Kontrollera utebelysning, din-skena
-
- 1 star
Kontrollera utebelysning, din-skena
Tjena!
Har börjat leka runt lite med telldus och switchking, och är imponerad över möjligheterna som finns. Min utebelysning sköts idag via ett themen astrour som sitter på din-skena. Har nexa eller någon annan tillverkare ett mottagare för din-montering, eller finns det någon annan lösning?
Mvh
Johan
Har börjat leka runt lite med telldus och switchking, och är imponerad över möjligheterna som finns. Min utebelysning sköts idag via ett themen astrour som sitter på din-skena. Har nexa eller någon annan tillverkare ett mottagare för din-montering, eller finns det någon annan lösning?
Mvh
Johan
-
- 4 stars
Re: Kontrollera utebelysning, din-skena
Finns en WEB switch som stödjer Nexa. Har inte provat den själv.Mrhammond wrote:Tjena!
Mvh
Johan
https://www.m.nu/webswitch-1216h2-exten ... p-440.html
https://www.m.nu/webswitch-1216k-radio- ... p-444.html
-
- 1 star
Tjena och tack för svar.
Borde ju funka med den, men det känns lite overkill, blir ju nästan som ett helt eget system. Kanske får dra ut utebelysningen från proppskåpet och montera en vanlig nexabrytare i en dosa. Tycker ju att dom borde tillverka en brytare för dinskena, skulle vara enkelt om man vill styra en grupp tex.
Får väl klura vidare, men tack för förslag!
Mvh
Johan
Borde ju funka med den, men det känns lite overkill, blir ju nästan som ett helt eget system. Kanske får dra ut utebelysningen från proppskåpet och montera en vanlig nexabrytare i en dosa. Tycker ju att dom borde tillverka en brytare för dinskena, skulle vara enkelt om man vill styra en grupp tex.
Mvh
Johan
-
- 4 stars
Kan hålla med, det är dyra grejor och vet inte hur bra den fungerar ihop med Nexa.Mrhammond wrote:Tjena och tack för svar.
Mvh
Johan
Om det endast är en grupp du vill styra så skulle jag köpa en Nexa puck (LCMR-1000) med relä och montera på en DIN hållare, buntband ev limma den mot en DIN säkring. Men vet inte hur bra mottagning det blir i en gruppcentral? Så prova först.
https://www.m.nu/fjarrstrombrytare-1000 ... gjd8j16dh4
-
- 1 star
Bra tips! Har ju sjukt mycket utebelysning, men man borde väl kunna styra en kontaktor med den pucken? Någon som testat något liknande?
-
- 3 stars
Absolut! Jag styr min ytterbelysning samt alla fönsterlampor m.h.a. en puck som är kopplad till en PLC som sitter på en skena i en central.Mrhammond wrote:Någon som testat något liknande?

-
- 1 star
Det låter ju bra. Har du pucken i eller utanför centralen? Bra mottagning? Vilken kontaktor använder du? Tusen tack för svaren, belysningsystemet blir bara bättre och bättre!
Mvh
Johan
Mvh
Johan
-
- 3 stars
Pucken sitter utanför centralen.
Har ingen kontaktor, utan kör direkt från PLC:ns reläutgångar.
Men det är inga problem att köra med en kontaktor. De flesta är ju förberedda för DIN-skena, men du bör nog inte dimra den.
Duon sitter typ 2 dm ifrån (du ser den uppe till höger), så räckvidden är inget problem!
Har ingen kontaktor, utan kör direkt från PLC:ns reläutgångar.
Men det är inga problem att köra med en kontaktor. De flesta är ju förberedda för DIN-skena, men du bör nog inte dimra den.

Duon sitter typ 2 dm ifrån (du ser den uppe till höger), så räckvidden är inget problem!

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 4 stars
Montera pucken i en anslutningsdosa:Mrhammond wrote:Det låter ju bra. Har du pucken i eller utanför centralen? Bra mottagning? Vilken kontaktor använder du? Tusen tack för svaren, belysningsystemet blir bara bättre och bättre!
Mvh
Johan
http://www.elbutik.se/product.html?prod ... ry_id=1966
Kontaktor kan du tex köpa här (välj kanske en brumfri beroende på var centralen sitter):
http://www.elbutik.se/product.html?prod ... ry_id=1966
-
- 3 stars
Jag är bara lite fundersam... Måste du över huvud taget ha en kontaktor?Mrhammond wrote:Vilken kontaktor använder du?
Det finns ju annars små relän som lätt klarar 10A. Kontaktorer är ju mer för att styra 3-faslaster och högre strömmar.