PingCheckerPlugin - aktiveras inte

Hjälp med plugins, tillägg (exempelvis webbtillägget) och exempelkod som inte ingår i Switch Kings officiella installationspaket
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
mesomorf
3 stars
3 stars

PingCheckerPlugin - aktiveras inte

Post by mesomorf » Thu 19 Jul 2012, 10:19

1. Kopierat PingCheckerPlugin.dll från "C:\Program Files\Switch King\Switch King Server\Repositories\Plugins\Bin\PingCheckerPlugin"
2. Kopierat PingCheckerPlugin.dll.config från "C:\Program Files\Switch King\Switch King Server\Repositories\Plugins\Source\PingCheckerPlugin" (eftersom den saknas i ovanstående sökväg (fixas?)

..dessa filer ligger nu i roten på "C:\Program Files\Switch King\Switch King Server\Plugins".
(har även provat att ha dem i en undermapp "PingCheckerPlugin")

3. Lagt in dessa värden:

Code: Select all

<add
        targetName="TV"
        pingedAddress="10.1.20.5"
        pingIntervalMs="10000"
        pingTtl="250"
        valueWhenReached="1"
        valueWhenNotReached="0"
        targetDataSourceId="11"
        restUser="<user>"
        restPass="<pass>"
        restPort="8800" />
Jag har varit noga att ta ange ett "targetName" som är unikt, och även tagit ett "targetDataSourceId" som är unikt.
User/Pass/Port är oxå nogrannt kollad och stämmer.
Sen har jag startat om samtliga 5 tjänster som SwitchKing använder sig av.

...men sen då? Ska det inte dyka upp en enhet under "Datakällor"?

Felsökning gjord:
- Kollat loggar, finns ingenting där
- Kollat om PingCheckerPlugin.dll är låst genom att prova döpa om den, inga problem att göra det. Det borde väl tyda på att den inte är aktiv/inläst i SK.

Martin
Administrator
Administrator

Re: PingCheckerPlugin - aktiveras inte

Post by Martin » Thu 19 Jul 2012, 12:12

Antar att du har v2.3.0.9 av server?
mesomorf wrote:[...]från "C:\Program Files\Switch King\Switch King Server\Repositories\Plugins\Source\PingCheckerPlugin" (eftersom den saknas i ovanstående sökväg (fixas?)
Detta är fixat i v3.0 - men tack för påpekandet! :wave:

Om pluginet läses in så ska detta stå i Switch Kings loggfil. Det enda du ser i Switch Kings klient av detta är att din datakälla med ID=11 ska uppdateras.
Om pluginet _inte_ kan läsas in av någon anledning så bör detta stå i Windows loggfil (av den anledningen att plugin inte har intern tillgång till Switch Kings infrastruktur (exempelvis loggning) och därför måste meddela sig på det sättet).
Martin | Switch King

mesomorf
3 stars
3 stars

Post by mesomorf » Thu 19 Jul 2012, 14:35

Martin wrote:Antar att du har v2.3.0.9 av server
Japp, men om jag får tillträde till v3.0 så skulle jag bli en jätteglad betatestare :)
(för jag antar att 3.0 inte finns för publik nedladdning någon annanstans?)

tack för infon om Windowsloggen. Där hittar jag error:

Failed to notify Switch King that address was reachable. Unable to connect to the remote server
..blir inte klok på vad felmeddelandet syftar på dock.
Frågetecknen faller på meningarna:
1. "Failed to notify Switch King that address was reachable" ... ehh "that address" ? -Vilken adress pratar vi om egentligen ? 127.0.0.1 / localhost ? Och ska den notifiera självaste SK ang. någon adress?
2. "Unable to connect to the remote server", SK pluginen ligger ju lokalt, så varför pratar den om en "remote server"?

Tack Martin för ett underbart engagemang här på forumen. Hoppas du kan stå ut med ännu en som har problem av olika slag!

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 19 Jul 2012, 14:57

Pluginet är på ett sätt ovetandes om Switch Kings existens... Det har ingen direkt väg in till Switch King.

Pluginen i Switch King fungerar (förenklat) på så sätt att Switch King frågar pluginet om arbete ska utföras när en viss händelse inträffar.

I PingCheckerPluginets fall så är "händelsen" det du angett som "pingIntervalMs" => var 10:e sekund kommer Switch King att låta pluginet göra det det vill = försöka pinga.
Eftersom plugin kan göra i princip vad arbete som helst med sin tillgängliga tid, så kan aldrig Switch King automatiskt veta vad som förväntas komma tillbaka från ett plugin (eller vad som är resultatet av dess arbete).
Det enda som händer är alltså att var 10:e sekund så kommer pluginet att få jobba.

Eftersom pluginet alltså inte har någon möjlighet att signalera direkt till Switch King så måste resultatet av pingandet komma Switch King till godo på annat sätt. Det är detta du angett REST-användarnamn+lösenord för.
Pluginet använder helt enkelt denna väg för att låta Switch King få reda på resultatet.

Felen du får:

1. "Failed to notify Switch King that address was reachable"
2. "Unable to connect to the remote server"
...beror alltså på att pluginet inte kan kontakta servern för att meddela sitt resultat = antingen är REST-tjänsten avstängd, användarnamnet+lösenordet fel eller brandväggen uppe och spärrar.

Flödet för detta plugin är alltså:
Switch King Server Invocation -> Plugin -> Switch King Server REST

OT:
Orsaken till att pluginen ser ut på detta sätt är att de ska kunna fungera i "sandbox mode".
Vissa plugin har bättre möjligheter att kommunicera direkt med servern men det är vid vissa, i förväg kända händelser - exempelvis då Switch King tar emot data från Telldus Center, då ett plugin kan förändra data innan det landar i Switch King och därmed förändra en inkommande signal.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 19 Jul 2012, 14:59

Failed to notify Switch King that address was reachable
Översättningen för detta är f.ö. inte "den adressen var nåbar" utan "_att_ adressen var nåbar" :)
Martin | Switch King

mesomorf
3 stars
3 stars

Post by mesomorf » Thu 19 Jul 2012, 20:06

Har kommit fram till att det felmeddelandet dyker upp endast om REST tjänsten inte startades först i kedjan. Så nu har jag inget error i loggen utan det står endast att dll:en har laddats in.

Men jag får fortfarande ingen ny enhet i SK enl konfigurationen...

Vill du ha db:n för att kolla lediga ID osv?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 19 Jul 2012, 20:44

mesomorf wrote:Men jag får fortfarande ingen ny enhet i SK enl konfigurationen...
Du ska inte få någon ny enhet. Du måste skapa en datakälla i Switch King först - denna datakälla döper du till "TV". Som typ av datakälla anger du fil på disk där du anger en sökväg som inte finns (i nuvarande version kan man inte ange att en datakälla bara fylls på från exempelvis REST eller Plugins - en sökväg, även om den är felaktig, måste pekas ut - exempelvis C:/Temp/Dummy.txt). ID:t på datakällan anger du i pluginets konfigurationsfil.

Edit: Datakällan använder du sedan till att sätta upp dina regler.

Se här:
http://screencast-o-matic.com/watch/cliqq5dxb
Martin | Switch King

mesomorf
3 stars
3 stars

Post by mesomorf » Thu 19 Jul 2012, 20:58

Funkar ju klockrent.
Tack för förklaringen hur hela konceptet hänger ihop.

Nu kan jag pinga TV:n och ha koll på belysningen vid vanligt slötittande (..utanför XBMC miljön...)

svartöra
3 stars
3 stars

Post by svartöra » Thu 19 Jul 2012, 23:27

Funkar för mig också :clap: - jag undrade tidigare varför det inte fungerade men gitte aldrig fråga...
Server 3.2.1.0 (databas 2.5.5) på Win7; klient 3.1.0.0

Post Reply