[Nybörjare] IR-Sensor för att styra lampor

Allmänna frågor och synpunkter.
DroidAdde
1 star
1 star

[Nybörjare] IR-Sensor för att styra lampor

Post by DroidAdde » Fri 04 Nov 2011, 22:59

Hej!
Är helt ny inom detta område och behöver er expertis. Jag har köpt en Tellstick Duo, några strömbrytare samt en Nexus IR-Sensor (LMDT-609). Det jag vill är att belysningen i TV-rummet ska tändas när man kommer in i rummet och sedan vara tänt så länge som man är i rummet + några minuter. Jag har lyckats med att få belysningen att tändas och släckas efter 3 minuter (som jag ställt in tiden på). Problemet är att lampan då släcks efter dessa 3 minuter och då behövs en ny rörelse som IR-Sensorn registrerar för att belysningen ska tändas igen. Det jag nu undrar är om man på något sätt kan få en rörelse att nollställa tiden, 3minuter, och då börja räkna tiden från noll igen. Är det möjligt?

/Andreas

Palle500
4 stars
4 stars

Re: [Nybörjare] IR-Sensor för att styra lampor

Post by Palle500 » Fri 04 Nov 2011, 23:06

Kolla lite på "hemma hos Fabz" viewtopic.php?f=11&t=426
Han kör typ detta.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sat 05 Nov 2011, 00:04

Problemet är att lampan då släcks efter dessa 3 minuter och då behövs en ny rörelse som IR-Sensorn registrerar för att belysningen ska tändas igen. Det jag nu undrar är om man på något sätt kan få en rörelse att nollställa tiden, 3minuter, och då börja räkna tiden från noll igen. Är det möjligt?
Allt är möjligt i SK om inte får man använda bakomliggande system tex BM, Event Goost. Men IR problemet är en klassiker 3 mimuter timeot är för kort då måste du hoppa i soffan hela tiden 10-30 minuter är bättre.
Du fixar detta med att i regeln sätta "Minsta tid för uppfyllnad" då är den giltig även om IR signalen försvinner ibland.
IR timeout.PNG
Detta är problemet med IR. Vet att riktiga "galningar" har trådtöjningsgivare som känner av belastningen på golvet och utifrån detta räknar ut hur många som finns i rummet och kan då styra lyse, ventiliationsbehovet m.m. Allt utifrån rörelsena i golvet.
EDIT: du får nog ha flera IR i rummet så du täcker in alla ställen som det kan finnas IR strålning. har du sen husdjur så börjar problemet med att lyset tänds när katten hoppar runt :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

fabz
3 stars
3 stars

Post by fabz » Sat 05 Nov 2011, 14:28

Instämmer med tidigare talare. Man måste ha en mycket generös timout-tid om systemet ska bli bra i praktiken. Exprementera gärna med olika tider i olika rum. Badrummet kan tex ha kortare timout (jag har 20 minuter där tex), då man oftast inte ligger i badet längre än så. Vardgarsrummet där man ofta sitter still en längre tid skulle jag sätta minst 45-60 minuter om du bara har en IR-sensor. Köket rör man sig oftast mer i, så där duger nog 30 minuter.

Sedan finns det ju inget som hindrar att du köper en NEXA väggbrytare så att man kan stänga av / på lyset manuellt om man vill. Här uppkommer dock ett problem i SWK: Många nybyggda offentliga byggnader har ett system där användaren själv måste slå på lyset, och kan slå av det manuellt om man vill - men systemet omfattar också en IR-detektor som slår av belyningen efter en given timout - (men aldrig på!). Detta måste givetvis vara den mest energieffektiva lösningen, då användaren inte nödvändigtvis vill att det tänds bara för att man går in i rummet. Någon som har förslag på hur man kan lösa detta i SWK?

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sat 05 Nov 2011, 17:37

Fabz wrote:
Sedan finns det ju inget som hindrar att du köper en NEXA väggbrytare så att man kan stänga av / på lyset manuellt om man vill. Här uppkommer dock ett problem i SWK: Många nybyggda offentliga byggnader har ett system där användaren själv måste slå på lyset, och kan slå av det manuellt om man vill - men systemet omfattar också en IR-detektor som slår av belyningen efter en given timout - (men aldrig på!). Detta måste givetvis vara den mest energieffektiva lösningen, då användaren inte nödvändigtvis vill att det tänds bara för att man går in i rummet. Någon som har förslag på hur man kan lösa detta i SWK?
Vilken utmaning att få till detta! var faktiskt och jobbade nyligen i en "industrilokal" och där har alla lysrörsarmaturer (i biytorna typ städskrubb, toaletter, serverrum, förråd) en egen IR-sensor som tänder och släcker på time out gissar på 15 minuter efter sista IR-signalen. Precis som du säger vill man ju inte alltid att det skall tändas på natten osv.

DroidAdde
1 star
1 star

Post by DroidAdde » Sat 05 Nov 2011, 20:07

Tack för svaren! :D Jag ska testa det. Men nu har lite problem med IR-sensorn. Den skickar inga signaler til Duon.... Det fungerade bra igår.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sat 05 Nov 2011, 21:21

DroidAdde wrote:Tack för svaren! :D Jag ska testa det. Men nu har lite problem med IR-sensorn. Den skickar inga signaler til Duon.... Det fungerade bra igår.
Kolla om Duon blinkar när du sänder signaler tex från en Nexa fjärkontroll. Om inte boota om datorn.
Det har varit rätt många reklamationer på Duon som inte tagit emot signaler men kan skicka signaler.

DroidAdde
1 star
1 star

Post by DroidAdde » Sat 05 Nov 2011, 21:32

Palle500 wrote:Kolla om Duon blinkar när du sänder signaler tex från en Nexa fjärkontroll. Om inte boota om datorn.
Det har varit rätt många reklamationer på Duon som inte tagit emot signaler men kan skicka signaler.
Det löste sig när jag mixrade lite med DEL/SET knappen på sensorn. Det fungerade inte när jag hade den i läge SET utan bara i läge DEL. Kanske ska det vara så?

/Andreas

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sat 05 Nov 2011, 22:08

Det löste sig när jag mixrade lite med DEL/SET knappen på sensorn. Det fungerade inte när jag hade den i läge SET utan bara i läge DEL. Kanske ska det vara så?
Nej den skall stå i SET vid normal användning. Tanken är att man sätter den på DEL sen så sätter man Nexa mottagaren i programmeringsläge och flyttar till SET. Då skickar den sin Nexa unika kod som Nexa mottagaren (brytaren) taremot och lagrar. I praktiken så fungerar nog både DEL och SET. Men manualen säger SET läge vid vanlig drift.
Läs manulaen det finns andra sker som gör att du tycker den inte "fungerar" tex ingen delay, alltid på oavsett ljusförhållande osv...

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 06 Nov 2011, 13:17

fabz wrote:Sedan finns det ju inget som hindrar att du köper en NEXA väggbrytare så att man kan stänga av / på lyset manuellt om man vill. Här uppkommer dock ett problem i SWK: Många nybyggda offentliga byggnader har ett system där användaren själv måste slå på lyset, och kan slå av det manuellt om man vill - men systemet omfattar också en IR-detektor som slår av belyningen efter en given timout - (men aldrig på!). Detta måste givetvis vara den mest energieffektiva lösningen, då användaren inte nödvändigtvis vill att det tänds bara för att man går in i rummet. Någon som har förslag på hur man kan lösa detta i SWK?
Fabz jag har en lösning på ditt förslag ovan på bra styrning av lyset! Se bifogad PDF.
Lycka till och berätta gärna om du fick till det och använder det :wave:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply