Parameterstyrning
-
- 1 star
Parameterstyrning
Jag vet inte om detta går att lösa på något fiffigt sätt redan idag, tar i så fall tacksamt emot tips! Jag skulle vilja kunna sätta parametrar typ vaken, hemma, fest etc i gränssnittet och använda som datakällor. Visst, jag kan fixa en enkel webbsida som skapar textfiler men det vore snyggt att ha det i gränssnittet, kanske som en alternativ form av scenario? Jag skulle bland annat vilja styra en utelampa enligt följande:
På om det är mörkt (via ljussensor eller solnedgång) och något av följande är uppfyllt:
Vi är vakna
Vi är borta och klockan är före 22:00
Vi sover och IR-sensorn ger signal
Det kanske är ovana från min sida men jag upplever scenariorna som lite begränsande. Jag skulle vilja kunna ange att jag jobbar över (fönsterlampan i sovrummet ska dimma ner så den inte stör frun men inte släckas) samtidigt som sonen ska kunna knoppa tidigt (trivselbelysningen i hans rum ska släckas tidigare).
På om det är mörkt (via ljussensor eller solnedgång) och något av följande är uppfyllt:
Vi är vakna
Vi är borta och klockan är före 22:00
Vi sover och IR-sensorn ger signal
Det kanske är ovana från min sida men jag upplever scenariorna som lite begränsande. Jag skulle vilja kunna ange att jag jobbar över (fönsterlampan i sovrummet ska dimma ner så den inte stör frun men inte släckas) samtidigt som sonen ska kunna knoppa tidigt (trivselbelysningen i hans rum ska släckas tidigare).
-
- Administrator
Re: Parameterstyrning
Scenarior är - som du skriver - lite begränsade, då det inte går att ha flera igång samtidigt.
Det finns inte heller möjlighet att sätta värden på en datakälla direkt i klienten. Jag har haft funderingar på detta i iPhone-appen och Android-klienten men inte kommit dit ännu.
Ett alternativ skulle kunna vara att du ropar på REST-interfacet via din webbläsare:
http://user:pass@localhost:8800/datasou ... alue=Value
...där du byter "ID" mot datakällans värde och "Value" mot värdet du vill skicka in... Du skulle kunna lägga till dessa som favoriter i webbläsaren eller liknande.
Inte helt snygg lösning, dock...
Det finns inte heller möjlighet att sätta värden på en datakälla direkt i klienten. Jag har haft funderingar på detta i iPhone-appen och Android-klienten men inte kommit dit ännu.
Ett alternativ skulle kunna vara att du ropar på REST-interfacet via din webbläsare:
http://user:pass@localhost:8800/datasou ... alue=Value
...där du byter "ID" mot datakällans värde och "Value" mot värdet du vill skicka in... Du skulle kunna lägga till dessa som favoriter i webbläsaren eller liknande.
Inte helt snygg lösning, dock...
Martin | Switch King
-
- 1 star
Jag har gjort en enkel webbsida som skriver angivet värde till angiven fil och använder dom som datakällor. Ett par schemalagda bat-filer ser till att datumet uppdateras på filerna så att dom inte förfaller och släcker sover-flaggan 05:30 varje morgon.
Med lite bokmärken i en folder på telefonen är det hyfsat enkelt men visst hade det varit kul om man kunde sätta parametrar via klienten. Något för kommande versioner kanske?
Med lite bokmärken i en folder på telefonen är det hyfsat enkelt men visst hade det varit kul om man kunde sätta parametrar via klienten. Något för kommande versioner kanske?
-
- 1 star
...fast riktigt bra är det inte än... Jag märkte ikväll att regler tydligen bara styr påslag, inte avslag. Jag har ett gruppschema som ska tända vissa lampor kl 15:00 med justering för solnedgång och släcka 22:00 om datakällan Bortrest är 1. Ett annat gruppschema tänder under samma förutsättningar och släcker 03:00 så länge datakälla Sover=0 och Bortrest=0. Jag hade tänkt att det första schemat inte skulle köras då regeln inte är uppfylld men släcksignalen skickas tydligen ändå. Finns det något fiffigt sätt att lösa detta?
-
- 1 star
Går det att byta gruppschema på en enhet med hjälp av REST?
-
- Administrator
Nej. REST-delarna är inte tänkta till att använda vid administration/konfigurationsändringar.Turritops wrote:Går det att byta gruppschema på en enhet med hjälp av REST?
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Jag har samma problem när jag kör många gruppscheman med olika regler på en enhet.Turritops wrote:...fast riktigt bra är det inte än... Jag märkte ikväll att regler tydligen bara styr påslag, inte avslag. Jag har ett gruppschema som ska tända vissa lampor kl 15:00 med justering för solnedgång och släcka 22:00 om datakällan Bortrest är 1. Ett annat gruppschema tänder under samma förutsättningar och släcker 03:00 så länge datakälla Sover=0 och Bortrest=0. Jag hade tänkt att det första schemat inte skulle köras då regeln inte är uppfylld men släcksignalen skickas tydligen ändå. Finns det något fiffigt sätt att lösa detta?
Det ända sättet jag fått det att funka är att lägga till nya enheter med samma fjärr och enhetskod, och sedan köra ett gruppschema per enhet.
På så vis får man till en "eller" funktion utan att scheman adderas ,även om det blir onödigt många enheter och inte speciellt snyggt.
-
- Administrator
I sin enklaste form är parameterstyrning just det som Turritops var inne på - att man sätter ett värde på en datakälla. Det stödjer REST redan idag.
Räcker detta om man förenklar hanteringen av detta så att man inte behöver lägga till ett bokmärke i webbläsaren eller liknande...?
Om det räcker - vilken "klient" tänker ni på när man skulle hantera detta? Windows/iPhone/Android?
Min spontana tanke angående detta är att om man var tvungen att välja mellan Windows och mobila klienter så är det viktigare i de mobila klienterna - man vill göra detta "på språng" och enkelt kunna ändra läge.
Antingen genom en form av "förbestämd parameterstyrning" - typ en knapp där det står "Hemma" - och där man skickar in ett specifikt värde till datakällan - eller via en textruta där man får ange ett värde.
Sitter man redan vid datorn så har man bättre möjligheter att få ihop detta än annars (även om det krävs anpassning).
Även om jag tycker att det bäst hör hemma i de mobila klienterna så blir jag direkt lite vaksam - jag vill helst inte "kladda ner" gränssnittet med avancerad styrning som avskräcker "normalanvändaren". Isf måste jag gömma det på något sätt som gör att den mer avancerade användaren kan aktivera dessa funktioner. En app - iPhone eller Android - ska egentligen göra få saker och göra de få sakerna väldigt bra.
Tankar?
Räcker detta om man förenklar hanteringen av detta så att man inte behöver lägga till ett bokmärke i webbläsaren eller liknande...?
Om det räcker - vilken "klient" tänker ni på när man skulle hantera detta? Windows/iPhone/Android?
Min spontana tanke angående detta är att om man var tvungen att välja mellan Windows och mobila klienter så är det viktigare i de mobila klienterna - man vill göra detta "på språng" och enkelt kunna ändra läge.
Antingen genom en form av "förbestämd parameterstyrning" - typ en knapp där det står "Hemma" - och där man skickar in ett specifikt värde till datakällan - eller via en textruta där man får ange ett värde.
Sitter man redan vid datorn så har man bättre möjligheter att få ihop detta än annars (även om det krävs anpassning).
Även om jag tycker att det bäst hör hemma i de mobila klienterna så blir jag direkt lite vaksam - jag vill helst inte "kladda ner" gränssnittet med avancerad styrning som avskräcker "normalanvändaren". Isf måste jag gömma det på något sätt som gör att den mer avancerade användaren kan aktivera dessa funktioner. En app - iPhone eller Android - ska egentligen göra få saker och göra de få sakerna väldigt bra.
Tankar?
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Tycker jag är en strålande ide isf.Martin wrote: Även om jag tycker att det bäst hör hemma i de mobila klienterna så blir jag direkt lite vaksam - jag vill helst inte "kladda ner" gränssnittet med avancerad styrning som avskräcker "normalanvändaren". Isf måste jag gömma det på något sätt som gör att den mer avancerade användaren kan aktivera dessa funktioner. En app - iPhone eller Android - ska egentligen göra få saker och göra de få sakerna väldigt bra.
Tankar?
För min del använder jag bara windows och ändrar inga värden själv utan det gör taskscheduler, bat-filer, ljussensorer etc.
Det enda jag eg saknar i SK är mer avancerad styrning då både jag och tjejen jobbar skift så det blir många variabler, scheman och regler vid olika tillfällen
Last edited by nulf on Wed 23 Mar 2011, 15:48, edited 1 time in total.
-
- Administrator
Vi har en plan som bygger på just idén med parameterstyrning för att lösa detta. Det blir lite mer avancerat (även för användaren) men tankarna finns.nulf wrote:Det enda jag eg saknar i SK är mer avancerad styrning då jag jobbar skift och det blir många variabler
Martin | Switch King