Hur skulle ni ha gjort?
-
- 5 stars
Hur skulle ni ha gjort?
Hej.
Sitter i planeringsfasen att implementera lite nyheter i mitt SK system.
*styra allt detta med en androidplatta
*automatiskat starta projektor och förstärkare vid tryck på plattan (xbmc)
*automatiskat starta projektor och förstärkare vid tryck på plattan (ps3)
*automatiskat stänga av projektor och förstärkare vid tryck på plattan (off)
Detta kommer jag lösa med plugin som kommer prata med projektor via rs232 och projektorn via ethernet. Så där ser jag inga problem.
Kommer även styra ljuset i biorummet via plattan, här är tanken att jag ska ha 0, 25, 50, 75 och 100 %
Plattan kommer prata med SK via REST och sätta olika värde på datakällor.
Detta vill jag lösa med hjälp av datakällor och gruppscheman
Jag har 27 spottar i taket som jag då vill dela in i 0 - 100 % och då tex 50% tänder 23 spottar som jag valt ut.
Men frågan är ju hur jag på det mest effektiva sättet löser detta med datakällor och gruppscheman dvs så att inte gruppscheman krockar och håller fler lampor tända än vad det ska vara och liknande.
Kasta gärna ut era tankar angående detta.
Sitter i planeringsfasen att implementera lite nyheter i mitt SK system.
*styra allt detta med en androidplatta
*automatiskat starta projektor och förstärkare vid tryck på plattan (xbmc)
*automatiskat starta projektor och förstärkare vid tryck på plattan (ps3)
*automatiskat stänga av projektor och förstärkare vid tryck på plattan (off)
Detta kommer jag lösa med plugin som kommer prata med projektor via rs232 och projektorn via ethernet. Så där ser jag inga problem.
Kommer även styra ljuset i biorummet via plattan, här är tanken att jag ska ha 0, 25, 50, 75 och 100 %
Plattan kommer prata med SK via REST och sätta olika värde på datakällor.
Detta vill jag lösa med hjälp av datakällor och gruppscheman
Jag har 27 spottar i taket som jag då vill dela in i 0 - 100 % och då tex 50% tänder 23 spottar som jag valt ut.
Men frågan är ju hur jag på det mest effektiva sättet löser detta med datakällor och gruppscheman dvs så att inte gruppscheman krockar och håller fler lampor tända än vad det ska vara och liknande.
Kasta gärna ut era tankar angående detta.
-
- 3 stars
Re: Hur skulle ni ha gjort?
@Martin & Tomas
Hoppas ni inte ser detta som reklam utan för vad det är - en lösning på Isaksson's problem. Om inte, så ta bort detta inlägg.
@Isaksson
Jag tycker det låter som att det du behöver är ett sätt att göra de olika scheman (0, 10....100%) ömsesidigt uteslutande? Då anger du för varje schema hur respektive spot ska styras och behöver aldrig fundera på om ett annat schema stör det som ska vara aktivt.
Jag hittade inte ett sätt att göra detta direkt i Switch King, men då jag råkar veta att du även använder Beyond Measure så gjorde jag en lösning åt dig som ger dig denna funktionalitet i Switch King genom integrationen via SwitchKing Bridge.
Det bifogade schemat styr tre data källor (du binder dina gruppscheman mot dessa) och garanterar att endast ett av dem är "på" samtidigt (vid ändring så stängs alltid nuvarande av först). Vill du ha fler data källor så är det bara att bygga ut schemat med ytterligare "grenar".
Hoppas ni inte ser detta som reklam utan för vad det är - en lösning på Isaksson's problem. Om inte, så ta bort detta inlägg.
@Isaksson
Jag tycker det låter som att det du behöver är ett sätt att göra de olika scheman (0, 10....100%) ömsesidigt uteslutande? Då anger du för varje schema hur respektive spot ska styras och behöver aldrig fundera på om ett annat schema stör det som ska vara aktivt.
Jag hittade inte ett sätt att göra detta direkt i Switch King, men då jag råkar veta att du även använder Beyond Measure så gjorde jag en lösning åt dig som ger dig denna funktionalitet i Switch King genom integrationen via SwitchKing Bridge.
Det bifogade schemat styr tre data källor (du binder dina gruppscheman mot dessa) och garanterar att endast ett av dem är "på" samtidigt (vid ändring så stängs alltid nuvarande av först). Vill du ha fler data källor så är det bara att bygga ut schemat med ytterligare "grenar".
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 5 stars
Hej Per.
Intressant lösning, alltid roligt när man ser en lösning från en helt annan infallsvinkel än vad jag hade från början.
Jag satt och skissade lite själv på en lösning i SK att man tex gör något i denna stilen (har inte testat detta än dock)
% - vilka spottar - Gruppschema med regelstyrning - Signal
25% 1,6,11,14,20,23,25 datakällan BioController mer än 24 On
50% 3,8,9,16,18,24,27 datakällan BioController mer än 49 On
75% 4,10,19,26,29,30 datakällan BioController mer än 74 On
100% 2,7,12,15,17,22,28 datakällan BioController mer än 99 On
Tanken var då att om jag på plattan skickar REST till datakällan BioController med värde 50 så kommer spottarna både i 25% och 50% tändas vilket resulterar i att jag får de spottar som jag vill att lysa. i teorin borde detta fungera i SK om jag nu inte gjort en tankevurpa.
Hoppas på att fler personer skickar in sina funderingar/lösningar i denna tråden, intressant läsning.
Intressant lösning, alltid roligt när man ser en lösning från en helt annan infallsvinkel än vad jag hade från början.
Jag satt och skissade lite själv på en lösning i SK att man tex gör något i denna stilen (har inte testat detta än dock)
% - vilka spottar - Gruppschema med regelstyrning - Signal
25% 1,6,11,14,20,23,25 datakällan BioController mer än 24 On
50% 3,8,9,16,18,24,27 datakällan BioController mer än 49 On
75% 4,10,19,26,29,30 datakällan BioController mer än 74 On
100% 2,7,12,15,17,22,28 datakällan BioController mer än 99 On
Tanken var då att om jag på plattan skickar REST till datakällan BioController med värde 50 så kommer spottarna både i 25% och 50% tändas vilket resulterar i att jag får de spottar som jag vill att lysa. i teorin borde detta fungera i SK om jag nu inte gjort en tankevurpa.
Hoppas på att fler personer skickar in sina funderingar/lösningar i denna tråden, intressant läsning.
-
- 3 stars
Ja, den lösningen tänkte jag också på, och det bör fungera. En nackdel som jag såg men missade skriva ned är att om du i de olika schema vill utföra saker som bara ska göras i vissa av dem, eller vid aktivering av ett specifikt schema, så går det inte eftersom de aktiveras stegvis från 0-100 och förblir aktiva tills du stegat ned igen.
Kanske är det inte ett problem, men värt att veta om iaf.
Kanske är det inte ett problem, men värt att veta om iaf.
-
- 5 stars
Mmm där har du en poäng, men i BM lösningen så skulle man ju då låta min android platta jobba direkt mot BM istället för att öka hastigheten en aning, eller vad anser du om det?
-
- 3 stars
Behöver du snabbheten och inte vill ha låg poll-frekvens mot SK's REST service så är det enda alternativet, ja - såvida det det inte går att få SK att notifiera ändringen händelsestyrt till BM via ett plugin i SK.
-
- 5 stars
Har ju ett plugin till SK i alfa stadie så visst, det skulle jag kunna använda mig av för att anropa BM direkt vid ändring av datakällan.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
- 3 stars
Det var det jag misstänkteIsaksson wrote:Har ju ett plugin till SK i alfa stadie så visst, det skulle jag kunna använda mig av för att anropa BM direkt vid ändring av datakällan.

-
- 5 stars

Jag slänger ut en ny fråga här nu okså.
Jag behöver okså ha reda på om xbmc 12 har status Play, Pause, Stop jag hade en fungerande lösning i EG till XBMC 11 men frågan är hur jag ska kolla av detta, plugin till SK kanske? eller finns det något smart sätt i BM för detta?
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=JSON-RPC_API/v6
-
- 3 stars
Hade det varit XML-formaterad data had BM klarat det rakt av, men att skriva en komponent som stödjer XMBC's JSON-api bör inte vara allt för svårt, dessutom roligt.