Ambitionen med uppsatsen När gamla tekniker blir konst

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
flexisa
1 star
1 star

Ambitionen med uppsatsen När gamla tekniker blir konst

Post by flexisa » Fri 07 May 2021, 09:51

Ambitionen med uppsatsen När gamla tekniker blir konst – vinylskivan i den digitala
tidsåldern är att analysera dagens vinylentusiasters förhållningssätt till vinylskivor i en
kvalitativ undersökning av en diskussionstråd på ett svenskt internetforum. Uppsatsen syftar
till att ge en bild av hur man kan se på fenomenet att intressera sig för den föregångna
tekniken vinylskivan i en digital tidsålder. Utifrån Bourdieus teori om symboliska kapital
uppmärksammas värdeskapande i olika aspekter av vinylsamlande. Även vinylskivors relation
till det fysiska rummet i en tid av digitalisering diskuteras utifrån teorier om omkastning av
tid och rum med nya teknikers intåg.
Undersökningen kommer fram till att samlandet av det förgångna musikformatet vinylskivan
till en viss del är en motreaktion på det stora utbudet av musik som bland annat
digitaliseringen bidragit till, samt en reaktion på dagens ofokuserade musiklyssnande.
Vinylsamlande är i denna kontext ett sätt att manifestera sitt musikintresse på. Diskussioner
på internet visar sig vara ett ställe att visa upp detta intresse på och internet har överlag en
kompletterande roll i vinylsamlandet. Det helt platslösa vinylsamlandet visar sig inte vara
möjligt, inte bara för att skivorna och musikanläggningarna kan vara fysiskt svårförflyttade,
utan även på grund av andra platsberoende och materiella värden; som lyssnar- och
samlaraktens kollektiva och samlande egenskaper, samt känslan i den fysiska hanteringen av
skivorna

vondesiong
1 star
1 star

Re: Ambitionen med uppsatsen När gamla tekniker blir konst

Post by vondesiong » Fri 07 May 2021, 20:17

Hej. Jag hade många gamla vinylskivor på den tiden. Men jag var tvungen att sälja dem... Det är bäst att du berättar om några ämnen på området. Mer specifikt aktuella ämnen. Jag arbetar som content writer for travel website och jag behöver relevant information till mina texter. Just nu finns det många människor som är intresserade av detta ämne.

Post Reply