Övervaka DHCP server ???
-
- 1 star
Övervaka DHCP server ???
Jag har ibland problem med att min router slutar dela ut IP adresser via DHCPn
Jag skulle vilja övervaka detta på något sätt och när felet uppstår starta om routern genom att stänga av strömmen till den och efter några sekunder slå på den igen.
Behöver på något sätt regelbundet köra en "ipconfig /renew" alternativt "ipconfig /release" och "/renew" efteråt.
Men hur skall jag kunna läsa resultatet för att använda som en datakälla?
Några som har några bra förslag?
Tack på förhand.
Jag skulle vilja övervaka detta på något sätt och när felet uppstår starta om routern genom att stänga av strömmen till den och efter några sekunder slå på den igen.
Behöver på något sätt regelbundet köra en "ipconfig /renew" alternativt "ipconfig /release" och "/renew" efteråt.
Men hur skall jag kunna läsa resultatet för att använda som en datakälla?
Några som har några bra förslag?
Tack på förhand.
-
- 5 stars
Re: Övervaka DHCP server ???
Har du flera nätverkskort på servern eller hur tänkte du där? För inte vill du göra detta på ditt primära nätverkskort på Switch King servern?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
- 4 stars
En server skall du ge en fast ip (lägg den utanför ranget som DHCP:n disponerar)
-
- 5 stars
Men det hjälper nog inte trådskaparen för jag antar inte att dhcp problemet påverkar servern. Det borde ju vara problem för några enheter som stängs av / på. Men självklart ska det vara fast ip på server.
-
- 1 star
Tänkte lite på det där med IPn
Det spelar ingen roll att servern tappar IPn, det blir fel och det skall åtgärdas
Om jag kan läsa att det blir fel så startar jag om routern och då kommer servern få IP igen.
Ang fast IP på servern. Jag har satt en reservation så servern får samma adress varje gång. Problemet är just att det gäller alla andra enheter. Laptops, ipods mm som inte får nya IPn.
Problemet är att jag inte vet hur jag skall läsa av resultatet av ett IP inconfig kommando eller få inconfig att skriva till en textfil jag kan kolla.
Alternativt, vet någon om man kan övervaka systemloggen i Windows?
Det spelar ingen roll att servern tappar IPn, det blir fel och det skall åtgärdas

Om jag kan läsa att det blir fel så startar jag om routern och då kommer servern få IP igen.
Ang fast IP på servern. Jag har satt en reservation så servern får samma adress varje gång. Problemet är just att det gäller alla andra enheter. Laptops, ipods mm som inte får nya IPn.
Problemet är att jag inte vet hur jag skall läsa av resultatet av ett IP inconfig kommando eller få inconfig att skriva till en textfil jag kan kolla.
-
- 3 stars
Re: Sv: Övervaka DHCP server ???
Du kan övervaka det mesta med http://www.mobilepcmonitor.com kör den självFrRu wrote:Tänkte lite på det där med IPn
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
-
- 1 star
Ahh. det var ju inte så svårt när man tänker efter.
Skapade en IPCheck.bat med "ipconfig /renew >ip.txt"
Kör denna med intervall via schedule tasks i Windows.
Skapar en datakälla som kolla innehållet och letar efter den IP som datorn har reserverad i dhcpn.
Funkar fint.
Nu är det bara ett problem kvar: Kom på att det är inge vidare att kolla detta under hela dagen. T.ex. sonen sitter på xbox live och allt fungerar. Men dhcp har lagt av. Då startar vi om routern och sonens spel lägger av..........
Skapade en IPCheck.bat med "ipconfig /renew >ip.txt"
Kör denna med intervall via schedule tasks i Windows.
Skapar en datakälla som kolla innehållet och letar efter den IP som datorn har reserverad i dhcpn.
Funkar fint.
Nu är det bara ett problem kvar: Kom på att det är inge vidare att kolla detta under hela dagen. T.ex. sonen sitter på xbox live och allt fungerar. Men dhcp har lagt av. Då startar vi om routern och sonens spel lägger av..........
-
- 1 star
Glömde en sak.
Vore bra om SK själv kunde körs bat skriptet och testa så jag slipper förlita mig på Windows.
Någon lösning?
Vore bra om SK själv kunde körs bat skriptet och testa så jag slipper förlita mig på Windows.
Någon lösning?
-
- 3 stars