Utvärdera datakälla under energisparläge?

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
leidner
3 stars
3 stars

Utvärdera datakälla under energisparläge?

Post by leidner » Sun 14 Apr 2013, 10:39

Hej använder funktionen energisparläge under natten och datorn är därmed avstängd nattetid. Finns det något sätt att på en datakälla ange hur ofta jag vill att datorn vaknar och kollar källan?

I detta fall är det en temperatur jag vill kolla via duon för att överväga om jag behöver slå på ett relä till ett element i växthuset.

En ful-lösning är väll att skapa en fejklampa som tänds en gång i timmen eller valfritt intervall. Det borde väll göra att switchking startar upp och kollar källorna?

tomas
Administrator
Administrator

Re: Utvärdera datakälla under energisparläge?

Post by tomas » Sun 14 Apr 2013, 20:34

Hej,

Det finns ingen direkt koppling mellan energisparläget och datakällor. Det bästa sättet att lösa detta är att göra som du skriver - skapa en fejkenhet som sedan har ett schema där Switch King måste skicka signaler under natten. Datorn kommer att gå upp ur energisparläget för att skicka signalen till fejkenheten och i samband med det kan Switch King också läsa in värden för datakällor och utvärdera regler. Tänk på att datorn kan behöva vara igång en stund för att värdet ska hinna läsas in för datakällan. Det går att styra hur länge man minst vill att datorn ska vara igång när den väcks.
Tomas | Switch King

Post Reply