NEXA MDT-507 som datakälla??

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
UffeJ
1 star
1 star

NEXA MDT-507 som datakälla??

Post by UffeJ » Sun 28 Oct 2012, 18:40

:help:

Hur sätter man upp en Nexa MDT-507 som datakälla för att via SK och trådlösa brytare trigga igång några strålkastare.
Antar att vill till att sätta upp regler för detta då MDT-507 endast skall vara aktiv då solen inte är uppe.
Strålkastarna skall endast vara tända några minuter efter att rörelse har detekterats.

Syftet är att trigga igång några kameror när rörelse upptäckts......

/Uffe

Martin
Administrator
Administrator

Re: NEXA MDT-507 som datakälla??

Post by Martin » Sun 28 Oct 2012, 19:58

Skapa ny datakälla som tar in värden från Duon och använd den information som du ser i Duologgen till att skapa datakälla för din MDT-507.
Skapa sedan ett gruppschema som innehåller tillåtna tider då strålkastaren kan vara tänd (exempelvis 18:00-10:00). Knyt regel till gruppschemat där regeln säger att värdet för den datakälla du nyss har skapat ska vara lika med "På".
Knyt schemat till enheten.

Sedan kan du hantera släckningen på olika sätt.
Ett exempel är att om MDT-507 skickar "Tänd" och därefter "Släck" efter 1 minut och du vill ha tänt längre tid än så kan du sätta "Minsta tid för uppfyllnad" på regeln till den tid du vill att strålkastarna ska vara tända.
Ett annat är att helt gå efter MDT-507s tid -> "Tänd" tänder strålkastaren, "Släck" släcker den.
Martin | Switch King

UffeJ
1 star
1 star

Post by UffeJ » Mon 29 Oct 2012, 14:38

Hej igen...

Datakällan är ok:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

.....men jag får inte brytaren att slå till......har jag missat något :?
Brytaren går att manövrera manuellt via SK

/Uffe

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 29 Oct 2012, 14:50

UffeJ wrote:Image
Mellan 07:00 och 18:00 kommer inte din enhet att påverkas eftersom schemat inte tillåter det. "bell" gör bara att lampan tänds mellan 18:00 och 07:00.
Du måste se till att schemat är "giltigt" hela dygnet (ta bort "Off"-händelsen och klicka ur att enheten ska styras av solen).
Martin | Switch King

UffeJ
1 star
1 star

Post by UffeJ » Thu 08 Nov 2012, 10:09

Martin wrote:Mellan 07:00 och 18:00 kommer inte din enhet att påverkas eftersom schemat inte tillåter det. "bell" gör bara att lampan tänds mellan 18:00 och 07:00.
Du måste se till att schemat är "giltigt" hela dygnet (ta bort "Off"-händelsen och klicka ur att enheten ska styras av solen).
Hmmm....Ja, jag vill att lampan bara skall tändas mellan kl.18:00 och 07:00 så det schemat är väl giltigt?
Skall schemat vara giltigt hela dygnet så tänds väl lampan även dagtid eller ...?

Det som jag känner mig mest osäker på är hur de generella inställningarna för rörelsedeckaren skall vara, typ:
class, protocol, model, house och method skall klickas i, och vilken nyckel som innehåller datakällansvärde ?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 08 Nov 2012, 11:08

Ja - schemat är giltigt. Jag reagerade på att din skärmdump togs när klockan var mellan 14 och 15, och att enheten inte kunde vara tänd då = det går inte att se på skärmdumpen att det inte fungerar på det sätt du är ute efter.

Du kan kryssa i alla kryssrutor för nycklarna - det är nycklarna som tillsammans avgör att en signal kommer från en specifik detektor.

Om du bara kryssar i "bell", och du skulle ha flera detektorer (eller råka få in en annan detektor), så kommer även denna detektor att kunna aktivera ditt schema.

Sedan kan jag också tycka att du borde få "TurnOn" och "TurnOff" istället för "Bell" på din detektor, men detta kanske är en inställning på detektorn? Utan "TurnOn" och "TurnOff" blir schemat aktivt när rörelse detekteras, men sedan kommer det aldrig att gå tillbaka till sitt ursprungsläge (enheten släcks).
Martin | Switch King

Post Reply