REST anropp, ubuntu
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 2 stars
REST anropp, ubuntu
Suttit och kollat runt i forumet men lösningar som hjälp andra verkar inte fungera. Får hoppas att jag inte bara har missat inläggen.
telldusd 2.1.1
Mono JIT compiler version 2.10.8.1 (Debian 2.10.8.1-1ubuntu2.2)
sudo mono SwitchKing.exe daemon domän.se 8800 domän.se 9990
Framework Service Starting
Framework Service Running
Invocation Service Starting
Invocation Service Running
Collector Service Starting
Collector Service Running
REST Service Starting
REST Service Running
Windowsklienten fungerar bra, även Android versionen.
Har även ändrat add baseAdress från localhost till domän.se, samt uppdaterat alla portar till 9990 i SwitchKing.exe.config. (den som har med REST att göra iaf)
När jag försöker besöka: http://användare:lösen@domän.se:9990/devices
får jag följande fel utsprutat i samma fönster där jag startade servicen.
Exception A system exception has occurred. at System.ServiceModel.Description.WebHttpBehavior+EndpointNotFoundOperationInvoker.Invoke (System.Object instance, System.Object[] inputs, System.Object[]& outputs) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.ServiceModel.Dispatcher.OperationInvokerHandler.DoProcessRequest (System.ServiceModel.Dispatcher.MessageProcessingContext mrc) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.ServiceModel.Dispatcher.OperationInvokerHandler.ProcessRequest (System.ServiceModel.Dispatcher.MessageProcessingContext mrc) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.ServiceModel.Dispatcher.BaseRequestProcessorHandler.ProcessRequestChain (System.ServiceModel.Dispatcher.MessageProcessingContext mrc) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.ServiceModel.Dispatcher.BaseRequestProcessorHandler.ProcessRequestChain (System.ServiceModel.Dispatcher.MessageProcessingContext mrc) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.ServiceModel.Dispatcher.HandlersChain.ProcessRequestChain (System.ServiceModel.Dispatcher.MessageProcessingContext mrc) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.ServiceModel.Dispatcher.BaseRequestProcessor.ProcessRequest (System.ServiceModel.Dispatcher.MessageProcessingContext mrc) [0x00000] in <filename unknown>:0
Verkar inte finnas något vettigt i /Logs/
Skulle behöva använda mig av REST anrop när jag ska leka med NFC.
Några idéer ?
telldusd 2.1.1
Mono JIT compiler version 2.10.8.1 (Debian 2.10.8.1-1ubuntu2.2)
sudo mono SwitchKing.exe daemon domän.se 8800 domän.se 9990
Framework Service Starting
Framework Service Running
Invocation Service Starting
Invocation Service Running
Collector Service Starting
Collector Service Running
REST Service Starting
REST Service Running
Windowsklienten fungerar bra, även Android versionen.
Har även ändrat add baseAdress från localhost till domän.se, samt uppdaterat alla portar till 9990 i SwitchKing.exe.config. (den som har med REST att göra iaf)
När jag försöker besöka: http://användare:lösen@domän.se:9990/devices
får jag följande fel utsprutat i samma fönster där jag startade servicen.
Exception A system exception has occurred. at System.ServiceModel.Description.WebHttpBehavior+EndpointNotFoundOperationInvoker.Invoke (System.Object instance, System.Object[] inputs, System.Object[]& outputs) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.ServiceModel.Dispatcher.OperationInvokerHandler.DoProcessRequest (System.ServiceModel.Dispatcher.MessageProcessingContext mrc) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.ServiceModel.Dispatcher.OperationInvokerHandler.ProcessRequest (System.ServiceModel.Dispatcher.MessageProcessingContext mrc) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.ServiceModel.Dispatcher.HandlersChain.ProcessRequestChain (System.ServiceModel.Dispatcher.MessageProcessingContext mrc) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.ServiceModel.Dispatcher.BaseRequestProcessor.ProcessRequest (System.ServiceModel.Dispatcher.MessageProcessingContext mrc) [0x00000] in <filename unknown>:0
Verkar inte finnas något vettigt i /Logs/
Skulle behöva använda mig av REST anrop när jag ska leka med NFC.
Några idéer ?
-
- Administrator
Re: REST anropp, ubuntu
Eftersom du kör via terminalen så behöver du inte ändra portar i konfigurationsfiler (de får ingen effekt) men det bör inte påverka oavsett...
Antar att servern snurrar trots felmeddelandet = det är inte totalstopp utan "bara" ett otrevligt meddelande? Eftersom detta kommer från Mono så ser du inte till felet i Switch Kings loggar - Mono spottar ut det rätt i terminalen.
Felmeddelandet kan dyka upp om adressen inte är _exakt_ rätt - om det exempelvis smugit sig in en extra "/" i adressen, eller liknande, vilket får till följd att Mono inte kan hitta den sökväg du frågar efter...
Antar att servern snurrar trots felmeddelandet = det är inte totalstopp utan "bara" ett otrevligt meddelande? Eftersom detta kommer från Mono så ser du inte till felet i Switch Kings loggar - Mono spottar ut det rätt i terminalen.
Felmeddelandet kan dyka upp om adressen inte är _exakt_ rätt - om det exempelvis smugit sig in en extra "/" i adressen, eller liknande, vilket får till följd att Mono inte kan hitta den sökväg du frågar efter...
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Kan ju vara bra att jag skriver ut det jag får via hemsidan med kanske? Är ju det som är själva problemet. HahahMartin wrote:Eftersom du kör via terminalen så behöver du inte ändra portar i konfigurationsfiler (de får ingen effekt) men det bör inte påverka oavsett...
Slår in detta: http://användare:lösen@domän.se:9990/devices inga extra "/" i adressen.
<ArrayOfRESTDevice xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://SwitchKing.Common/Entities/RESTS ... ed/2010/07" i:nil="true"/>
Har även testat http://användare:lösen@domän.se:9990/devices/1
<RESTDevice xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://SwitchKing.Common/Entities/RESTS ... ed/2010/07" i:nil="true"/>
Sen får jag inget mer, får inte upp någon lista på enheter, eller någon mer info.
Vad slår jag in för att få tända enhet 1?
Last edited by xepT on Mon 13 Aug 2012, 14:43, edited 1 time in total.
-
- 2 stars
Att tillägg är att jag inte sitter på det lokala nätverket när jag försöker, men det bör väl knappast spela någon roll?
Att styra enheterna via telefonen och windowsklienten fungerar fortfarande (tänkte på frågor om portar osv..)
Har även testat via FF och Chrome.
Att styra enheterna via telefonen och windowsklienten fungerar fortfarande (tänkte på frågor om portar osv..)
Har även testat via FF och Chrome.
-
- Administrator
Förstår inte riktigt - du får fram "ArrayOfXYZ" men får ändå felet i terminalen? "ArrayOfXYZ" indikerar att adressen är rätt - annars hade du fått ett annat meddelande.xepT wrote:Kan ju vara bra att jag skriver ut det jag får via hemsidan med kanske?
Att sidan däremot är tom - eller rättare sagt, inte tom men utan enheter - tyder på att anropet når fram till rätt adress men att användarnamn + lösenord inte godkänts av servern. Att det blir en sida med en tom lista och inte ett fel som indikerar ogiltigt användarnamn + lösenord beror på implementationen av Mono i Linux (i Windows får man ett felmeddelande).
Finns konstiga tecken i användarnamn + lösenord med i bilden, som kanske förändras när man bakar in dem i adressen i webbläsarfönstret?
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Japp, <ArrayOfRESTDevice xmlns:i...> dyker upp när jag kör med http://användare:lösen@domänen.se:9990/devicesMartin wrote:Förstår inte riktigt - du får fram "ArrayOfXYZ" men får ändå felet i terminalen? "ArrayOfXYZ" indikerar att adressen är rätt - annars hade du fått ett annat meddelande.xepT wrote:Kan ju vara bra att jag skriver ut det jag får via hemsidan med kanske?
Nej, inga konstiga tecken, och det fungerar fortfarande fint via windowsklienten och via android luren.Martin wrote: Att sidan däremot är tom - eller rättare sagt, inte tom men utan enheter - tyder på att anropet når fram till rätt adress men att användarnamn + lösenord inte godkänts av servern. Att det blir en sida med en tom lista och inte ett fel som indikerar ogiltigt användarnamn + lösenord beror på implementationen av Mono i Linux (i Windows får man ett felmeddelande).
Finns konstiga tecken i användarnamn + lösenord med i bilden, som kanske förändras när man bakar in dem i adressen i webbläsarfönstret?
Testade att byta till ett annat användarnamn + lösenord via windowsklienten, men det blir samma svar / fel när jag sedan försöker ansluta med den nya inforamtionen..
[EDIT]
Kan det ha något med rättigheterna mellan mono / tdtools / telldus / plugdev?
[/EDIT]
-
- Administrator
Menade om felet i terminalen dyker upp samtidigt som du får tom sidaxepT wrote:Japp, <ArrayOfRESTDevice xmlns:i...> dyker upp när jag kör med http://användare:lösen@domänen.se:9990/devices

Nej, tyvärr...xepT wrote:Kan det ha något med rättigheterna mellan mono / tdtools / telldus / plugdev?
(du behöver inte heller använda sudo - det var i äldre versioner, innan nuvarande telldusd fanns som sudo kunde vara nödvändigt)
Edit:
Switch King signalerar i loggboken om användarnamn+lösenord är felaktigt, men om det inte kommer in _något_ användarnamn+lösenord blir det tyvärr ingen loggning. Det tyder på att webbläsaren (eller något annat på vägen) skalar bort användarnamn+lösenord.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Felet dyker upp i terminalen varje gång jag försöker ansluta till http://användare:lösen@domänen.se:9990/devicesMartin wrote:Menade om felet i terminalen dyker upp samtidigt som du får tom sidaxepT wrote:Japp, <ArrayOfRESTDevice xmlns:i...> dyker upp när jag kör med http://användare:lösen@domänen.se:9990/devices![]()
Testade att fylla i fel användarnamn i URLen, och ja, det händer inget med loggen. Ansluter jag dock med min Android app med felaktiga uppgifter så dyker det upp Level 1) Invalid usernamne or password i loggen, så det tyder kanske på att webbläsaren parsar bort användarnamnet.Martin wrote:Nej, tyvärr...xepT wrote:Kan det ha något med rättigheterna mellan mono / tdtools / telldus / plugdev?
(du behöver inte heller använda sudo - det var i äldre versioner, innan nuvarande telldusd fanns som sudo kunde vara nödvändigt)
Edit:
Switch King signalerar i loggboken om användarnamn+lösenord är felaktigt, men om det inte kommer in _något_ användarnamn+lösenord blir det tyvärr ingen loggning. Det tyder på att webbläsaren (eller något annat på vägen) skalar bort användarnamn+lösenord.
Ska testa med Safari när jag kommer hem. IE funkar öht inte, den hittar inte URLen.. FF och Chrome verkar båda ta bort användaren.
Verkar ha något på spåret.
Running version 2.0.2.10 of server and version 2.01 of DB. Detta är korrekt?
-
- 2 stars
Drog in curl lokalt på serven, och den får rätt svar tillbaka, listar alla devices...
Förbannade dj**la webbläsare...
-
- Administrator
Detta är nog en "säkerhetsfeature" för att man inte ska kunna skicka username+pass till exempelvis en adress som dns-kapats, så det finns nog en god anledning till att det inte fungerar i alla webbläsare.xepT wrote:Drog in curl lokalt på serven, och den får rätt svar tillbaka, listar alla devices...

Det är nog snarare implementationen i Mono som är "fel" i det här fallet och bör svara med en fråga om användarnamn+lösenord när man inte skickar med något, men det ligger utanför vår kontroll, tyvärr...

Martin | Switch King