Tänkte dela med mig av en lösning som jag satt upp hemma!
MÅL:
Dimma upp ljuset sakterligen à la "Wake-up light" 80 minuter före eventet "Jobba" förekommer i dagens agenda i min Google Calendar.
LÖSNING:
Lösningen blev att hämta Google Calendars XML-fil och via ett ASP-script som körs på webservern, som ligger på samma dator som Switch King server. Man kan dock lka gärna använda en extern webserver om man vill.
Switch King styrs genom att webbsidan som genereras av ASP-scriptet hämtas som en datakälla i Switch King. Värdet man får upp i SK är antal minuter till väckning där 0 definieras som starten på uppdimning. Negativa värden är således före väckning, och positiva efter väckning. Värdet nollställs vid 24.00. Om det eftersökta eventet inte hittas spottar scriptet istället ur sig ett konstant värde på - 3000.
Du kan använda denna datakälla för att starta gruppscheman, där värde över -1 lämpligtvis dimmar upp typ 30%, värde över 4 dimmar upp 50% osv...
Bifogar ASP-filen.
GÖR SÅHÄR:
1. Tanka ned filen fabcal.asp. .
Zippa upp den och öppna i en texteditor och klistra in din Privata XML-feed från Google calendar. (Du hittar denna under inställnigar i din Google Calendar). Följ övriga instruktioner i filen för att ändra eventet som ska eftersökas. Default är "Jobba".
2. Lägg filen i en mapp där den kan köras av en webbserver, tex IIS eller ladda upp på ett webbhotell som stödjer ASP.
3. Starta filen genom att öppna uppp fabcal.asp i en webbläsare. Kolla så att du inte får felmeddelanden.
4. Gå din din Kalender. Testa att lägga till ett event de närmsta minuterna som ska aktivera belysningen.
5. Gå tillbaks till fabcal.asp i din webbläsare. Kolla så att värdet i minuter som ges till start är negativt, det ska vara noll när uppdimningen ska startas.
kolla också de kommande dagarna så att skriptet stämmer med din kalender. Du kan kolla vilka events som Google rapporterar till dig, genom att trycka på "show agenda". Du kan också gå vidare till morgondagens datum för att låta scriptet analysera en annan dag genom att klicka på pilarna vid datumet.
6. Importera datakällan som en teckenseparerad fil i SK, uppdateringshastigheten ska vara 1 minut.
7. Sätt upp tex 3 gruppscheman som triggas i SK genom att sätta upp regler. Det första triggas lämpligen på större än -1 (dvs 0 och högre).
BEGRÄNSNINGAR:
Endast ett event per dag. Om flera events som matchar kriterierna upptäcks kommer det första att tas. Jag har haft en del problem med att andra events än de som tillhör dagens dyker upp i flödet från google. Vet ej vad detta beror på. Skrev skriptet idag. Vet ej hur det funkar i praktiken på morgonen ännu. Men det ser lovande ut såhär långt!
Min kod är säkert jätteful, men det funkar såhär långt.

Till sist: Om din internetanslutning går ned kommer lösningen inte fungera. Dessutom är ljus ingen garanti för att du kommer vakna, eller hur? Så du gör bäst i att ställa en väckarklocka också.