Problem med mjukvaran

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
sweback
2 stars
2 stars

Problem med mjukvaran

Post by sweback » Tue 30 Nov 2010, 18:07

Har haft dator haveri och fick formatera om datorn i från att allt funkade med 12 st fjärrbrytare
Hade fixat en backup på server filen DB men det går inte att använda den blir bara en massa fel samt programmet vägrar att starta då så det är bara att glömma
Jag har installerat om allt på nytt från eran hemsida dagens programm Tellsticks programvara samt switch king server och switch king client och några fjärrbrytare
Men nu funkar inget under switch king den kan inte starta eller stänga någon brytare men dom finns där och allt verkar riktigt det funkar bara i Telldus center där kan jag starta och stänga alla fjärrbrytare :?
Någon som vet vad som går att göra så det fixar sig ...
Kör med windows 7 ultimate

Martin
Administrator
Administrator

Re: Problem med mjukvaran

Post by Martin » Tue 30 Nov 2010, 18:36

Hej sweback,
Tråkigt att du har problem.
sweback wrote:[...]Hade fixat en backup på server filen DB men det går inte att använda den blir bara en massa fel samt programmet vägrar att starta då så det är bara att glömma[...]
En backup på databasen ska alltid gå att använda - oavsett om den är gjord med en tidigare version av Switch King eller den senaste. Det första Switch King gör när det startar upp är att kontrollera vilken version på databas du har och därefter uppgradera till senaste version. Möjligen skulle det kunna bli något problem om man tar en kopia på databasen under drift precis då servern håller på med en skrivning av mycket data.

Med anledning av att du upplever problem även efter en nyinstallation så tror jag att det finns chans att använda din gamla databas bara vi får ordning på vad som gör att Switch King inte startar alls.
sweback wrote:[...]Någon som vet vad som går att göra så det fixar sig ...[...]
Både Switch Kings server och klient skriver loggfiler som innehåller information om något inte fungerar som det ska.
Du hittar information om var dessa loggfiler finns här: http://www.switchking.se/sv/faq/42-oevr ... -loggfiler

Jag skulle rekommendera att du skickar loggfilerna för server och klient (och gärna också serverns databasfil) till vår info-adress så kan vi titta igenom loggfilerna och se om det är något problem med databasen eller om vi ska titta någon annanstans.
Martin | Switch King

sweback
2 stars
2 stars

Post by sweback » Tue 30 Nov 2010, 18:45

Vart hittar jag den info adressen ?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 30 Nov 2010, 18:53

info@switchking.se :)

Edit: korrigerat fel e-postadress till rätt :shock:
Martin | Switch King

sweback
2 stars
2 stars

Post by sweback » Tue 30 Nov 2010, 20:23

Martin wrote:info@switchking.se :)

Edit: korrigerat fel e-postadress till rätt :shock:
Nu funkar det igen jag tog bort allt och körde även regedit så alla filer åkte bort sen installerade jag om allt på nytt så nu funkar det 100 % igen ........... :clap: :clap: :clap:

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 30 Nov 2010, 20:30

Bra!

Jag är ändå lite nyfiken - fungerade din gamla databas och hur såg det ut i loggfilerna. Om andra användare stöter på samma problem vore det trevligt att veta orsaken ;)
Martin | Switch King

pe_andel
1 star
1 star

Post by pe_andel » Tue 30 Nov 2010, 23:55

Hej, jag är ny användare av både Tellstick och SwitchKing och fick ett liknande problem vid min första installation. Symptomen var alltså att alla fjärrbrytare gick att styra från Tell Center men inte ifrån Switch King. Utan att direkt hitta orsaken började allt att fungera efter nån omstart och lite pill... Känns som det kan vara relaterat.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 01 Dec 2010, 07:09

pe_andel wrote:Hej, jag är ny användare av både Tellstick och SwitchKing och fick ett liknande problem vid min första installation. Symptomen var alltså att alla fjärrbrytare gick att styra från Tell Center men inte ifrån Switch King. Utan att direkt hitta orsaken började allt att fungera efter nån omstart och lite pill... Känns som det kan vara relaterat.
Har du möjlighet att skicka serverns loggfiler i ett mail så kanske det går att spåra orsaken? Vore toppen :wave:
Martin | Switch King

sweback
2 stars
2 stars

Post by sweback » Wed 01 Dec 2010, 08:40

Martin wrote:Bra!

Jag är ändå lite nyfiken - fungerade din gamla databas och hur såg det ut i loggfilerna. Om andra användare stöter på samma problem vore det trevligt att veta orsaken ;)
Jag är ledsen men dom hade jag råkat radera bort av misstag :cry: :cry: :cry:

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 01 Dec 2010, 08:53

sweback wrote:[...]blir bara en massa fel samt programmet vägrar att starta då så det är bara att glömma[...]
Även om du inte har loggfilerna kvar... Om kommer ihåg vad det var för fel som uppstod - om något felmeddelande visades etc, så lägg det gärna i ett inlägg.

Annars är ju det viktigaste att du fick igång det :clap:
Martin | Switch King

Post Reply