Switchking Serivce Host.exe - CPU 25%
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Switchking Serivce Host.exe - CPU 25%
Version av Telldus Center
2.1.1
Version av Switch King:
Server: 2.0.3.9 (Databas: 2.01)
Klient: 2.0.3.4
Server OS:
Windows Server 2003 Standard, x86, Engelsk.
Problem:
Enheter tänds / släcks med extrema fördröjningar. Efter att tittat i Aktivitetshanteraren ser jag att Switchking Serivce Host.exe kontinuerligt går upp till stadiga 25% CPU i 45 sekunder, därefter går ner till 0% CPU i 20 sekunder.. och så håller den på hela tiden, dygnet runt.
Jag har testat att släcka ner REST tjänster osv utan resultat.
De bifogade loggarna kanske innehåller lite errors just nu, men det är nog pga att jag stängt ner tjänster osv. Dessutom labbar jag lite med "Fläktknapp - Övre badrum" som ev genererar lite errors just nu oxå.
2.1.1
Version av Switch King:
Server: 2.0.3.9 (Databas: 2.01)
Klient: 2.0.3.4
Server OS:
Windows Server 2003 Standard, x86, Engelsk.
Problem:
Enheter tänds / släcks med extrema fördröjningar. Efter att tittat i Aktivitetshanteraren ser jag att Switchking Serivce Host.exe kontinuerligt går upp till stadiga 25% CPU i 45 sekunder, därefter går ner till 0% CPU i 20 sekunder.. och så håller den på hela tiden, dygnet runt.
Jag har testat att släcka ner REST tjänster osv utan resultat.
De bifogade loggarna kanske innehåller lite errors just nu, men det är nog pga att jag stängt ner tjänster osv. Dessutom labbar jag lite med "Fläktknapp - Övre badrum" som ev genererar lite errors just nu oxå.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Administrator
Re: Switchking Serivce Host.exe - CPU 25%
Var 20:e sekund kontrolleras det om datakällor ska inhämtas (för de datakällor som inte hämtas "vid förändring"). Spontant känns det som om det är antingen en datakälla som hämtas ofta och som då tar väldigt mycket kraft att processa, alternativt att det finns datakällor med en väldigt kort förfallotid inblandade, som leder till att servern beräknar om scheman ofta (när förfallotiden slår till).
Datakälla som tar lång tid (eller har ett stort antal värden) är nog troligaste boven. Hur ser dina källor ut?
Datakälla som tar lång tid (eller har ett stort antal värden) är nog troligaste boven. Hur ser dina källor ut?
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Hej Martin och tack för snabbt svar!
Jag har sedan länge haft en inhämtning av temperatur i Karlstad (temperatur.nu). Den hämtar ju endast 1 ggr/tim.
Nästa källa är en "Självlärande Nexa Av/PÅ" som har en förfallotid satt till 45 sekunder. Det stämmer ju på pricken tidmässigt med mina problem!
..Då är frågan varför förfallotiden ställer till det för mig.
Kryssar jag ur den funktionen så verkar CPUn var stabil på 0%. Däremot så fungerar ju inte funktionen öht.
Jag måste använda förallotid eftersom min Nexa-knapp är sändaren för en ringklocka. Och för att den ska släppa läget "På" (som i sin tur krävs för mitt scenario som ska dra igång badrumsfläkten) efter 10 min och därefter stänga av sig (dvs timer funktion) så måste jag ju ogiltighetsförklara värdet....eller?
..är det så att jag skulle gjort på annat vis?
Jag har sedan länge haft en inhämtning av temperatur i Karlstad (temperatur.nu). Den hämtar ju endast 1 ggr/tim.
Nästa källa är en "Självlärande Nexa Av/PÅ" som har en förfallotid satt till 45 sekunder. Det stämmer ju på pricken tidmässigt med mina problem!
..Då är frågan varför förfallotiden ställer till det för mig.
Kryssar jag ur den funktionen så verkar CPUn var stabil på 0%. Däremot så fungerar ju inte funktionen öht.
Jag måste använda förallotid eftersom min Nexa-knapp är sändaren för en ringklocka. Och för att den ska släppa läget "På" (som i sin tur krävs för mitt scenario som ska dra igång badrumsfläkten) efter 10 min och därefter stänga av sig (dvs timer funktion) så måste jag ju ogiltighetsförklara värdet....eller?
..är det så att jag skulle gjort på annat vis?
Last edited by mesomorf on Sun 15 Jul 2012, 17:25, edited 1 time in total.
-
- 3 stars
...kan tillägga att "badrumsfläkten" är en stor central fläkt som sitter uppe på vinden, så det är ingen vanlig liten pax som man kan byta ut.
(Tidigare satt ett vridreglage ute i hallen som man slog på och även reglerade farten med)
(Tidigare satt ett vridreglage ute i hallen som man slog på och även reglerade farten med)
-
- Administrator
Det verkar onekligen som en bugg "på något sätt". Förfallotiden ska inte dra upp CPU-last på det sätt det verkar göra för dig.
Skicka gärna DB via mail/pm så får vi se om det går att återskapa.
Skicka gärna DB via mail/pm så får vi se om det går att återskapa.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Skickat PM (blev 2 st).. dock säger ditt /ert forum att det ligger i Outbox ..inte i Sent mappen.
Om det är för att du inte "hämtat posten" än så är väl allt ok.. men annars får du hojta till så skickar jag allt per epost istället
Om det är för att du inte "hämtat posten" än så är väl allt ok.. men annars får du hojta till så skickar jag allt per epost istället
-
- Administrator
Det är så phpbb fungerar - när man läst PM så försvinner de = man kan ändra tills det lästs av mottagaren. 

Martin | Switch King
-
- 3 stars
Misstänkte det, men skickade ett mail till info@ adressen oxå.
Och kortfattat: Problemet sitter nog INTE i Förfallo rutinen. Det blev bara ännu mer märkbart att något är fel.
Och kortfattat: Problemet sitter nog INTE i Förfallo rutinen. Det blev bara ännu mer märkbart att något är fel.
-
- Administrator
Detta problem har inte med förfallotiden att göra utan är en effekt av att Switch King av tradition är fokuserat på att arbeta med enheter som går enligt schema.
Kort sagt - många enheter helt utan schema gör att servern försöker titta väldigt långt tillbaka i tiden för att hitta information om vilket läge en enhet förväntas ha "just nu".
Det är detta "letande i tiden" som tar CPU. Det blev ganska tydligt när jag körde en profilering och såg vad det var som egentligen tog tid.
På bilden nedan är de första två gigantiska spetsarna CPU-last med enheter som inte är kopplade till några scheman, då jag tände/släckte en enhet.
CPU går i taket en tid.
Den första lilla puckeln (som knappt syns) är resultatet av att jag kopplat alla enheter till minst ett schema med en enda händelse - ett "Off".
Helt plötsligt ser det knappt ut som om servern jobbar alls (men det tänds och släcks ganska snabbt
).
Alltså - koppla enheterna till minst ett schema så bör CPU-lasten gå ned.
Också inlagd som bugg:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=470
Kort sagt - många enheter helt utan schema gör att servern försöker titta väldigt långt tillbaka i tiden för att hitta information om vilket läge en enhet förväntas ha "just nu".
Det är detta "letande i tiden" som tar CPU. Det blev ganska tydligt när jag körde en profilering och såg vad det var som egentligen tog tid.
På bilden nedan är de första två gigantiska spetsarna CPU-last med enheter som inte är kopplade till några scheman, då jag tände/släckte en enhet.
CPU går i taket en tid.
Den första lilla puckeln (som knappt syns) är resultatet av att jag kopplat alla enheter till minst ett schema med en enda händelse - ett "Off".
Helt plötsligt ser det knappt ut som om servern jobbar alls (men det tänds och släcks ganska snabbt

Alltså - koppla enheterna till minst ett schema så bör CPU-lasten gå ned.
Också inlagd som bugg:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=470
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Då var det säker det problemet jag hade jag med när servern var långsam och mycket långsam.
Cpu belastingen var ju ganska hög då.
Men på nya servern fungerar det prima. med "typ" samma uppsättning som tidigare, allt styrs via gruppscheman.
Den gamla servern var det bara SK på men det var ju en massa verisions uppdateringar på den genom dom 1,5 åren som Sk snurrade på den.
Cpu belastingen var ju ganska hög då.
Men på nya servern fungerar det prima. med "typ" samma uppsättning som tidigare, allt styrs via gruppscheman.
Den gamla servern var det bara SK på men det var ju en massa verisions uppdateringar på den genom dom 1,5 åren som Sk snurrade på den.
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1