Switch King och Event Ghost - hur ska man organisera sig?

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
SweVictor
3 stars
3 stars

Switch King och Event Ghost - hur ska man organisera sig?

Post by SweVictor » Sun 27 Nov 2011, 23:45

Jag har också testat lite med eventghost-lösningen och det funkar absolut... Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska bygga upp saker och ting...

Till att börja med tänkte jag bygga gCal-baserat wake-up-light mm - det finns bara så många alternativ! Eftersom Switch King / Telldus stödjer 10 stegs dimmning för närvarande tänkte jag satsa på det (med 1min-intervall). Tex kan man tänka sig:

* Med Swich King (som trådskaparen eller liknande)
* Via Event Ghost och aktivera ett scenario i SK som aktiverar nästa efter 1min (och nästa, och nästa...) - Problemet är att det blir 10 scenarios :?
* Via Event Ghost och aktivera rätt lamp(or) och dimma med minutintervall. Känns smidigast eftersom det blir renare i SK - problemet är att man styr vissa saker i EG och andra i SK...

Som jag tänker nu är planen att använda Event Ghost för att ta emot alla fjärrkontroller/knappar/mediacenter/andra events och därifrån styra scenarion/enskilda lampor därifrån. SK kommer alltså vara hubb för belysning och hålla aktivt "state". Input från EG, webbinterface mm styr SK som styr lampor.

Så vad tror ni? Hur gör ni och hur gör man bäst? Eller jag kanske tänkt helt fel!

/Victor

Martin
Administrator
Administrator

Re: Switch King och Event Ghost - hur ska man organisera sig

Post by Martin » Mon 28 Nov 2011, 08:42

Som bidrag till dina funderingar...

I 2.0.2 kommer det via plugin finnas möjlighet att dimma en enhet som en följd av ett "On". Ett "On" i Switch King kan exempelvis omvandlas till en dimmerstege från 0-100% med ett förbestämt intervall (typ var 10:e sekund etc).
Martin | Switch King

SweVictor
3 stars
3 stars

Post by SweVictor » Mon 28 Nov 2011, 09:54

Oj! Det var ju riktigt trevligt att höra! Största anledningen till att SK känns lite jobbigt vad gäller just detta är nog mest att man måste skapa 10 scenarion/regler/gruppscheman... Tack för info!

Är fortfarande intresserad att höra hur ni som använder både SK och EG har tänkt rent strukturmässigt och om det funkar bra...

/Victor

Ulf
3 stars
3 stars

Post by Ulf » Fri 20 Jan 2012, 18:04

Vet inte riktigt hur mycket information du var ute efter, men här kommer mitt upplägg! Använder en Dell Axim X50 med consumer ir vilket gör att jag styr TV, bioanläggning, blueray, sattelitmottagare, dator samt belysning från denna. Allt utom belysning sker via ir som har en bra räckvidd på denna handdator. Har för säkerhets skull investerat i ett batteri med extra kapacitet. Använder programmet Remote Controll II för att styra allt. Räcker utan vidare hela dagen fast jag leker med den! Belysningen styr jag via Remote Controll II, Switch King och Event Ghost via bluetooth pan. Remote Controll har en bra sak att den sätter bluetooth i viloläge om jag låter programmet stänga av sig själv, vilket är bra för då slipper jag att koppla ihop pan enheterna hela tiden. Har en knapp för att komma till belysningen, där ligger alla grupper som t.ex. vardagsrum, kök, ute osv. På sidan av dessa har jag en av och på knapp för att starta eller stoppa hela gruppen. i botten på sidan finns det en scenarioknapp, omstart av datorn samt en för att komma åt att koppla på bluetoothen (pan) om den skulle råka vara av. Om man klickar på en gruppknapp kommer man till individuella enheter för varje grupp. På varje sida har jag en godnatt knapp som släcker allt manuellt om jag inte vill vänta på schematid. Denna släcker allt utom pumpar och sådant som måste gå. Schemat är inställt för att återgå till föregående schema 03:00. Det skall tilläggas att jag har en tempmätare i pannrummet som om den går under 5 plusgarder så får jag ett e-mail om frostrisk. Givetvis styrt av Switch King med tillägg.
Tycker det funkar bra, även frugan var nöjd tills jag installerade duon. Har uppdaterat nu och håller tummarna att det skall funka.

Post Reply