Minsta påslagstid

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Turritops
1 star
1 star

Minsta påslagstid

Post by Turritops » Sun 27 Mar 2011, 20:33

Då var man i farten igen då... Vi har en mörk hall utanför badrummet där ljuset tenderar att alltid vara tänt. Perfekt för en PIR! Helgens tilldelning av pysseltid har ägnats åt att koppla en https://www.m.nu/pirsensor-p-200.html till en https://www.m.nu/d2c-2-io-med-skruvterm ... p-254.html och koppla in det hela på 1-wire-nätet. Det fungerar bra och Beyond Measure pollar den varje sekund och skriver 0 eller 1 till en fil som används som datakälla i Switch King. På dagtid slås ljuset på med full styrka så fort någon är i hallen och på natten slås det på dimmat till 40% med hjälp av två gruppregler och en Nexadimmer.

Vad jag inte fått till är lite fördröjning i avslaget... Råkar man stå stilla en sekund eller två så slocknar ljuset vilket sänker WAF (jo, jag pysslar med HTPC också) en hel del. Finns det något sätt att sätta en minsta inkopplingstid så att även om villkoren inte längre är uppfyllda så är det tänt t.ex. minst 30 sekunder efter att utrustningen tändes? Scenarior har funktionen men dom kan jag väl inte tidsstyra så att dimmningen är olika dag och natt? Och sen har vi ju det där med flera scenarior samtidigt... ;)

Martin
Administrator
Administrator

Re: Minsta påslagstid

Post by Martin » Sun 27 Mar 2011, 21:16

Jodå... Det finns. I Switch King heter detta "Minsta tid för uppfyllnad" och sätts på själva regeln. :wave:
MinstaTidFörUppfyllnad.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King

Turritops
1 star
1 star

Post by Turritops » Mon 28 Mar 2011, 07:47

Det var det jag trodde men när jag sätter 1 minut som minsta tid för uppfyllnad så slocknar aldrig lampan så jag tänkte att jag hade missuppfattat det hela. Kan det vara ett problem i stil med viewtopic.php?f=10&t=192 även om jag inte specat någon hysteres?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 28 Mar 2011, 07:51

Turritops wrote:Det var det jag trodde men när jag sätter 1 minut som minsta tid för uppfyllnad så slocknar aldrig lampan så jag tänkte att jag hade missuppfattat det hela. Kan det vara ett problem i stil med viewtopic.php?f=10&t=192 även om jag inte specat någon hysteres?
Finns nog risk för detta... En fix för detta kommer i 1.10.
Martin | Switch King

Post Reply