Scheman

Allmänna frågor och synpunkter.
ts67
2 stars
2 stars

Scheman

Post by ts67 » Wed 16 Feb 2011, 15:09

Hej!
Jag funderar på om det finns några idéer om att utöka möjligheten att starta och stoppa enheter typ varannan onsdag och fredag.
Att man kan schemalägga på samma sätt som man gör i Windows "Taskscheduler".

mvh Tomas Söderbergh

Martin
Administrator
Administrator

Re: Scheman

Post by Martin » Wed 16 Feb 2011, 20:36

Hej,
För tillfället har vi inga planer på detta. Det går lite i linje med önskemål vi har fått om att schemalägga en viss händelse på ett specifikt datum.
Hittills har systemet ofta använts till just belysning vilket har gjort att enbart styrning på veckodag räcker ganska långt...

Finns det någon anledning till just det exempel du nämner - varannan vecka - eller är det rent generellt så att du saknar en mer avancerad styrning än vilken dag i veckan en viss signal ska skickas till en enhet?
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Wed 16 Feb 2011, 20:51

Kan bara nämna min tanke i detta ämne...

Ett schema för vardag (och vanliga helger) funkar utmärkt "vanliga" veckor, men nästa vecka är det sportlov här, då vill inte min 11-åring att hans lampa tänds 06:50 på morgonen, utan han skulle vilja att den går på runt 08:00 i stället...
Visst, det går att tillfälligt ändra hans schema, eller lägga ett senario, men ändra i schemat innebär att det ska ändras tillbaka en vecka senare... Senario ställer till det med andra, tillfälliga senarion, som kommer att användas under veckan...

En tank för min del, skulle väll i så fall vara att ställa in hela nästa vecka som "helgdag" men då tänds ju inte MIN lampa i rätt tid på morgonen... :(

Ett sätt att kunna lösa problemet för min del, vore om man kunde välja om en händelse i schemat ska vara aktiv (Kryssruta) eller inte, så jag kan välja bort den tidiga delen av grabbens schema och när veckan gått och skolan börjar igen, aktiverar man helt enkelt den tidiga delen av schemat igen..?!

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 16 Feb 2011, 21:03

Jag förstår problemet... I princip samma sak som semester på sommaren :)

För "sportlovsproblemet" - alltså för enstaka tillfällen - så kommer det nog att dyka upp möjligheten att stänga av ett helt schema tillfälligt (inte bara en enskild händelse).

För mer avancerad schemaläggning (som exempelvis i Task Scheduler) så får vi nog passa den framför oss tills vidare då det skulle vara ganska mycket jobb för att få till detta - både jobb med att isf få det så att det blir enkelt att förstå för den som använder systemet och dessutom en hel del jobb med implementation. :|
Martin | Switch King

ts67
2 stars
2 stars

Post by ts67 » Tue 22 Feb 2011, 12:57

Martin wrote:Hej,
För tillfället har vi inga planer på detta. Det går lite i linje med önskemål vi har fått om att schemalägga en viss händelse på ett specifikt datum.
Hittills har systemet ofta använts till just belysning vilket har gjort att enbart styrning på veckodag räcker ganska långt...

Finns det någon anledning till just det exempel du nämner - varannan vecka - eller är det rent generellt så att du saknar en mer avancerad styrning än vilken dag i veckan en viss signal ska skickas till en enhet?
I mitt fall handlar det mest om att jag börjar jobba tidigare måndagar och fredagar varannan vecka och jag skulle då vilja starta motorvärmare någon timma tidigare.

vacumaster
1 star
1 star

Post by vacumaster » Wed 20 Apr 2011, 11:23

Jag har fått det att fungera med olika scheman udda resp. jämna veckor.

Jag kör ett litet script i Autohotkey som kollar veckonummer och skriver till en fil vilken vecka det är och även om det är en odd/even vecka.
Sen använder jag denna fil som datakälla i switchking och kan då tex. starta motorvärmaren en timme tidigare udda veckor.
Kan även kolla vilken vecka det är och skippa motorvärmaren V12 tex.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 20 Apr 2011, 11:31

Lite sent för din del, eftersom du redan har löst det :oops:

I v1.10 (som nu finns för betatestare) kommer dessutom följande data att vara tillgängliga via REST:
  • Aktuell veckodag (måndag, tisdag, etc)
  • Dag i vecka (1-7)
  • Udda/jämn vecka
  • Helgdag
  • År
  • Månad
  • Dag i månad
  • Datum
  • Veckonummer
  • Tid
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Sun 24 Apr 2011, 18:50

Martin wrote:Lite sent för din del, eftersom du redan har löst det :oops:

I v1.10 (som nu finns för betatestare) kommer dessutom följande data att vara tillgängliga via REST:
  • Aktuell veckodag (måndag, tisdag, etc)
  • Dag i vecka (1-7)
  • Udda/jämn vecka
  • Helgdag
  • År
  • Månad
  • Dag i månad
  • Datum
  • Veckonummer
  • Tid
Kanon!

Finns det alltså nu eller kommer det att finnas? Hur ser syntaxen ut för dessa? Skulle vara kalas med ett exempel på en regel/datakälla som nyttjar detta - tex tänder lampa om det är udda vecka... :-)

MVH Peter

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 24 Apr 2011, 20:04

Info finns här:
http://www.switchking.se/sv/faq/guider/ ... rest-anrop

...under avsnittet "Utökade tjänster".
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars