Proove fjärrströmbrytare bätttre än Nexa...

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
tonyt
1 star
1 star

Proove fjärrströmbrytare bätttre än Nexa...

Post by tonyt » Sat 15 Dec 2012, 13:54

Hej alla glada, jag sökte i forumet men hittade inget svar så jag hoppas nån kan svara på detta....

Jag köpte först en Tellstick Net för några veckor sen samt ett par förpackningar med NEXAs fjärrbrytare på Clasolson, PE3 dessa: http://www.clasohlson.com/se/Fj%C3%A4rr ... r364602000
De fungerade kanon med Tellstick Net. Hursomhelst så tog det några dagar så insåg jag att det är en Tellstick DUO jag behöver så jag skaffade en sån och köpte licensen till Switchking så man kan göra lite mer skoj.

Det jag märkte med dessa PE3 var att i Switch King clientprogramvaran på datorn så om fjärrströmbrytaren är schemalagd men släckt så har jag även programmerat upp de medföljande fjärrkontrollerna så jag kan tända och släcka övrig tid som jag vill och det fungerar bra, däremot så om jag tänder med en fjärr så indikerar inte switch king programvaran att lampan är tänd vilket den gör när lampan är tänd via schemat. Jag hade väl inte reagerat på det om det inte var så att jag förutom de självlärande Nexa PE3 också använde en gammal Proove fjärrströmbrytare med ni vet de där rattarna på baksidan ABCD och 1234. I mitt fall så står den på A1. När jag använder proove fjärren på den och tänder den lampan till Proove fjärrbrytaren så indikerar även switch king clientprogramvaran att den är tänd respektive släckt. Det fungerar också på Iphone appen. Det är tråkigt att inte Nexas PE3 visar aktuell status om jag använder fjärren att tända med.

Nån som vet vad det beror på? Kan det vara så att man inte kan köra självlärande fjärrströmbrytare för att det ska fungera med aktuell status?

Nån som vet?

Vore trevligt om nån vet.

HA en bra dag :D

Schlbuditz
2 stars
2 stars

Sv: Proove fjärrströmbrytare bätttre än Nexa...

Post by Schlbuditz » Sat 15 Dec 2012, 14:30

Tryck på fjärren och kolla sedan i Duons händelselogg i Switchking vilken kod den sänder ut, lägg sedan in den koden på enheten i Switchking. Nu kommer Switchking uppdatera status när den "hör" fjärren och kan länka det med enheten.

tonyt
1 star
1 star

Re: Sv: Proove fjärrströmbrytare bätttre än Nexa...

Post by tonyt » Sat 15 Dec 2012, 15:31

Tack så mycket för snabbt svar, men nu till det tråkiga, Jag är troligtvis förståndshandikappad, för jag fattar inte hur jag ska göra detta :D

I Duons händelselogg så ser det t.ex ut så här "R9070210U2 Självlärande På/Av" men jag fattar inte var jag ska lägga in detta. Om jag går in under enheten och identifiering så kan man skriva in , namn, beskrivning, huvudgrupp och sen typ av switch, fjärrkod enhetskod och där har jag redan lagt in fjärrkontrollskod och enhetskod som är olika under alla fjärrströmbrytare. I början så stod 1 under bägge på alla enheter och om jag släckte i ett rum så släcktes allt men sen så skrev jag in t.ex för tre enher med en fjärr, Fjärrkontrollskod 1 enhet 1, Fjärrkontrollskod 1 enhet 2, Fjärrkontrollskod 1 enhet 3 och då stör dom inte varandra. men det jag frågar efter fungerar inte.....
Schlbuditz wrote:Tryck på fjärren och kolla sedan i Duons händelselogg i Switchking vilken kod den sänder ut, lägg sedan in den koden på enheten i Switchking. Nu kommer Switchking uppdatera status när den "hör" fjärren och kan länka det med enheten.

Schlbuditz
2 stars
2 stars

Post by Schlbuditz » Sat 15 Dec 2012, 19:54

Hehe, så illa är det nog inte. ;-)

Säg att den koden är på knapp 1 på fjärren, då lägger du in 2 som enhetskod och 9070210 som fjärrkontrollskod i Switchking på den enhet som du har kopplad till nummer 1 på fjärren.

Samma procedur för övriga knappar på fjärren, siffrorna efter "R" är alltså fjärrkontrollskod och efter "U" är enhetskod!

Hoppas det klarnade. :-)

tonyt
1 star
1 star

Re: Proove fjärrströmbrytare bätttre än Nexa...

Post by tonyt » Sat 15 Dec 2012, 20:20

Tack så hemskt mycket :D
Man blir så jäkla glad när man är ny på nåt och får kanonhjälp direkt....

Förresten är Nexa PE3 ett bra val som jag gjort på fjärrströmbrytare eller finns det bättre val?

Schlbuditz
2 stars
2 stars

Post by Schlbuditz » Sat 15 Dec 2012, 20:51

Jag tycker själv att Julas Anslut är mest bang for the buck! Ofta kampanj på dom med tre st. för 99:-.

Kul att du fick till det! :-)

tonyt
1 star
1 star

Post by tonyt » Sat 15 Dec 2012, 21:22

Kollade på dom och frågade en kille som jobbade där och han sa han själv köpt de där och tyckte inte dom va bra utan att han själv bytt till nexa och att dom fungerade bättre men han kanske bara fått nån som strulade...

Schlbuditz
2 stars
2 stars

Post by Schlbuditz » Sat 15 Dec 2012, 21:26

Ja, själv har jag kanske 9 st såna och alla fungerar utmärkt. Detta i trävilla med två plan och strömbrytare i alla rum.

tonyt
1 star
1 star

Post by tonyt » Sat 15 Dec 2012, 21:51

.
Last edited by tonyt on Sat 15 Dec 2012, 21:52, edited 1 time in total.

tonyt
1 star
1 star

Post by tonyt » Sat 15 Dec 2012, 21:52

Ok, då kanske man vågar testa nån sån också men jag hoppas att nexa släpper nån fjärrströmbrytare som tvåvägskommunicerar i samband med att de släpper sin motsvarighet till Tellstick Net alltså Nexa gateway....

Post Reply