Ej dim efter solnedgång
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- Administrator
Re: Ej dim efter solnedgång
Om du har någon annan händelse som inträffar mellan soluppgång och solnedgång så är det denna som spökar.
Alltså - om enheten är dimmad 60% vid solens uppgång och du sedan har en "On" som faktiskt infaller under tiden solen är uppe (kanske pga udda/jämn vecka) så blir just detta "On" förskjutet så att det inträffar vid solnedgång. Enheten kommer då inte att dimmas till 60% även om den var dimmad till 60% vid solens uppgång.
Alltså - om enheten är dimmad 60% vid solens uppgång och du sedan har en "On" som faktiskt infaller under tiden solen är uppe (kanske pga udda/jämn vecka) så blir just detta "On" förskjutet så att det inträffar vid solnedgång. Enheten kommer då inte att dimmas till 60% även om den var dimmad till 60% vid solens uppgång.
Martin | Switch King
-
- Administrator
Så här ser REST-anropet ut för veckokontrollen:
Du kan antingen hämta detta via en datakälla där du väljer att hämta data från Xml eller från en datakälla som använder tecken för att separera fält.
Resultatet i webbläsaren blir:
Om du inte vill komma åt detta via en Xml-baserad datakälla så kan du alltså använda en teckenseparerad datakälla med "<>" som separeringstecken och plocka in värdet på första raden, tredje positionen.
Code: Select all
http://servernamn:8800/extendedservices/calendar/oddweek?returnwhentrue=Udda&returnwhenfalse=Jamn
Resultatet i webbläsaren blir:
Code: Select all
<string xmlns="http://schemas.microsoft.com/2003/10/Serialization/">Jamn</string>
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Det är just det att jag har ingen "på" på schemat för varken udda eller jämna veckor så jag förstår inte varför det inte fungerar.
Det konstigaste är att då jag kliver upp på morgonen så är det dim 50% men då jag kommer hem från jobbet kan jag inte få den att dimmra ner
Jag får heller inte SK att läsa in rest kommandot, det är inga problem att få fram det i webläsaren men då jag lägger in det som datakälla
så går det åt pipsvängen. Har provat med både "<>" och "><" men det går ej
Det konstigaste är att då jag kliver upp på morgonen så är det dim 50% men då jag kommer hem från jobbet kan jag inte få den att dimmra ner
Jag får heller inte SK att läsa in rest kommandot, det är inga problem att få fram det i webläsaren men då jag lägger in det som datakälla
-
- 4 stars
Du måste "logga på" med user och ditt PW i datakällan för att kunna köra REST anropJag får heller inte SK att läsa in rest kommandot, det är inga problem att få fram det i webläsaren men då jag lägger in det som datakälla
-
- 2 stars
Ja det har jag självklart gjort, Jag har skrivit detta som filsökväg "http://användarnamn:lösenord@localhost: ... false=Jamn"
Men SK får ändå inte ut någon information av det.
Jag har nu kollat igenom mina scheman 100 ggr och kan inte förstå var SK hittar "PÅ" signalen. Någon annan som kan se varför den skickar "PÅ" och inte "dim 50%"?

Men SK får ändå inte ut någon information av det.
Jag har nu kollat igenom mina scheman 100 ggr och kan inte förstå var SK hittar "PÅ" signalen. Någon annan som kan se varför den skickar "PÅ" och inte "dim 50%"?

-
- 4 stars
Fungerar utmärkt. I varjefall för denna vecka som är jämn
Jag kör med LocalHost använd din IP där. Hämtning varje minut är onödigt ofta. Men för test så!
Ogiltligförklara värdet med så ser du om det är problem.
Edit: Jag har aldrig fått logon via HTTPS i datakällor att fungera. Scrolla ner mina skärmdumpar så ser du hur man skall ange inloggningen i REST datakällor.

Jag kör med LocalHost använd din IP där. Hämtning varje minut är onödigt ofta. Men för test så!
Edit: Jag har aldrig fått logon via HTTPS i datakällor att fungera. Scrolla ner mina skärmdumpar så ser du hur man skall ange inloggningen i REST datakällor.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 4 stars
det är ju skickat kl 14:55 och den tiden finns inte i dina regler så det måste vara något annat som skickar detta på!
Du har inga tider direkt under enheter för dessa lampor?
Du har inga tider direkt under enheter för dessa lampor?
Last edited by Palle500 on Fri 04 Nov 2011, 22:43, edited 1 time in total.
-
- Administrator
14:55 är säkert solnedgången...
Stoffer, skicka gärna din db via mail eller pm så kan vi kika på om detta är en bugg eller om det är ngt annat som spökar.
Stoffer, skicka gärna din db via mail eller pm så kan vi kika på om detta är en bugg eller om det är ngt annat som spökar.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Tack, nu fungerar det.Palle500 wrote:Fungerar utmärkt. I varjefall för denna vecka som är jämn![]()
Det var logon via http som sabbade det.
Men tyvärr fortfarande samma problem med dim...
-
- 4 stars
Har du några "sol regler" för dessa enheter? Martin verkar vara problemet på spåret.
14:55 1 tim inna solen gick ned idag (där jag bor)
14:55 1 tim inna solen gick ned idag (där jag bor)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.