Tellstick duo händelselogg
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
Hejsan , har precis köpt en Tellstick du och hittar något konstigt i loggen som jag inte vet vad det är den kommer ca varje minut ( A1l Kodrelä Turnoff ) Har stängt allt vad jag kan tänka mej att det kan vara men det kommer allafall , nägon som har något förslag vad det kan vara
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Administrator
Re: Tellstick duo händelselogg
Kan vara en signal som Duon fångar upp och tolkar felaktigt - kanske t.o.m. feltolkning av signaler från temperatur-/fuktighetsgivaren.
Testa att slå på visning av sekunder i Switch King - inte bara minuter - och se om det är så att A1 faktiskt kommer samtidigt (eller med ngn sekunds fördröjning) som temperatur-/fuktighetsvärden. Om de alltid följs åt så känns det som om det kan vara spökvärden.
Testa att slå på visning av sekunder i Switch King - inte bara minuter - och se om det är så att A1 faktiskt kommer samtidigt (eller med ngn sekunds fördröjning) som temperatur-/fuktighetsvärden. Om de alltid följs åt så känns det som om det kan vara spökvärden.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Jag har prövat att slå av tempgivaren och det kommer ändå då ensamt ca varje minut
-
- 1 star
Vad finns det mer som sänder än trådlösa temgivare som man inte kanske tänker på ,har ingen trådlös dörrklocka , inget trådlöst till pelletspannan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Administrator
Spännande!
Om möjligheten finns så skulle jag koppla in en självlärande enhet och koppla den till A1. Därefter tända den manuellt via Switch King eller Telldus Center och sedan se om den släcks inom en minut.
Om det är så så är det ju en verklig signal som kommer "någonstans ifrån".
Om möjligheten finns så skulle jag koppla in en självlärande enhet och koppla den till A1. Därefter tända den manuellt via Switch King eller Telldus Center och sedan se om den släcks inom en minut.
Om det är så så är det ju en verklig signal som kommer "någonstans ifrån".
Martin | Switch King
-
- 1 star
Ska prova det, för glömde att säga att tellstick duon blinkar blått varje gång oxå , ska koppla in en brytare på A1 och se vad som händer
-
- 1 star
Inget hände med brytaren jag slog på den manuellt men den slog inte av brytaren och signalen kommer som vanligt och duon blinkar ,så det måste vara någon annan typ av signal ,
-
- Administrator
Blinkar Duon så är det iaf en "extern signal" som inte kommer från någon mjukvara...
Martin | Switch King
-
- 1 star
Jag har också A1 kodrelä i min händelselogg. Vad kommer mandolyn temp info ifrån? Jag har även en massa sådan info i min händelselogg som jag inte kan koppla till min termometer då infon somm kommer in inte stämmer med den info som termometern visar...
-
- Administrator
Att det kommer in skräpdata från Duon är ett känt problem. Tidigare fick man exempelvis ofta in "fineoffset" istället för "mandolyn". Antar att det är när Duon misstolkar signalerna - de kanske liknar annan sändare/protokoll?
Just A1 har vi nog dock aldrig hört om.
Det finns inga utgående signaler från Switch King (historikfliken) vid samma tidpunkter som A1 kommer in?
Tänker på om Switch King skickar ut en signal på exempelvis C3, men att det på något sätt blir omvandlat till A1...
När Switch King skickar en signal till en mottagare - så är flödet enligt nedan:
Switch King -> Telldus API -> Sticka -> Telldus API -> Switch King
Switch King får alltså indikation på att en enhet ändrat status i Telldus Center - de två sista delarna i kedjan. Om Telldus API meddelar "A1" istället för "C3" så kan inte Switch King se att de berör samma enhet (och därmed gömma dem från händelseloggen).
Långskott - men ändå...
Just A1 har vi nog dock aldrig hört om.
Det finns inga utgående signaler från Switch King (historikfliken) vid samma tidpunkter som A1 kommer in?
Tänker på om Switch King skickar ut en signal på exempelvis C3, men att det på något sätt blir omvandlat till A1...
När Switch King skickar en signal till en mottagare - så är flödet enligt nedan:
Switch King -> Telldus API -> Sticka -> Telldus API -> Switch King
Switch King får alltså indikation på att en enhet ändrat status i Telldus Center - de två sista delarna i kedjan. Om Telldus API meddelar "A1" istället för "C3" så kan inte Switch King se att de berör samma enhet (och därmed gömma dem från händelseloggen).
Långskott - men ändå...
Martin | Switch King