Önskan på funktioner i Switchking.

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Gismo71
1 star
1 star

Önskan på funktioner i Switchking.

Post by Gismo71 » Mon 31 Jan 2011, 11:24

Hej.

Jag är mycket nöjd Switchking användare som snart har hela huset automatiserat med både Switchking och 1-Wire.

Jag har en önskan på en funktion i switchking.
Jag skulle vilja kunna styra enheters tll och från slag genom att jämföra olika mätvärden från 1-Wire systemet.

Tex så startar jag pumpen till solfångaren till poolen när solljuset har en viss nivå så att verkligen solfångaren gör nytta
men jag skulle även vilja att switchking kan stänga av den när den inte gör någon nytta.

Om man mäter temperaturen i poolen och temperaturen ut från solfångaren och det inte är någon skillnad då gör ju inte
solfångaren någon nytta utan bara förbrukar energi.
Då skule jag vilja att switchking kan jämföra dessa värden och stänga av pumpen till dess att solen återigen har en viss ljusstyrka.

MVH

Henrik

Martin
Administrator
Administrator

Re: Önskan på funktioner i Switchking.

Post by Martin » Mon 31 Jan 2011, 11:34

Så som jag tolkar det så skulle du egentligen vilja kunna skapa en regel som säger följande:
  • om värdet från datakälla 1 är mindre än, eller lika med, värdet från datakälla 2 så ska schemat vara aktivt
Det var en intressant tanke...

Du skulle uppnå samma effekt om du fick reda på differensen mellan de två olika datakällorna ([temperatur från källa 1] - [temperatur från källa 2]).
Om du har MSure idag och använder modulerna som finns på Switch Kings nedladdningsarea så skulle det vara möjligt att få fram detta värde genom att helt enkelt jämföra värdet från två temperaturgivare. Det krävs egentligen uppskattningsvis bara <10 kodrader om du hämtar in temperaturen från samma 1-wire-nät...

Om det är så så ska vi nog kunna ordna det utan att lägga till det i Switch King (men ändå lägga det på önskelistan för framtida versioner).
Martin | Switch King

Gismo71
1 star
1 star

Post by Gismo71 » Mon 31 Jan 2011, 13:07

Hej Maritn.

Som det är i dag så använder jag Logtemp för att samla in data från 1-Wire nätet mestadels för att Msure inte går att hitta längre
och Beond Msure verkat vara lite overkill för mitt behov.

Men risken är att jag måste byta till Beyond Msure allt eftersom mitt nätverk växer.

Det som skulle underlätta vore om men kunde använda ett värde från en givare i nätverket
eller ännu bättre jämföra olika mätvärden för att trigga scenarion.

Då skulle man kunna varvtals reglera pumpen för alltid ha ett optimalt delta genom solfångaren. :D

Då skulle jag även kunna styra mina rullgardiner och markiser efter solvärdet, Styra gräsklipparen efter daggpunkten osv.
Det är igentligen bara fantasin som är begränsningen då. :lol:

MVH

Henrik

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Mon 31 Jan 2011, 23:25

I Beyond Measure är det enkelt att göra beräkningar av flera värden samt skriva resultatet i en fil som SK sedan kan nyttja i regel

MVH Peter

skaraborgare
1 star
1 star

Post by skaraborgare » Mon 31 Jan 2011, 23:52

Hej Henrik

Logtemp har ju en funktion som heter "virituella sensorer" som gör att sensor1 minus sensor2 ger värdet för den virituella sensorn.
Kan det vara något som skulle funka?

MVH
Kennet

Gismo71
1 star
1 star

Post by Gismo71 » Tue 01 Feb 2011, 10:07

Tack Kennet!

Det är ju precis vad jag söker. Jag labbade lite med funktionen och den verkar fungera precis som du beskriver
och jag får ut ett värde som är enkelt att "trigga" på.

Nu har jag ju inte poolen igång ännu så jag testade med olika temp givare på olika våningsplan och styrde AC och Värme
och det verkar fungera kanon.

Jag har inte testat om det går att använda * i Switchking så jag kan ställa in om skillnaden är 0.* så använda regeln
och kanske en hysteres på 1 Grad.

Jag kommer nog att byta till Beyond Measure när man inte behöver ha doktorsgrad i SQL för få till en .xml fil.

Tyvärr så har inte Logtemp stöd för DS2405 Quad ännu så jag fick beställa en "Äldre" sol instrålningsmätare med DS2438 chippet på.

Mvh

Henrik

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Wed 02 Feb 2011, 00:02

Hej.

Om det kan vara till nån hjälp så kan man ju faktiskt använda egna program till att läsa av 1-wire nätet vilket jag gör.
Man behöver inget msure eller nåt , bara ett eget litet program som gör exakt det man vill, med beräkningar å allt.

Har dels ett tidigt program skrivet i VB6 som läser två tempsensorer och presenterar dessa till rrdtool och in i min webserver, och dels har jag en vb.net version av detta åxå.
Om nån vill så skickar jag koden, man kan sen enkelt bygga om eller komplettera det efter egna behov.

Det enda du behöver är API't för 1-wire installerat på maskinen, sen behöver du en rs232 eller usb till 1-wire konverter åxå.
Mina program har tuffat i många år och funkar än :)

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Wed 02 Feb 2011, 00:03

Tjo....glömde nämna att jag även har egna 1-wire program för mikrokontrollers åxå, typ ARM-7 (TDMI) samt PIC, som kan läsa å skriva till 1-wire pryttlar.....ifall nån behöver ;)

Nasheim
2 stars
2 stars

Post by Nasheim » Wed 30 Mar 2011, 06:05

Att när man använder Länkade scheman till Gruppscheman/temp värden kan göra en fördröjning eller tvärt om att lampan tänds 1 timme före utvald tid. Gjort en länk med hur vädret är och vill tända lampan 1 timme innan solen går ner om det är molnigt.
Eller finns det någon redan som jag inte hittat?

PerM
3 stars
3 stars

Post by PerM » Tue 05 Apr 2011, 21:46

Gismo71 wrote: Jag kommer nog att byta till Beyond Measure när man inte behöver ha doktorsgrad i SQL för få till en .xml fil.
Beyond Measure konfigureras via peka-klicka i ett grafiskt gränssnitt, inte via XML filer så som Msure.

Post Reply