Rörelse detektor?
-
- 2 stars
Rörelse detektor?
Hej,
Har någon bra tips på en rörelse detektor som inte går på 433Mhz?
Helst 1-wire nätet?
Så mycket strul med Nexas rörelsedekare.
Helst 1-wire nätet?
-
- 5 stars
Re: Rörelse detektor?
Detta skulle kunna fungera.
https://www.m.nu/d2c-2-io-med-skruvterm ... p-254.html
https://www.m.nu/pirsensor-p-200.html
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
https://www.m.nu/d2c-2-io-med-skruvterm ... p-254.html
https://www.m.nu/pirsensor-p-200.html
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
- Administrator
Jag byggde en IR-detektor av just de komponenterna som det länkas till, men min erfarenhet är att det inte blev riktigt bra.
Det kan ha varit SBS som ställde till det - det är möjligt att någon annan lyckas bättre
Men - i vilket fall. Köpte PIR + låda + D2C och byggde ihop PIR + låda. Det blev en extremt liten detektor som var lätt att gömma (även om det krävdes lite tålamod och lackning för att få inkapslingen snygg). Däremot så upplevde jag PIR:en som alldeles för känslig. Utanför ytterdörren har vi planterat "prydnadsgräs" som var 1-1,5m höga. Dessa vippor vajade i vinden vilket ledde till att detektorn triggade i princip hela tiden. Man kan tycka att den inte borde reagerat för gräset, men det gjorde den - när det var vindstilla och natt fungerade det finfint.
Nu har jag D2C inkopplad direkt till detektorerna i mitt hemlarm istället och det fungerar fantastiskt bra. Ett tips från min sida är att köpa en D2C (som klarar av två detektorer samtidigt - en på vardera ingången) och sedan köpa en riktig detektor - exempelvis https://www.m.nu/d2c-2-io-med-skruvterm ... p-254.html. Lite dyrare, men fungerar oerhört bra. Det bör ju räcka att spänningsmata detektorn för att få ut rörelse/ej rörelse.
Det kan ha varit SBS som ställde till det - det är möjligt att någon annan lyckas bättre

Men - i vilket fall. Köpte PIR + låda + D2C och byggde ihop PIR + låda. Det blev en extremt liten detektor som var lätt att gömma (även om det krävdes lite tålamod och lackning för att få inkapslingen snygg). Däremot så upplevde jag PIR:en som alldeles för känslig. Utanför ytterdörren har vi planterat "prydnadsgräs" som var 1-1,5m höga. Dessa vippor vajade i vinden vilket ledde till att detektorn triggade i princip hela tiden. Man kan tycka att den inte borde reagerat för gräset, men det gjorde den - när det var vindstilla och natt fungerade det finfint.
Nu har jag D2C inkopplad direkt till detektorerna i mitt hemlarm istället och det fungerar fantastiskt bra. Ett tips från min sida är att köpa en D2C (som klarar av två detektorer samtidigt - en på vardera ingången) och sedan köpa en riktig detektor - exempelvis https://www.m.nu/d2c-2-io-med-skruvterm ... p-254.html. Lite dyrare, men fungerar oerhört bra. Det bör ju räcka att spänningsmata detektorn för att få ut rörelse/ej rörelse.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Ah ok tack så mycket skall forska vidare i frågan...
-
- 4 stars
Jag kör samma upsättning som det länkas till i tråden och min har fungerat utmärkt, den sitter i tvättstugan.bozman wrote:Hej,
Helst 1-wire nätet?
Tror det var Martins post på något forum som fick mig att bygga den.
Men jag vet att flera har haft problem med piren från parallax.
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
-
- 2 stars
Ah ok, det jag söker är mer för utomhus och det kan bli
lätt falsk larm om det stämmer med Martins beskrivning av vajande växter...
Har spanat in diverse externa PIRer men har inte kunskapen om hur man kopplar in dem på D2C kortet..
Letar vidare i denna fråga..
lätt falsk larm om det stämmer med Martins beskrivning av vajande växter...
Har spanat in diverse externa PIRer men har inte kunskapen om hur man kopplar in dem på D2C kortet..
Letar vidare i denna fråga..
-
- 4 stars
En Passiv pir som parallaxen är ska inte reagera på växter och träd mm. Denna aktiveras av väremestrålning
Det finns även aktiva Pir som sänder ut en HF signal och denna ska reagera på träd mm.
Men som Martin skriver så funkade det inte för honom men för mig funkar det klockrent.
Det finns även aktiva Pir som sänder ut en HF signal och denna ska reagera på träd mm.
Men som Martin skriver så funkade det inte för honom men för mig funkar det klockrent.
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
-
- Administrator
Gällande mitt utomhusförsök så skulle det ju kunna vara så att PIR:en satt så lågt att gräsen vid sitt vajande skymde eller exponerade "något med värmesignatur" snarare än att det var själva grässtråna som sensorn reagerade på...
...eller - som sagt annan SBS...
...eller - som sagt annan SBS...

Martin | Switch King
-
- 4 stars
En modern rörelse detektor har förutom det värmekänsliga elementet ganska avancerad logik för att diskriminera oönskade objekt i rörelse (speglar, linser, räknare, objekt referenser för storlek och form mm).
I svårare miljöer används ofta kombinerade teknologier tex IR och mikrovåg.
Köp en färdig bra detektor för utomhusbruk och anslut de potentialfria larm och sabotage kontakterna till din 1-wire sensor.
Jag kan bara hålla med Martin om detta, samt av egen erfarenhet.
mvh
I svårare miljöer används ofta kombinerade teknologier tex IR och mikrovåg.
Köp en färdig bra detektor för utomhusbruk och anslut de potentialfria larm och sabotage kontakterna till din 1-wire sensor.
Jag kan bara hålla med Martin om detta, samt av egen erfarenhet.
mvh
-
- 2 stars
Funderar själv på Nexas dekare. Vad har du haft för strul?bozman wrote:Hej,
Helst 1-wire nätet?