Hjälp med datakälla
-
- 2 stars
Hjälp med datakälla
Hej
Jag försöker få en datakälla att sättas om min androidmobil är ansluten till wifiroutern i hemnätverket,men lyckas inte.
Är det någon som har några heta tips på hur man löser det?
Jag försöker få en datakälla att sättas om min androidmobil är ansluten till wifiroutern i hemnätverket,men lyckas inte.
Är det någon som har några heta tips på hur man löser det?
-
- Administrator
Re: Hjälp med datakälla
Har du tittat på pluginet som borde gå att använda till detta, eller har du kikat på ngn annan lösning?
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Nej jag har inte tittat på något plugin ännu.
Försökte få mobilen att ansluta till en tjänst på servern som kör batfilerna vid connect och disconect , men jag lyckas inte "se" mobilen i nätverket från servern(windows7) ?
Försökte även få servern att pinga mobilen med jämna mellan rum, men fick aldrig ordning på det och sen tog ideerna slut.
Tänkte mest höra här om det fanns nån smidig lösning förberedd för ändamålet, så man slapp ha både wifi och blåtand igång samtidigt
Försökte få mobilen att ansluta till en tjänst på servern som kör batfilerna vid connect och disconect , men jag lyckas inte "se" mobilen i nätverket från servern(windows7) ?
Försökte även få servern att pinga mobilen med jämna mellan rum, men fick aldrig ordning på det och sen tog ideerna slut.
Tänkte mest höra här om det fanns nån smidig lösning förberedd för ändamålet, så man slapp ha både wifi och blåtand igång samtidigt
-
- 2 stars
Jag använder mig av Tasker-appen för att uppdatera datakällor vid anslutning av hemnätverket och om mobilen står på laddning.
Dock sen jag uppdaterade min DHD till 2.3 så har jag fått riktigt dålig wifi-täckning vilket gör att hemmet går in i borta/hemma läge lite titt som tätt. Blir till att roota telefonen och lägga i en annan rom när jag orkar, ska även förfina skriptet som jag använder för att skicka status om telefonen är ansluten eller inte.
Det jag funderat på att göra är ett ping-skript som pingar ip-adressen som är knuten till telefonen, men det får bli ett senare projekt.
Dock sen jag uppdaterade min DHD till 2.3 så har jag fått riktigt dålig wifi-täckning vilket gör att hemmet går in i borta/hemma läge lite titt som tätt. Blir till att roota telefonen och lägga i en annan rom när jag orkar, ska även förfina skriptet som jag använder för att skicka status om telefonen är ansluten eller inte.
Det jag funderat på att göra är ett ping-skript som pingar ip-adressen som är knuten till telefonen, men det får bli ett senare projekt.
-
- 2 stars
Jag var också inne på att använda Tasker, men Tasker kan ju inte uppdatera datakällan när jag går hemifrån och mobilen tappar kontakt med nätverket?
Hur löser man det?
Hur löser man det?
-
- Administrator
Relativt okunnig på Tasker, men som jag förstått det så är det möjligt att exempelvis göra ett HTTP-anrop när Wifi-anslutningen tappas, där då anropet går via 3G-nätet...?nulf wrote:Jag var också inne på att använda Tasker, men Tasker kan ju inte uppdatera datakällan när jag går hemifrån och mobilen tappar kontakt med nätverket?
Hur löser man det?
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Ja så borde man väl kunna göra.
Får testa lite.
btw jag laddade ner OnlineChecker pluginet och testade med att byta ut www.google.com mot mobilens ip men det ville sig inte, men borde man inte kunna lösa det på den vägen?
Får testa lite.
btw jag laddade ner OnlineChecker pluginet och testade med att byta ut www.google.com mot mobilens ip men det ville sig inte, men borde man inte kunna lösa det på den vägen?
-
- 2 stars
Du kan använda Tasker vid frånkoppling av wifi.nulf wrote:Jag var också inne på att använda Tasker, men Tasker kan ju inte uppdatera datakällan när jag går hemifrån och mobilen tappar kontakt med nätverket?
Hur löser man det?
Mitt skript ser ut så här:
Code: Select all
Profile: Hemma (5)
State: Wifi Connected
Enter: Anon (6)
A1: HTTP Get [ Server:Port:Usr:Pass@IP:8800 Path:datasources/3/addvalue?value=1 Attributes: Timeout:10 Mime Type: Output File: ]
Exit: Anon (7)
A1: Wait [ MS:0 Seconds:30 Minutes:0 Hours:0 Days:0 ]
A2: HTTP Get [ Server:Port:Usr:Pass@IP:8800 Path:datasources/3/addvalue?value=0 Attributes: Timeout:10 Mime Type: Output File: ]
<class cl="TaskerData" sr="">
<class cl="Task" sr="task6">
<id>6</id>
<pri>10</pri>
<class cl="Action" sr="act0">
<class cl="StringArg" sr="arg5">
<val></val>
</class>
<class cl="StringArg" sr="arg4">
<val></val>
</class>
<class cl="IntArg" sr="arg3">
<val>10</val>
</class>
<class cl="StringArg" sr="arg2">
<val></val>
</class>
<class cl="StringArg" sr="arg1">
<val>datasources/3/addvalue?value=1</val>
</class>
<class cl="StringArg" sr="arg0">
<val>Usr:Pass@IP:8800</val>
</class>
<code>118</code>
</class>
</class>
<class cl="Task" sr="task7">
<id>7</id>
<class cl="Action" sr="act1">
<class cl="StringArg" sr="arg5">
<val></val>
</class>
<class cl="StringArg" sr="arg4">
<val></val>
</class>
<val>10</val>
</class>
<class cl="StringArg" sr="arg2">
<val></val>
</class>
<class cl="StringArg" sr="arg1">
<val>datasources/3/addvalue?value=0</val>
</class>
<class cl="StringArg" sr="arg0">
<val>Usr:Pass@IP:8800</val>
</class>
<code>118</code>
</class>
<pri>10</pri>
<class cl="Action" sr="act0">
<class cl="IntArg" sr="arg4">
</class>
</class>
<class cl="IntArg" sr="arg2">
</class>
<class cl="IntArg" sr="arg1">
<val>30</val>
</class>
<class cl="IntArg" sr="arg0">
</class>
<code>30</code>
</class>
</class>
<class cl="Profile" sr="prof5">
<nme>Hemma</nme>
<id>9999</id>
<class cl="StateContext" sr="con0">
<class cl="StringArg" sr="a1">
<val></val>
</class>
<class cl="StringArg" sr="a2">
<val></val>
</class>
<code>160</code>
<class cl="StringArg" sr="a0">
<val>Namn-wLan</val>
</class>
</class>
<mid1>7</mid1>
<mid0>6</mid0>
</class>
<tv>1.0.21u2m</tv>
</class>
-
- Administrator
Online Checker försöker öppna en anslutning till den adress som angetts i konfigurationsfilen. Porten den går emot är port 80.nulf wrote:Ja så borde man väl kunna göra.
Får testa lite.
btw jag laddade ner OnlineChecker pluginet och testade med att byta ut http://www.google.com mot mobilens ip men det ville sig inte, men borde man inte kunna lösa det på den vägen?
Eftersom din mobiltelefon troligtvis (förhoppningsvis) inte har port 80 öppen så fungerar inte detta.
Det finns ett alternativt plugin som kan konfigureras för att pinga enheter och - på samma sätt som Online Checker - skriva resultatet till en datakälla.
Jag skickade ut detta till en annan användare för ett par månader sedan men har inte fått ngn respons hittills (och det är därför som pluginet inte finns för nedladdning på webbplatsen).
Jag bifogar det till detta inlägg, så får du fråga om det är ngt som behöver förklaras ytterligare eller om det är ngt som upplevs som att det inte rullar.
Ursprungliga mailet till användaren citerar jag ur nedan:
[...]Tog mig i kragen och omvandlade koden till en plugin som jag bifogar.
Stoppa Switch Kings tjänster, packa upp filerna och lägg dem i katalogen "Plugins" direkt under "Switch King Server"-katalogen.
Öppna därefter PingCheckerPlugin.dll.config i exempelvis Notepad.
Du måste ange IP-adresser för dina telefoner/enheter i WLanet (eller namn som ska pingas) och också ange ID på de datakällor du ska fylla på med värden som visar status för om telefonerna är närvarande eller ej.
Du måste också ange användarnamn och lösenord (kanske också även port om du ändrat detta för REST-tjänsterna på egen hand).
I filen är det satt en MaxLoopCount till 100. Tror att detta ger att kontrollen sker ca var 15:e sekund, men du kan antingen höja eller sänka detta värde. Inte för lågt - dock - då du kommer att uppleva att det tar lite kraft från servern i anspråk...
Starta därefter tjänsterna igen. Du bör se ett meddelande i Windows loggbok som säger "Starting plugin PingChecker".
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Har testat detta lite, men får det inte att funka...
Får upp i Loggboken: Starting plugin PingChecker
Men efter en stund kommer det en varning: No connection.
Har dubbelkollat att jag skrivit in rätt RestUser och RestPass, vilket var det första jag tänkte på när jag läste felvarningen.
Kan brandväggen ligga och stoppa? Får ingen varning från brandväggen...
[Edit] Nope, funkade inte med brandväggen nere heller...
Får upp i Loggboken: Starting plugin PingChecker
Men efter en stund kommer det en varning: No connection.
Har dubbelkollat att jag skrivit in rätt RestUser och RestPass, vilket var det första jag tänkte på när jag läste felvarningen.
Kan brandväggen ligga och stoppa? Får ingen varning från brandväggen...
[Edit] Nope, funkade inte med brandväggen nere heller...