Stöd för annat än "Tellstick" ?

Allmänna frågor och synpunkter.
Korak
3 stars
3 stars

Stöd för annat än "Tellstick" ?

Post by Korak » Sat 11 Dec 2010, 22:38

Hej :)

Jag är newbie här i forumet och skriver mitt första inlägg :)

Har insett att jag behöver "göra om" mycket el i huset och satt och klurade på en lösning.
Byggde då några test "fliffor" som kunde styra de trådlösa brytare som finns ute på marknaden, anslöt dessa till PC'n och ,vips, det funkar ...
...men... insåg åxå att jag skulle behöva nåt att styra allt med och började leta efter program för detta.
Hittade då "Switch King" bl.a och tycker väl att det ser bra ut, men...är det möjligt att ansluta "min" hårdvara till Switch-King?

Skulle naturligtvis kunna KÖPA en "Tellstick" men eftersom jag är som jag är så vill jag ju göra den själv, det är ju hela nöjet :)
Min "fliffa" har arbetsnamnet "ClicStic" f.ö , och är byggd på en produkt som vi tillverkar på jobbet, den har en RFM transciever och en PIC 18LF2320 alt. 2420 eller 2520 processor.
Jag har moddat den lite men bl.a USB interface för enkelhetens och för strömförsörjningens skul

Fn. kan den koda/avkoda NEXA/Proove (HomeEasy) självlärande och det "gamla" NEXA protokollet, samt nästan klar med ett protokoll som körs av min "UPM" sändare/mottagare.
Har dock lite problem med UPM, den verkar ha nån himla checksumma på slutet som jag inte lyckats knäcka hur den räkas ut...hmmm....
Den har fn. den minsta (minnesmässigt) processorn och flashen börjar bli full redan... mycket kod blir det när man ska avkoda radio ;)

Man skulle ju kunna bygga en hur liten sån här sändare/mottagare som helst nästan inser jag, beroende på hur mycket den skall kunna (verkar ju finnas en hel del protokoll som används).

MVH. Sonny

Martin
Administrator
Administrator

Re: Stöd för annat än "Tellstick" ?

Post by Martin » Sun 12 Dec 2010, 00:07

Hej Korak,
Det låter ju otroligt spännande... :shock:

Tyvärr stödjer Switch King idag bara Telldus Tellstick, även om motorn internt inte är beroende av just Tellstick utan är generell.
Det enda sätt att styra andra enheter än just de som Tellstick stödjer är idag att använda Switch King Event Listener och lägga upp "virtuella enheter" i Switch King.
Det är ingen riktigt snygg lösning, men det skulle kunna göra att du kan schemalägga skript utifrån hur schemat i Switch King ser ut.
Martin | Switch King

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Mon 13 Dec 2010, 01:34

Ok, gissar att SK jobbar mot nåt Telldus-API ,eller typ, då?
Nåja, kanske man kan "härma" en Tellstick rent protokollmässigt :mrgreen:

Ett litet problem med lösningen du föreslår verkar vara att jag inte får det att funka :!:
SK klagar bara på att den inte hittar "Tellstick mjukvaran" i servern när jag försöker lägga till en "dummy" brytare som jag sen tänkte fånga "eventet" i EventListener.... :?

Kan det vara så att den BEHÖVER Tellstick (eller iaf. mjukvaran) för att alls fungera :shock: eller ...?

//Sonny

htcsupermen
1 star
1 star

Post by htcsupermen » Mon 13 Dec 2010, 01:35

Hej kan någon hjälpa mig skulle bli evig tacksam, vill ladda switch king till android plattan men behöver switch king program som apk dvs instalations program på sd kort, Var kan jag hitta den, läs plata fungerar inte med apps store eller har kamera för att scanna koden..SNÄLLA HJÄLP NÅGON har letat i 1 månad. Är ute att styra lampor hemma och därför skulle switch king bli bra eller någon har apk för UNIFIED REMOTE till android..mvh Tack

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 13 Dec 2010, 08:56

htcsupermen wrote:Hej kan någon hjälpa mig skulle bli evig tacksam, vill ladda switch king till android plattan men behöver switch king program som apk dvs instalations program på sd kort, Var kan jag hitta den, läs plata fungerar inte med apps store eller har kamera för att scanna koden..SNÄLLA HJÄLP NÅGON har letat i 1 månad. Är ute att styra lampor hemma och därför skulle switch king bli bra eller någon har apk för UNIFIED REMOTE till android..mvh Tack
Korspostning. Samma inlägg finns i annan tråd.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 13 Dec 2010, 08:58

Korak wrote:Ok, gissar att SK jobbar mot nåt Telldus-API ,eller typ, då?
Nåja, kanske man kan "härma" en Tellstick rent protokollmässigt :mrgreen:

Ett litet problem med lösningen du föreslår verkar vara att jag inte får det att funka :!:
SK klagar bara på att den inte hittar "Tellstick mjukvaran" i servern när jag försöker lägga till en "dummy" brytare som jag sen tänkte fånga "eventet" i EventListener.... :?

Kan det vara så att den BEHÖVER Tellstick (eller iaf. mjukvaran) för att alls fungera :shock: eller ...?

//Sonny
Switch King använder Telldus API:er. Dessutom gör Switch King en kontroll på vilken version av Telldus drivrutiner du har installerat för att säkerhetsställa kompatibilitet.
Det går att komma förbi detta genom att lägga in några av Telldus nycklar manuellt i registret.
Vilket OS har du?
Martin | Switch King

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Mon 13 Dec 2010, 14:05

Låter utomförträffligt :)

Kör server2003 på "servern" och på den går alla mina kopplingar kors å tvärs i huset och ut på "byn" ;)
Kör även sen 10 år tillbaka ett "microlan" (Dallas 1-wire) med några tempsensorer + att HADE tänkt koppla en massa moddade elmätare till olika förbrukare och räkna pulserna via 1-w bussen åxå...men men... :roll: , körs f.n. med egen hw/sw samt rrdtool.
Kommer kanske att inkorporera detta 1-w system till SK åxå ...men tar ett steg i taget just nu :)

En väldans bra sak med SK verkar bl.a vara det att man kan läsa in data från filer vid "ändring", jag har i princip byggt alla mina små mät-fliffor på det viset...jag tar t.e.x en lantronix Xport eller WiPort eller nåt eget special...åsså kopplar jag mätfliffan m ed processor och kanske givare till den...sen kopplar den upp sig mot min server och "dumpar" datat via en simpel UDP eller TCP listener som man skriver i vb6 eller i "not yet" (.net ;)) bara, detta kommer ju ganska lätt att koppla till SK då :D

//Sonny

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 13 Dec 2010, 14:10

Korak wrote:Kör server2003 på "servern"
32-bitars eller 64-bitars (R2)?
Martin | Switch King

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Mon 13 Dec 2010, 14:18

Hmm...stoppade nog in 32bit "Enterprise" SP2 ... det var ju ett tag sen ;)

//Sonny

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 13 Dec 2010, 16:15

Det bör räcka att lägga in nycklarna i bifogad fil.
Därefter bör du ändra i config-filen till Switch King. Leta upp "simulateActions" och ändra detta till "true" eftersom Switch King annars kommer att försöka kommunicera med stickan.
Det finns risk för att du också behöver installera Telldus Center, men börja så där...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King

Post Reply