Hur byta systemläge när två regler är uppfyllda?

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Rempa
1 star
1 star

Hur byta systemläge när två regler är uppfyllda?

Post by Rempa » Sun 24 Feb 2013, 19:38

Hej hej!

Har kört Switch King i något år nu och styrt mina 12-15 brytare genom att välja olika scenarion.
Tex Hemma, Borta, Alla av

Eftersom vi alltid väljer scenariot Hemma när vi är hemma och Borta när vi är borta så tänkte jag automatisera detta.
Har varit på det en gång tidigare men löste det inte då.
Samtidigt så tänkte jag börja använda den nya funktionen systemlägen som jag ignorerat sedan den kom.

Så jag googlade runt lite och installerade Tasker på våra Androidlurar.
Bad Tasker skicka ett pushmeddelande till datorn när mobilen befann sig i kvarteret.
La till två datakällor i Switch King som heter "Viktor Hemma" och "Marika Hemma".
Fick respektive datakälla att uppdatera sig till värde 1.0 när respektive mobil befann sig i kvarteret och uppdatera sig till 0.0 när mobilen lämnade kvarteret.
Såg under scenarion att scenario Hemma kunde aktiveras när antingen datakälla "Viktor Hemma" eller "Marika Hemma" hade värde 1.0.
Och att scenario Borta kunde aktiveras när båda datakällorna hade värde 0.0.
Fantastiskt tänkte jag. Nu har jag snart löst automatiken som jag fantiserat om i något år men inte tagit tag i.

Så jag tog bort alla scenario och skapade systemlägen Hemma och Borta.
Ställde in hur alla brytare skulle bete sig under respektive systemläge med hjälp av gruppscheman.
Detta fungerade galant.
Men till min stora besvikelse så verkar det inte gå att styra systemlägen med hjälp av datakällor på det briljanta viset som det gick med scenarion!

Så frågan är helt enkelt. Hur får jag Switch King att välja ett systemläge när båda mobilerna inte är nära hemmet.

Jag har idag försökt lösa detta med EventGhost men det är ju så nära att lösas helt i Switch King.
I EventGhost kan jag byta systemläge när en mobil kommer hem eller åker bort.
Men jag vet inte hur jag får EventGhost att enbart byta till systemläge Borta när båda mobilerna inte är i närheten.

Tacksam för hjälp!

Mvh Viktor

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Re: Hur byta systemläge när två regler är uppfyllda?

Post by KungenAvPeking » Wed 27 Feb 2013, 18:03

Du kan, om du är lite "haj" på Tasker, lösa det via en liten omväg...

Om du låter vardera telefon uppdatera en datakälla till 1.0 (precis som du gör idag) och sedan aktivera systemläge "Hemma" via restkommando

Code: Select all

http://servernamn:8800/systemmodes/{id}/activate
När Viktors telefon lämnar hemmet, sätter den sin datakälla till 0.0 (precis som idag) sedan KOLLAR den datakällan "Marika hemma" OM den är 0.0 aktiverar den systemläge "Borta" (om "Marika Hemma" = 1.0 avslutar den bara)

Gör motsvarande på Marikas telefon, att den sätter sin egen datakälla och kollar "Viktor Hemma" innan den ev. sätter systemläge "Borta"

Lite av en omväg, jämfört med om Systemläge kunde styras av regler direkt i SK, men det borde funka!

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Re: Hur byta systemläge när två regler är uppfyllda?

Post by KungenAvPeking » Wed 27 Feb 2013, 18:05

Givetvis borde samma logik funka i EG också, men med min version hoppar du över ett led och styr direkt med Tasker.

Post Reply