Kan man ha flera onlinechecker plugin? hur gör man isf
Mvh
Flera onlineplugin
-
- 4 stars
Re: Flera onlineplugin
Tror inte det!
Men PingCheckerPlugin kan det (om det nu kan lösa ditt behov) :
Sen har Fridde löst online checken via vanliga datafiler (utan Plugin) läs här:
viewtopic.php?f=10&t=453&hilit=router&start=20
Men PingCheckerPlugin kan det (om det nu kan lösa ditt behov) :
Code: Select all
<!-- The addressses to ping. Separate by comma. Laptop 192.100.61.242, IPhone 192.100.61.243 -->
<add key="PingedAddresses" value="192.100.61.242"/>
<!-- The ID of the data sources to set the value for (check this with REST first... http://localhost:8800/datasources ). Separate by comma. -->
<add key="TargetDataSources" value="4"/>
<!-- The value to assign store for the data source when checked address is available. -->
viewtopic.php?f=10&t=453&hilit=router&start=20
-
- Administrator
OnlineChecker är väldigt simpelt uppbyggd... Tyvärr måste man ha Visual Studio för att kunna skapa två OnlineChecker-plugins som får olika unika identiteter och därmed kan köras samtidigt.
Tanken när OnlineChecker byggdes var helt enkelt att kontrollera om servern hade anslutning till nätet - typiskt för att exempelvis detektera ett stökande modem/router. Därför sågs ingen anledning att bygga stöd för flera adresser att kontrollera.
Tanken med PingCheckerPlugin var att kunna kontrollera om enheter finns i ditt eget nät och styra scheman baserat på det. Det är inte alltid det går att använda PignChecker för att kontrollera om man har anslutning utåt, då många sajter (exempelvis) inte svarar på ping (men någon bör ju gå att hitta
).
Skillnaden mellan OnlineChecker och PingChecker är alltså att OnlineChecker söker sig ut på nätet och försöker påbörja hämtning av en webbsida (vilket alltså kräver en webbsida på "andra sidan") medan PingChecker skickar ut "ping" till mottagaradresserna (vilket kräver att ping är aktiverat på "andra sidan").
Tanken när OnlineChecker byggdes var helt enkelt att kontrollera om servern hade anslutning till nätet - typiskt för att exempelvis detektera ett stökande modem/router. Därför sågs ingen anledning att bygga stöd för flera adresser att kontrollera.
Tanken med PingCheckerPlugin var att kunna kontrollera om enheter finns i ditt eget nät och styra scheman baserat på det. Det är inte alltid det går att använda PignChecker för att kontrollera om man har anslutning utåt, då många sajter (exempelvis) inte svarar på ping (men någon bör ju gå att hitta

Skillnaden mellan OnlineChecker och PingChecker är alltså att OnlineChecker söker sig ut på nätet och försöker påbörja hämtning av en webbsida (vilket alltså kräver en webbsida på "andra sidan") medan PingChecker skickar ut "ping" till mottagaradresserna (vilket kräver att ping är aktiverat på "andra sidan").
Martin | Switch King
-
- 2 stars
okej man kan köra flera enheter på pingchecker va bra. men till nästa fråga då. Jag kör två enheter som är "fake" som bara styrs av script. det är två datorer som ja har. och så har jag kopplat de till onlinechecker för att de skall ändra status till på/av om man startar datorn på något annat sätt, men ibland så lyckas inte pingen gå fram till datorn och datorn stängs av via mitt script som startas av scriptplugin. går det att få den att inte vara så känslig? hoppas ni förstår vad jag menar =)
Mvh Johan
Mvh Johan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 4 stars
Prova med typ "Min tid" = 1 min i regeln för gruppschematpowerice wrote:okej man kan köra flera enheter på pingchecker va bra. men till nästa fråga då. Jag kör två enheter som är "fake" som bara styrs av script. det är två datorer som ja har. och så har jag kopplat de till onlinechecker för att de skall ändra status till på/av om man startar datorn på något annat sätt, men ibland så lyckas inte pingen gå fram till datorn och datorn stängs av via mitt script som startas av scriptplugin. går det att få den att inte vara så känslig? hoppas ni förstår vad jag menar =)
Mvh Johan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 2 stars
Smart ska testa, återkommer =)
Mvh Johan
Mvh Johan