Använda fjärrkontroller

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
gorper
1 star
1 star

Använda fjärrkontroller

Post by gorper » Tue 14 Aug 2012, 19:20

Som alldeles ny användare så undrar jag hur man kan få nytta utav dom fjärrar man har till tex. nexa brytarna, jag skulle vilja kunna tända och släcka genom SK så att servern har koll på lägena ungefär som när man klickar på av och på i klienten. Jag labbade lite med detta men tyckte jag strandade på att datakällan (fjärren) inte är momentan utan låser av och på och måste ingå i en regel. den funktion jag eftersträvade var tryck on på fjärr, vald enhet tänder är tänd tills nästa schemalagda frånslag eller att jag trycker motsvarande från på fjärren. Här finns lite troll förstår man då dimmerenheter kanske ställer till det.

Martin
Administrator
Administrator

Re: Använda fjärrkontroller

Post by Martin » Wed 15 Aug 2012, 13:00

Koda enheterna direkt mot fjärren. Då slipper du bry dig om regler etc och kan låta Switch King tända/släcka vid de tider som du satt på enhetens schema samtidigt som du har möjlighet att gå förbi enhetens schema tillfälligt genom att använda fjärrkontrollen.

Det är först när man är ute efter lite mer avancerad regelstyrning i kombination med en fjärrkontroll som gruppschema med regler kommer in i bilden och man inte kan koda enheter direkt mot fjärrkontrollen.

Exempel:
Du vill använda fjärrkontrollens översta två knappar (On/Off) till att tända alla lampor om klockan är mellan 10:00 och 18:00, men om du trycker på On vid 18:01 så ska bara en vissa enheter tändas.
I detta fall kan du _inte_ koda fjärrkontrollen direkt mot enheterna utan måste ta in den som en datakälla i Switch King och därefter sätta upp regler för vad som ska hända vid olika tider på dygnet.
Martin | Switch King

gorper
1 star
1 star

Post by gorper » Sun 21 Oct 2012, 20:51

Detta gnager fortfarande i mig, mitt ursprungliga syfte var att kunna blanda reläer med olika fjärrar via SK och en poäng med att låta SK hantera alla tändningar vore ju att SK vet status på lampor etc. om allt går genom servern, i denna anda så vill jag önska att man skulle kunna lägga upp koder på varje relä som SK bara lyssnar på samt en huvud kod som SK styr med. För att belysa vad jag menar så har ju tex, nexa 6 platser på vissa relän och om man tittar lite på det svar jag fått så rekommenderas att man låter fjärren styra direkt, om fjärr har en kod och SK en annan så vet ju inte SK att lampa tänts men har man en tellstick duo så kan man para ihop fjärranas koder med SK så att denna vet att lampan tänts. Detta funkar för mig om jag låter fjärren ha samma kod som SK styr med men blir problem när jag har två fjärrar. Nåt man får på köpet är ju rätt status via rest till sin telefon.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 22 Oct 2012, 07:13

Vi har noterat detta i BugNet, men har inte lagt med det i planen hittills:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=171
Martin | Switch King

Post Reply