Vet inte hur ni vill ha buggrapporter så jag lägger väl in det här i forumet.
Grafen för datakällor är buggig. Värdena ritningen görs tvärtom för av/på värden om tidsspannet är 6 timmar eller mindre. Se exempel bilderna, där även uppmätta värden finns i tabellen till höger. Relevant är att jag som synes bytt default Av/På som värden till Ljust/Mörkt eftersom det är en ljussensor.
I 12 timmars-grafen ser det bra ut, lägg märke till att sensorn registrerade mörkt från 04:00:
I 6 timmars-grafen (och 3 resp 1 timmars) däremot så visar grafen att det varit ljust när det varit mörkt och vice versa. Se t.ex från starten där den visar ljust fast datavärdena till höger visar mörkt.
(Ni behöver inte bry er om vad värdena representerar i verkligheten, det var medan jag provade ut sensorn som jag upptäckte detta så värdena motsvarar inte nödvändigtvis normala ljussituationer.)
Buggrapport - Grafen för datakälla inkonsekvent
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Buggrapport - Grafen för datakälla inkonsekvent
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 4 stars
Re: Buggrapport - Grafen för datakälla inkonsekvent
En helt annan sak - jag ser att du presenterar vind - hur har du löst detta?
//Peter
//Peter
-
- 3 stars
Jag har en väderstation (Fine Offset?) WH1080 som Clas Ohlson sålde tills för några månader sedan. Det finns detaljer i en annan tråd om hur den kan användas. Kort så laddar jag upp realtime.txt filen från Cumulus programmet till min egen webbserver och använder den filen som datakälla i Switch King. Det var bara ett experiment, jag använder den inte till nån regel i dagsläget.
-
- Administrator
bunker,
Detta beror på att klienten antar att det första värdet som presenteras i grafen gäller även bakåt, vilket blir felaktigt i detta fallet. I 6-timmars-grafen är det första värdet inom tidsintervallet Ljust kl 12:43 och då antas att detta gäller även "bakåt".
Vi får se över den här presentationen så att den blir rätt framöver.
Detta beror på att klienten antar att det första värdet som presenteras i grafen gäller även bakåt, vilket blir felaktigt i detta fallet. I 6-timmars-grafen är det första värdet inom tidsintervallet Ljust kl 12:43 och då antas att detta gäller även "bakåt".
Vi får se över den här presentationen så att den blir rätt framöver.
Tomas | Switch King
-
- 3 stars
Nu när jag fått in lite mer data verkar din beskrivning av felet mer rätt än min.