Termometer ger negativt svar
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 2 stars
Re: Termometer ger negativt svar
Ah, sorry... Det där är en annan termometer jag har... En Jenkisbird från Teknikmagasinet... Den går på 236... Problembarnet går på 255... De heter dock samma sak, Fineoffset...
-
- 4 stars
Tråkig historia!jesperlofgren wrote:Ah, sorry... Det där är en annan termometer jag har... En Jenkisbird från Teknikmagasinet... Den går på 236... Problembarnet går på 255... De heter dock samma sak, Fineoffset...
Så då är det endast detta som kommer från din Clas Ohlsson:
2011-11-11 23:58:27 - RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:-20.4;humidity:0xFF;id:0xFF;
Jag har dissikerat Jenkinsbird och minns att den ger just -20,4 vid avbrott/kortslutning av givaren och tror att det även då alltid blev adressen 255!
Du har väl satt i sladden för den lösa givaren?
Från mina tester med Jenkinsbird:
Vid avbrott/kortslutning så visar displayen "---" och den sänder
endast luftfuktighet (som 255 finns ingen sensor för luftfuktighet)
i ca 2-3 ggr sen kommer det -20,4 som temperatur.
EDIT: visas det rätt temperatur på dispalyen och ändras den när du tex värmer upp givaren med fingrarna?
Last edited by Palle500 on Sat 12 Nov 2011, 00:27, edited 1 time in total.
-
- 2 stars
Hej,
Givarsladden sitter i från början och har inte försökt tagit bort den eller något sådant... Kan ju hända att det är skadat från butik...
Hittade en switch inne i termometern så jag kan nvälja kanal 1-2-3, men ger ingen skillnad...
Tar med mig funderingarna till kudden nu så är det nya friska tag imorgon som gäller!
Tack.
Givarsladden sitter i från början och har inte försökt tagit bort den eller något sådant... Kan ju hända att det är skadat från butik...
Hittade en switch inne i termometern så jag kan nvälja kanal 1-2-3, men ger ingen skillnad...
Tar med mig funderingarna till kudden nu så är det nya friska tag imorgon som gäller!
Tack.
-
- 4 stars
Samma här.
Får köpa en sådan imorgon.
En fråga till imorgon: visas det rätt temperatur på dispalyen och ändras den när du tex värmer upp givaren med fingrarna?
Får köpa en sådan imorgon.
En fråga till imorgon: visas det rätt temperatur på dispalyen och ändras den när du tex värmer upp givaren med fingrarna?
-
- 2 stars
Hej,
Det finns ingen display på termometern... Den Jenkinsbird jag har visar dock rätt...
Skall låta senaste Clas Ohlson-givaren vara utan ström under natten.
Det finns ingen display på termometern... Den Jenkinsbird jag har visar dock rätt...
-
- 4 stars
Det är dåligt med info om den på CO hemsida men som jag förstår det så får man med en displayenhet och visar den båda två temperaturerna från "sändaren" en temp i sändaren och den adra tempen från givaren på sladden?jesperlofgren wrote:Hej,
"Två enheter och en trådlös utomhusgivare. Visar inne- och utetemperatur samt klocka. Minne för max.- och min.temperatur. Alarmfunktion. Drivs med sammanlagt 6 st. AAA/LR03-batterier.
Artikelnummer 36-3990"
-
- 2 stars
Hej,
Det som jag har köpt, som inte ens finns med på Clas Ohlsons sida, är en extragivare till det där kitet. Det är en sån som är på bilden.
Hur som. Har haft den utan batterier över natten och fortfarande samma värde nu, 255 och -20.4... Kanske gör enklast i att lämna tillbaka den och köpa en som jag vet lirar bra med systemet.
Det som jag har köpt, som inte ens finns med på Clas Ohlsons sida, är en extragivare till det där kitet. Det är en sån som är på bilden.
Hur som. Har haft den utan batterier över natten och fortfarande samma värde nu, 255 och -20.4... Kanske gör enklast i att lämna tillbaka den och köpa en som jag vet lirar bra med systemet.
-
- 4 stars
Hej!jesperlofgren wrote:Hej,
Visst detta testande kostar ju mer än en ny och det är nog fel på din.
Men det som verkar intressant med denna är att den verkar ha två kanaler en för inne (i sändaren) och en ute (via sladden) men det du får in via SK är ju endast en kanal?
Jenkinsbird är klart överlägsen räckvidd på (körde test på 75 m) jämfört med den "rekomenderade" från Clas Ohlsson (5-10 m).
Jag skall köpa lite olika tempgivare idag då blir nog denna en av dom.
-
- 4 stars
Köpte en sådan idag och den fungerar INTE!
Ger alltid -20.4 i temp.
2011-11-12 14:16:31 - RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:-20.4;humidity:0xFF;id:0xFF;
Så byt ut din mot en Jenkinsbird.
Ger alltid -20.4 i temp.
2011-11-12 14:16:31 - RawEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;model:temperaturehumidity;temp:-20.4;humidity:0xFF;id:0xFF;
Så byt ut din mot en Jenkinsbird.
-
- 2 stars
Då blir det Jenkinsbird för hela slanten. Är de billigast på Teknikmagasinet eller kan man hitta dem någon annanstans?