Styra t.ex. kaffekokaren vid alarm på mobilen
-
- 2 stars
Styra t.ex. kaffekokaren vid alarm på mobilen
Finns det någon lösning där man kan styra t.ex. att en kaffekokare sätts igång när alarmet ringer på min android mobil? Sen skulle den kunna stängas av när man lämnar huset (via t.ex. att wifi täckningen försvinner).
-
- 3 stars
Re: Styra t.ex. kaffekokaren vid alarm på mobilen
Nu har jag inte testat, men Tasker borde kunna fixa detta...
Tasker ska kunna reagera på alarmet på telefonen, skicka ett HTML kommando till SwitchKing (via REST) som startar kaffebryggaren.
Likadant ska Tasker kunna reagera på att du lämnar hemmet och kommer utanför Wifi täckningen där och via 3g kunna skicka nytt kommando till SwitchKing att stänga av.
(Annars kan ju PingChecker-plugginet ev. användas till att stänga av om du inte har internet via mobilnätet)
Tasker ska kunna reagera på alarmet på telefonen, skicka ett HTML kommando till SwitchKing (via REST) som startar kaffebryggaren.
Likadant ska Tasker kunna reagera på att du lämnar hemmet och kommer utanför Wifi täckningen där och via 3g kunna skicka nytt kommando till SwitchKing att stänga av.
(Annars kan ju PingChecker-plugginet ev. användas till att stänga av om du inte har internet via mobilnätet)
-
- 4 stars
Det går nog att lösa men jag skulle avråda från att låta SK och andra Nexa prylar själva styra just en kaffekokare! Sannolikheten är rätt stor att att det blir brandkåren som som larmar på Android mobilen och meddelar att huset brunnit ned!
Du måste ha en annan säkerhetskrets som bryter strömmen till kaffekokaren efter ca 30-45 minuter om Nexa skulle misslyckas. Hur du gör praktiskt vet jag inte just nu.
EDIT: Borde bli tillräckligt "safe" om du sätter SK på att sända många OFF efter 30 minuter efter ON villkoret skickats utan några andra villkor, dvs vid ON så skickar du många OFF på en regel som endast styrs av ON och efter 30 min skickar OFF.
Men enklast och säkrast är nog att köpa en sådan kaffebryggare som har inbyggd off timer.
Edit: innan det blev "lag" på att kaffebryggare på arbetsplatserna skulle vara utrustade med 30 min timer (tex Eljos fasta vägguttagstimer) så brann det rätt friskt på våra jobb. Nu har ju även moderna kaffeautomater ersatt många puttrande kaffebryggare på jobbet.
Du måste ha en annan säkerhetskrets som bryter strömmen till kaffekokaren efter ca 30-45 minuter om Nexa skulle misslyckas. Hur du gör praktiskt vet jag inte just nu.
EDIT: Borde bli tillräckligt "safe" om du sätter SK på att sända många OFF efter 30 minuter efter ON villkoret skickats utan några andra villkor, dvs vid ON så skickar du många OFF på en regel som endast styrs av ON och efter 30 min skickar OFF.
Men enklast och säkrast är nog att köpa en sådan kaffebryggare som har inbyggd off timer.
Edit: innan det blev "lag" på att kaffebryggare på arbetsplatserna skulle vara utrustade med 30 min timer (tex Eljos fasta vägguttagstimer) så brann det rätt friskt på våra jobb. Nu har ju även moderna kaffeautomater ersatt många puttrande kaffebryggare på jobbet.
-
- 1 star
Jag hade också en idé om att styra tillslaget på kaffebryggaren och kaffemaskinen. Letade efter en brytare som ska slå av sig automatiskt efter en tid ifall den inte får någon "off-signal" skickad till sig innan dess. Hittade en intressant sådan hos Intertechno http://www.intertechno.at/produkte/zwis ... 3500T.html men jag har inte hittat någon som säljer den i Sverige. Hornbach har en del Intertechnogrejer i sitt sortiment men inte den här eller åtminstone inte i den butiken jag var i. Någon som har något bra tips på nån nätbutik där de säljer den eller någon motsvarande produkt från en annan leverantör?
(Hornbach hade dock en modell för inbyggnad med avstängning men den hade inte lämplig tidinställning för en kaffebryggare och dess pris var inte heller intressant, dessutom kan jag inte montera det där kaffebryggaren står).
(Hornbach hade dock en modell för inbyggnad med avstängning men den hade inte lämplig tidinställning för en kaffebryggare och dess pris var inte heller intressant, dessutom kan jag inte montera det där kaffebryggaren står).
-
- 4 stars
Smart "Nexa modul" Man borde utveckla en Nexa som kan kofigureras via USB på datorn! Då kan man få till många varianter och smarta lösningar med en grundenhet. Problemet när man utvecklar själv är att man oftas håller sig till svagströmsutrustning ( < 24 volt) och då behöver man en strömkälla och en snygg låda m.m. Funderar på om man inte kan koppla in sin egna PIC på en befintlig nexa enhet så man får RF signalen, power och sen styra tex reläet enligt egna villkor. Behöver inte vara så svårt att kapa lite kretskortsbanor, limma dit en 8 bens PIC (upp och ned) och löda in lite virtrådar. Det största jobbet är att få till en firmware som är "universiell" och konfigurerbar från SK via olika Nexa kommandon. Har lite idéer...granne wrote:Jag hade också en idé om att styra tillslaget på kaffebryggaren och kaffemaskinen. Letade efter en brytare som ska slå av sig automatiskt efter en tid ifall den inte får någon "off-signal" skickad till sig innan dess. Hittade en intressant sådan hos Intertechno http://www.intertechno.at/produkte/zwis ... 3500T.html men jag har inte hittat någon som säljer den i Sverige. Hornbach har en del Intertechnogrejer i sitt sortiment men inte den här eller åtminstone inte i den butiken jag var i. Någon som har något bra tips på nån nätbutik där de säljer den eller någon motsvarande produkt från en annan leverantör?
-
- 3 stars
Du kan ju alltid använda en sån här:granne wrote:Letade efter en brytare som ska slå av sig automatiskt efter en tid ifall den inte får någon "off-signal" skickad till sig innan dess.
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... &toc=19567
Ställer du in den på "frånslagsfördröjning" och tid kanske 1 timme och sätter den efter nexan, så har du en extra säkerhet för kaffebryggaren, eller vilken annan grej som helst.
Slår du sedan av och på uttaget en sväng, så får du en ny timme att spendera!
-
- 4 stars
Blir lite jobbigt att montera en normkapsling ihop med Nexanfridde wrote:Du kan ju alltid använda en sån här:granne wrote:Letade efter en brytare som ska slå av sig automatiskt efter en tid ifall den inte får någon "off-signal" skickad till sig innan dess.
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... &toc=19567
Ställer du in den på "frånslagsfördröjning" och tid kanske 1 timme och sätter den efter nexan, så har du en extra säkerhet för kaffebryggaren, eller vilken annan grej som helst.
Slår du sedan av och på uttaget en sväng, så får du en ny timme att spendera!

Bäst är att köpa en sån här kaffebryggare, hade en sån själv och den fungerade utmärkt:
http://www.elgiganten.se/product/hem-hu ... are-mel175
-
- 3 stars
Äh, men så vackert blir det nog inte...Palle500 wrote:Blir lite jobbigt att montera en normkapsling ihop med Nexan

Är det nollspänningsutlösare på kaffebryggarna, så funkar det inte hur man än gör, men det kanske det inte är.
-
- 4 stars
Nix ingen nollspänning! Rent mekaniskbrytare som troligen får en "kick" när den skall slå av, alt temisk timeout.fridde wrote:Äh, men så vackert blir det nog inte...Palle500 wrote:Blir lite jobbigt att montera en normkapsling ihop med Nexan
Är det nollspänningsutlösare på kaffebryggarna, så funkar det inte hur man än gör, men det kanske det inte är.
Så det är bara att fylla med vatten och kaffe och slå på brytaren på kvällen, så får man kaffe på morgonen alt en fellogg i SK

Så nu återstår endast huvudfrågan hur får man SK att veta att Andriod klockan ringer? En mikrofon i datorn och lite signalbehandling som skriver till en fil som SK läser...
Detta fixar nog Tasker. men jag gav upp Android för jag fick starta om fler ggr än jag ringde i den! Gick över på den helt hermetiskt tillslutna standarden iOS och är helnöjd.
-
- 3 stars
Helt klart så fixar Tasker det.Palle500 wrote:Så nu återstår endast huvudfrågan hur får man SK att veta att Andriod klockan ringer? En mikrofon i datorn och lite signalbehandling som skriver till en fil som SK läser...
Du kan lägga in "kaffedax" i google-kalendern och låta det styra.