessa ("0" "1") skall tolkas i mottagaren som en logisk etta ,"1".
Om man däremot vill sända en logisk nolla, "0", så skickas via radion "1" "0".
Code: Select all
__
| |______ = radio "0"
__
| |__ = radio "1"
__ __
| |______| |__ = radio "01" = logisk "1"
__ __
| |__| |______ = radio "10" = logisk "0"
__ __ __ __
| |__| |______| |______| |__ = radio "1001" = logisk "01"
Detta innbär att om man vill skicka 32 logiska bitar (4 bytes) så skickar man radiomässigt 64 bitar, och om vi skippar radio-id biten som är de första 26 logiska bitarna (67 108 864 olika sändar-id'n

Nästa bit är "på eller av" biten, denna blir då bit 28.
De sista fyra logiska bitarna är vilken mottagare som adresseras, 0-15, alltså max 16 olika mottagare kan adresseras.
Sist av allt kommer en "tyst minut" för att tala om att det är slut på ramen, eller närmare bestämt ca. 10mS

Pust....hoppas att allt blev rätt nu...plus att överhuvudtaget nån begriper vad jag försöker säga

________________________________________________________________________
// Sonny // ( If assembler looks blurry....try 2 C# ;)
// Sonny // ( If assembler looks blurry....try 2 C# ;)
-
- 1 star
- Posts: 1
- Joined: Wed 07 Nov 2012, 22:54
Re: Avkodning NEXA / Proove mm.
Tjo!
Jag försöker avkoda data från en väderstation och sökte runt och hamnade i denna tråden. Jag har en fråga ang typ "manchester kod", vad händer om radiomönstret "0000" uppstår? Eller ska det inte göra det för att uppnå "DC" balans?
Har följande radio-signal:

Vilket jag får till radio: "0000 1010 ...", hur tolkas "0000" logiskt? Eller är det en helt annan typ av kodning?
Tacksam för input då jag är grön inom radio...
Jag försöker avkoda data från en väderstation och sökte runt och hamnade i denna tråden. Jag har en fråga ang typ "manchester kod", vad händer om radiomönstret "0000" uppstår? Eller ska det inte göra det för att uppnå "DC" balans?
Har följande radio-signal:

Vilket jag får till radio: "0000 1010 ...", hur tolkas "0000" logiskt? Eller är det en helt annan typ av kodning?
Tacksam för input då jag är grön inom radio...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests