PLC logik som REST PlugIn ?

Allmänna frågor och synpunkter.
Rhodin
4 stars
4 stars

Re: PLC logik som REST PlugIn ?

Post by Rhodin » Sun 30 Oct 2011, 09:10

fridde wrote:
Palle500 wrote:Hur har du det med logiken? NO vid larmat? Du är säker på att det är reläutgång från larmet?
Nä, jag är säker på att det inte är reläutgång från larmet. :D Det är nån skum NPN utgång, men jag har kopplat den till ett växlande relä, så mot magnetkontakten är det en NC-kontakt som bryter när larmet slås på.
Palle500 wrote:Prova att löda in 100 Kohm (ev 10Kohm) som pullup så borde det fungera men äter ju batteri då.
Ska korta kablarna lite och flytta den lite. Försökte störa den med mobiltelefonen, men då hände inget...
Annars så äter den ju batteri nu också när den står och toksänder! :lol:
Jag hade motsvarande problem då jag nyttjade en https://www.m.nu/d2pc-2-io-med-skruvter ... hp7v75s853

Monterade då en liten kondensator som tog små störningar. Efter det har jag aldrig haft problem :clap:

nulf
2 stars
2 stars

Post by nulf » Sun 30 Oct 2011, 10:44

PLC logik som REST PlugIn låter som en mycket bra ide tycker jag, skulle vara mycket användbart för min del

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 11:04

Rhodin wrote:
fridde wrote:
Palle500 wrote:Hur har du det med logiken? NO vid larmat? Du är säker på att det är reläutgång från larmet?
Nä, jag är säker på att det inte är reläutgång från larmet. :D Det är nån skum NPN utgång, men jag har kopplat den till ett växlande relä, så mot magnetkontakten är det en NC-kontakt som bryter när larmet slås på.
Palle500 wrote:Prova att löda in 100 Kohm (ev 10Kohm) som pullup så borde det fungera men äter ju batteri då.
Ska korta kablarna lite och flytta den lite. Försökte störa den med mobiltelefonen, men då hände inget...
Annars så äter den ju batteri nu också när den står och toksänder! :lol:
Jag hade motsvarande problem då jag nyttjade en https://www.m.nu/d2pc-2-io-med-skruvter ... hp7v75s853

Monterade då en liten kondensator som tog små störningar. Efter det har jag aldrig haft problem :clap:
Låter utmärkt med konding Rhodin! 0,1 uF parallet med pullup motståndet borde hjälpa. Fridde har du en skyddsdiod över reläspolen? annars kan du få riktigt med HF störningar från spolen.

EDIT: Fridde kan det vara detta du drabbas av?

chris wrote:Vet du varför när min magnetbrytare skickar ett on till en regel som växlar senario och 2-3 sec senare ytterligar en växling till samma senario? Blir bara så med magnetbrytaren inte med vanliga nexa fjärrar.

Martins wrote:
Egentligen är detta så som det är tänkt att fungera, men det blir lite knäppt med just magnetbrytare som tar lång tid på sig att skicka alla sina signaler...

Om en datakälla används för att starta ett scenario, så kommer efterföljande värde att förlänga scenariot, vilket är precis det du upplever. Först kommer ett "On" som aktiverar det, därefter ytterligare ett "On" efter viss tid (typ efter 2.5s-3s), som gör att scenariot förläng.

Switch King har en inställning som säger att identiska signaler inom 2.5s ska ignoreras och just magnetbrytaren är _precis_ på gränsen här... Eftersom den andra "On"-signalen kommer till Switch King mer än 2.5s efter den första On-signalen, så ser alltså Switch King detta som två olika signaler från samma brytare (även om de alltså triggas av en enda öppning).

Det är möjligt att förlänga perioden på 2.5 sekunder till exempelvis 5 sekunder, men den inställningen finns inte tillgänglig från klienten. Istället krävs tyvärr att du går in och ändrar detta i databasen direkt.
Om du öppnar Switch Kings databas och tittar i tabellen "SystemSettings" så hittar du en inställning som heter "IdenticalEventsTimePeriodThreshold" som har ett värde på 2500 (för 2500ms). Öka denna till exempelvis 5000 så tror jag att ditt problem löser sig.

Edit: Glöm inte att stoppa tjänsterna innan du gör detta...
Last edited by Palle500 on Sun 30 Oct 2011, 12:53, edited 2 times in total.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 11:14

nulf wrote:PLC logik som REST PlugIn låter som en mycket bra ide tycker jag, skulle vara mycket användbart för min del
Kul Nulf att det inte endast är Fridde & jag som älskar PLC:er så mycket så att vi pratar magnetbrytare i denna tråd :oops:
Får se vad jag hinner programmera och är novis på .NET men har kodat mycket Pascal (Delphi) och lite system i C har det blivt även assembler på DOS (Dirty Old Shit) tiden.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 30 Oct 2011, 11:34

Jag är osäker på om Switch Kings pluginstöd som finns idag räcker till för att hantera detta. Man kan utan problem kombinera flera interface för plugins så att de samverkar, men det känns som om man egentligen skulle behöva chansen att plugin isf påverkar Switch King, snarare än reagerar på händelser internt.

Jag tänker exempelvis på fallet där ett "On" ska falla tillbaka till ett "Off" efter en viss tid...

Just plugin-delarna är ju på ett sätt fristående från servern i övrigt, så jag tror att det är relativt enkelt att lägga till den funktionalitet som behövs för att göra det möjligt att lösa en del saker med hjälp av plugin utan att för den sakens skull påverka något i serverns övriga arbete, men jag just nu har jag inte 100% uppfattning vad det egentligen är som saknas så det vore isf bra om "någon" började på pluginspåret så kan jag fylla i där luckor uppstår...
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 13:06

Martin jag skall försöka förklara enkelt vad jag tror en PLC kan lösa mot SK.
Problemen som jag och andra har handlar om att man vill ha pulser, timeout, and/or på flera insignaler, monovippor, set/reset av ingångar, räknare för insignaler, pulsa en gång för konstantsignaler, trycka två ggr på ON inom 2 sek skall bli en händelse. Även problem med dubbla signaler från magnetbrytare osv.
Du har skrivit tex TwoWaySwitchPlugin och DataSourceValueModifierPlugin som löser många problem med signal logiken. Nu är SK klienten på G med Eller funktion för regler osv...

Det är här jag ser ett stadardiserat sätt att manipulera insignalerna via "standard" PLC logik innan dom når SK servern.
Tanken är att PLC utgångarna skall bli logiska värden/variabler som man sen kopplar i SK som vilken insignal/datakälla som helst. Då slipper man en massa "konstiga" timeout, datavärde ogiltligt m.m i SK. Utan detta har ju redan bearbetats i PLC´n.

Tanken är INTE att PLC'n skall mata fysiska enheter, då är vi på väg att skapa en ny variant på alla Telldus Center kloner som redan finns, Telldus Live, Nexa Center, Event Ghost och vad dom nu heter.

Alltså alla ingångar till PLC kommer från SK servern via REST och alla utgångar går tillbaka till SK servern via REST.
Undantaget är alla interna ingångar och utgångar (variabler) i PLC'n dom används som hjälp kontakter för att få rätt beslut till SK.
http://www.switchking.se/sv/faq/guider/ ... rest-anrop

Blev det luddigt eller solklart?

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Mon 31 Oct 2011, 08:40

Rhodin wrote:Monterade då en liten kondensator som tog små störningar. Efter det har jag aldrig haft problem :clap:
Tack för alla tips. Det var något sånt jag misstänkte skulle behövas.
Men nu är det höstlov för ungarna och ledig vecka för mig, så nu blir det annat att göra, så jag får prova senare och återkomma med resultatet... :wave:

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Mon 31 Oct 2011, 22:08

Fridde lycka till med din störkänsliga kontakt.
Tittade lite på Beyond Measure som även verkar kunna fungera som en "PLC" med alla sina AND/OR mfl komponeter.
Men den är inte färdig ännu. Någon som kört Beyond Measure och hur upplever ni den?
har börjat titta på den men som med alla bra och universiella grejor så är det en tröskel innan man greppar logiken.

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Mon 07 Nov 2011, 21:42

Rhodin wrote:Monterade då en liten kondensator som tog små störningar. Efter det har jag aldrig haft problem :clap:
Var monterade du kondingen och vilket värde?

Har inget problem att löda och pula, men är ingen konstruktör precis.. :lol:

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Mon 07 Nov 2011, 22:27

fridde wrote:
Var monterade du kondingen och vilket värde?
Har inget problem att löda och pula, men är ingen konstruktör precis.. :lol:
Jag skulle löda dit en 0,1 uF konding mellan + och uProcessorns ingång på ben 4 (tungelementet). Se bifogade bilderna.
Problemet är att det är 1Mohm pullup till + och det är relativt hög impedans, som kan plocka upp störningar som ger "jord" signal till uP... Du kan även prova med ett 10Kohm motstånd istället för kondingen till att börja med för att se om du blir av med störningen.
EDIT: la in bilderna i en ZIP fil, dom blev stora i visningen!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply