Problem scenario med LMDT-609 och LGDR-3500

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Klas
1 star
1 star

Problem scenario med LMDT-609 och LGDR-3500

Post by Klas » Sun 23 Sep 2012, 18:34

Hej.

Har problem med scenario för att tända utebelysning om en rörelsedetektor varit aktiv i en viss tid. Som det är nu så styrs relät tillsynes direkt från rörelsedetektorn utan logik. Reslutatet är att lampan tänds i 5 sekunder för att sedan släckas tills rörelse sker igen och lampan tänds igen osv.

Målet: Om rörelse detekteras i köket under 60 sekunder ska träd utanför köksfönstret belysas i 10 minuter från det att rörelse detekterats till det att rörelse inte längre detekterats.

Förutsättningar;
Switchking klient 3.0.11
Switchking server 3.0.0.13 db 2.5.5

Telldus center 2.1.1

Tellstick duo batch 2

Relä: Nexa LGDR-3500
Sändare: Nexa LMDT-609, konfigurerad med knapp på baksidan av enhet att spara värde i 5 sekunder.

I switchking har jag LGDR-3500 som ett enhet utan schema.
Nexa LMDT-609 har jag som en datakälla som under 'Presentation' visar Källvärden TurnOff och TurnOn korrekt.
Enheterna fungerar tillsynes perfekt, jag kan från switchking tända och släcka relät och rörelsedetektorn skickar korrekt 'Av' och 'På'.

Scenariokonfiguration;

Generellt har jag satt att relät ska sättas på 'På' och avslutas efter 10 minuter. Nästa scenario är 'alla enligt schema'
Starta scenario är satt till 'När valda regler är uppfyllda' och regeln är datakälla rörelsedetektor 'är lika med' 'På' när minsta tid för uppfyllnad är 1 minut.

Är nybörjare på alla inblandade enheter – vad gör jag för fel?

Tack för råd och tips.

Klas
1 star
1 star

Re: Problem scenario med LMDT-609 och LGDR-3500

Post by Klas » Sun 23 Sep 2012, 18:41

Bilder.
datakalla.jpg
scenario1.jpg
scenario2.jpg
scenario3.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 24 Sep 2012, 09:31

Det låter som om du har rörelsedetektorn kopplad direkt mot mottagaren?

Detta blir problematiskt då man inte kan hindra rörelsedetektorn från att skicka av efter viss tid.

Vid avancerad regelstyrning bör du inte ha enheten kopplad mot rörelsedetektorn. Detektorn ska istället tas in som en datakälla (vilket du gjort) och sedan kopplar du ett schema eller scenario via regel.

Ett schema är nog bättre än ett scenario i det här fallet, då det gör att flera "specialfall" kan gälla samtidigt. Jag har exempelvis en trådlös rörelsedetektor kopplad till min utebelysning på detta sätt - dimmas upp vid rörelse och behåller belysningen tänd i ett par minuter. Detta är löst via schema istället för scenario.
Martin | Switch King

Klas
1 star
1 star

Post by Klas » Wed 26 Sep 2012, 19:59

Martin wrote:Det låter som om du har rörelsedetektorn kopplad direkt mot mottagaren?
Jupp, rörelsedetektor var aktiv när jag lärde mottagaren så den hade fått minst 2 koder. Nu är den rensad och beter sig korrekt-are.

Nu är dilemmat att trots att scenariot tillsynes fungerar regelmässigt och styrningen av mottagare fungerar manuellt via GUI så verkar inte scenario och mottagare prata ihop.
:start

Har problem att tyda GUI:t.
scenario4.jpg
Min tolkning är att 'Utebelysning utanför kök' borde lysa - vilket lampan inte gör. Trycker jag på knappen förblir lampan släckt.
scenario5.jpg
Trycker jag en gång till tänds lampan.
scenario6.jpg
Väljer jag alla enligt schema släcks lampan tillsynes korrekt.
scenario7.jpg
Detekteras rörelse ser det ut som
scenario4.jpg
igen.

Hjälp.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Klas
1 star
1 star

Post by Klas » Sun 07 Oct 2012, 19:42

Hej.

Mitt största frågetecken är kring vad symbolen av en grön ring med paustecken i nedre vänster hörn, grön tycker jag betyder att det är aktivt/på men lampan lyser ej. Paus verkar å andra sidan som att något är pausat, förstår dock inte varför mitt scenario beter sig som det gör.
scenario6.jpg
Tips kring lösning men även hur symbolerna ska tolkas tas tacksamt emot.

Post Reply