Är det någon som funnit ut hur man skulle kunna använda switchking som larm?
Dvs man har magnetkontakter på dörrarna och då man aktiverat läge "borta" så blir man notifierad om dessa bryts.
Jag lurar på om man kan använda scenario för detta? Det ska ju givetvis inte påverka några andra scheman etc.
Switchking som enklare larm
-
- 3 stars
Re: Switchking som enklare larm
Det borde nog fungera, efter lite trixande.
Vet inte hur du kontrollerar scenarion men i min setup så har jag hemma/borta styrningen via en knapp i hallen som styr Eventghost som sedan växlar scenario i Switchking. Har även en datakälla upplagd för denna knapp som talar om om den är i "hemma" eller "borta" läge.
Man kan göra en fejkenhet som går "på" under regeln att datakällan "hemma/borta knapp" är lika med "borta, samt regeln att data källan "magnetkontakt" är lika med öppen.
När den enheten går på så kan den trigga pluginet script execution plugin som skickar t.ex. pushmeddelande till telefonen.
Det som inte är färdiglöst i tanken är att du bör ha nån fördröjning på detta kanske, så du hinner trycka på knappen och växla till hemmaläge så du slipper få meddelande varje gång du kommer hem.
Men egentligen kanske du skulle ha en egen "gömd" knapp för larmet, annars kan ju boven (om han är proffs på hemautomation
) sätta igång hemmaläget också.
Då blir det lite enklare också. En fejkenhet som styr script execution plugin att meddela, under regeln att magnetkontakt=öppen och larmknapp=på
Vet inte hur du kontrollerar scenarion men i min setup så har jag hemma/borta styrningen via en knapp i hallen som styr Eventghost som sedan växlar scenario i Switchking. Har även en datakälla upplagd för denna knapp som talar om om den är i "hemma" eller "borta" läge.
Man kan göra en fejkenhet som går "på" under regeln att datakällan "hemma/borta knapp" är lika med "borta, samt regeln att data källan "magnetkontakt" är lika med öppen.
När den enheten går på så kan den trigga pluginet script execution plugin som skickar t.ex. pushmeddelande till telefonen.
Det som inte är färdiglöst i tanken är att du bör ha nån fördröjning på detta kanske, så du hinner trycka på knappen och växla till hemmaläge så du slipper få meddelande varje gång du kommer hem.
Men egentligen kanske du skulle ha en egen "gömd" knapp för larmet, annars kan ju boven (om han är proffs på hemautomation

Då blir det lite enklare också. En fejkenhet som styr script execution plugin att meddela, under regeln att magnetkontakt=öppen och larmknapp=på
-
- 1 star
Re: Switchking som enklare larm
Jag tänker mig att ändra läge i iPhonen så kan jag göra det utanför huset. Alternativt ha en enklare enhet innanför dörren som är låst med pinkod.
-
- 3 stars
Sv: Re: Switchking som enklare larm
Häng en pinkodslåst android innan för dörren då. Då kan du göra en widget på startskärmen som startar en tasker task som ändrar värdet på en datakälla (larm=på eller larm=av) via RESTkave wrote:Jag tänker mig att ändra läge i iPhonen så kan jag göra det utanför huset. Alternativt ha en enklare enhet innanför dörren som är låst med pinkod.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2