Önskemål
-
- 2 stars
Önskemål
Hej
Jag skulle vilja ha ett villkor till för att uppfylla en regel.
Som det är nu finns ju lika med , större och mindre än, men jag vill ha "skilt från".
dvs att händelsen sätts när villkoret är skilt från 2 (tex)
Går detta att lösa tro?
Tack för ett annars bra program
Jag skulle vilja ha ett villkor till för att uppfylla en regel.
Som det är nu finns ju lika med , större och mindre än, men jag vill ha "skilt från".
dvs att händelsen sätts när villkoret är skilt från 2 (tex)
Går detta att lösa tro?
Tack för ett annars bra program
-
- Administrator
Re: Önskemål
Lägg till två regler till samma schema. Switch King kräver att båda reglerna ska vara uppfyllda för att schemat ska bli aktivt.
För att värdet ska vara skilt från "2" så kan du skapa två regler - ">1" och "<3" (om du inte har några decimaler med i bilden).
För att värdet ska vara skilt från "2" så kan du skapa två regler - ">1" och "<3" (om du inte har några decimaler med i bilden).
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Jag måste vara trött och ologisk eller?Martin wrote:">1" och "<3" (om du inte har några decimaler med i bilden).
Om "större än 1" och "mindre än 3" båda ska uppfyllas (om du inte har några decimaler med i bilden),
måste det väl bli "lika med 2", inte "skilt från 2"???

-
- Administrator
KungenAvPeking,
Du har rätt. Det går inte att lösa "skilt från" på det sättet och det skulle vara bra med "skilt från"-regel för detta.
Med risk för att jag också är lite trött så borde man tills vidare kunna komma runt det på följande sätt:
Skapa ett schema med regel < 2.
Skapa ett schema till med samma händelser som i första schemat, men med regel > 2.
Sätt hysteres för reglerna till 0.
Länka båda scheman till samma enhet.
När värdet är just lika med 2 så kommer inget schema att vara aktivt. När värdet är skilt från 2 så kommer endera schema att se till att enheten är på.
Du har rätt. Det går inte att lösa "skilt från" på det sättet och det skulle vara bra med "skilt från"-regel för detta.
Med risk för att jag också är lite trött så borde man tills vidare kunna komma runt det på följande sätt:
Skapa ett schema med regel < 2.
Skapa ett schema till med samma händelser som i första schemat, men med regel > 2.
Sätt hysteres för reglerna till 0.
Länka båda scheman till samma enhet.
När värdet är just lika med 2 så kommer inget schema att vara aktivt. När värdet är skilt från 2 så kommer endera schema att se till att enheten är på.
Tomas | Switch King
-
- 2 stars
Hej Tack för era svar
Jag har lyckats lösa det i SK men jag tycker det blir onödigt krångligt då jag använder det på många ställen.
Det hade varit enklare och snyggare med en sån regel från början.
Finns det någon chans att man får se det i kommande versioner?
Jag har lyckats lösa det i SK men jag tycker det blir onödigt krångligt då jag använder det på många ställen.
Det hade varit enklare och snyggare med en sån regel från början.
Finns det någon chans att man får se det i kommande versioner?
-
- 3 stars
Efter för lite sömn, sitter jag och funderar på omvänd logik...
Om man vill att enhet A är PÅ när värde X är skilt från 2, borde med samma logik innebära att enhet A är AV när X=2?
Det skulle ju ge att man gör ett "Normalschema" som säger att enhet A ska vara på och en regelstyrning av enhet A som säger AV när X=2
Har dock inte testat om detta funkar i SwitchKing än...
Återkommer...
Om man vill att enhet A är PÅ när värde X är skilt från 2, borde med samma logik innebära att enhet A är AV när X=2?
Det skulle ju ge att man gör ett "Normalschema" som säger att enhet A ska vara på och en regelstyrning av enhet A som säger AV när X=2
Har dock inte testat om detta funkar i SwitchKing än...
Återkommer...
-
- 3 stars
Jo, det funkar att göra så!
Skönt när min hjärna tänker ut något och det FUNKAR så som min hjärna tänkt ut det...
Skönt när min hjärna tänker ut något och det FUNKAR så som min hjärna tänkt ut det...

-
- Administrator
Inser att även jag var för trött när jag skrev detta...Martin wrote:Lägg till två regler till samma schema. Switch King kräver att båda reglerna ska vara uppfyllda för att schemat ska bli aktivt.
Sorry för förvirringen...

Martin | Switch King