Värmepump och acumulatortank

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
sweback
2 stars
2 stars

Värmepump och acumulatortank

Post by sweback » Sun 27 May 2012, 10:10

Jag har en värmepump luft vatten kopplad till en acumulatortank på 500 liter i mitt garage
Som jag har ställt att den ska hålla tempen till 40 grader sen stannar den av
Sen har jag ställt i en shunt på 16 C som då lämnar ut 16 C och allt funkar bra
Men sen är det värmepumpen som hela tiden strävar att uppnå 40 grader den slår på och av hela tiden för att hålla dessa 40 grader
Det jag har testat med switchking är att den skall starta upp först när tempen i tanken är typ 30 grader eller mindre och att den ska slå av vid 40 grader då blir det minimalt med start och stop
Så jag körde en test på dåvarande temp i tanken Och kopplade in en lampa på samma inställning så jag skulle kunna se när den var på eller av

Datakälla för temperatur i ackumulatortank
Gruppschema, On 00:00 med regel.
Regeln mindre än 30,2
Ackumulatortank 40,2 C
Hysteres 10 C

Men det verkar inte funka i sk den startade vid angivet 30,2 men när den kom upp till 34,6 stannade den fast jag hade satt den på 40,2 jag hittar inget fel på det eller ska det inte gå att ställa sådan stor temp skillnad i programmet :help:

tomas
Administrator
Administrator

Re: Värmepump och acumulatortank

Post by tomas » Sun 27 May 2012, 20:01

Till att börja med så rekommenderar vi inte att styra värmeapplikationer med Switch King om man inte har någon form av backuplösning som kan slå av pumpen och ett extra element som kan hålla värmen om pumpen inte går igång. Vi tar ingen form av ansvar för om något händer.

Hysteres på 10 C ska fungera...

Prova att koppla enbart pumpen till detta gruppschemat i felsökningssyfte (om det kan vara något beroende som spökar).
Hur ser trenden med mätvärden från tempgivaren ut? Får du in mätvärden hela tiden eller kickar kanske felvärde in?
Är det repeterbart så att pumpen startar vid 30,2 och stängs av vid 34,6 för flera cykler?

Prova att starta om servern.
Tomas | Switch King

sweback
2 stars
2 stars

Post by sweback » Sun 27 May 2012, 20:58

tomas wrote:Till att börja med så rekommenderar vi inte att styra värmeapplikationer med Switch King om man inte har någon form av backuplösning som kan slå av pumpen och ett extra element som kan hålla värmen om pumpen inte går igång. Vi tar ingen form av ansvar för om något händer.

Hysteres på 10 C ska fungera...

Prova att koppla enbart pumpen till detta gruppschemat i felsökningssyfte (om det kan vara något beroende som spökar).
Hur ser trenden med mätvärden från tempgivaren ut? Får du in mätvärden hela tiden eller kickar kanske felvärde in?
Är det repeterbart så att pumpen startar vid 30,2 och stängs av vid 34,6 för flera cykler?

Prova att starta om servern.
Det sitter en elpatron på 6 kW i botten av tanken och den räcker till om värmepumpen skulle lägga av ingen fara där
Nu har jag kopplat bort lampan och kör som du säjer och datorn är startad om på nytt
Trenden för mätvärdena sänker sig ner mot 30,2 hela tiden men mycket långsamt då shunten inte behöver så mycket värme från tanken kan ta några dagar innan den når ner till inställt värde
Den har inte kommit ner till 30,2 än det tar nog ett tag till så jag får nog bara vänta å se vad som händer nästa gång..
Jag får inte fram mätvärden längre bakåt än detta
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 27 May 2012, 21:07

Finns det möjlighet att minska antalet värden in? Gissningsvis har du så många värden att du snabbt når upp i den gräns du satt upp för hur många värden Switch King sparar och därmed får problem med hysteresen.

I kommande version får du bättre möjlighet till detaljstyrning när det gäller hur många värden du vill spara (eller hur länge).
Martin | Switch King

sweback
2 stars
2 stars

Post by sweback » Sun 27 May 2012, 21:15

Martin wrote:Finns det möjlighet att minska antalet värden in? Gissningsvis har du så många värden att du snabbt når upp i den gräns du satt upp för hur många värden Switch King sparar och därmed får problem med hysteresen.

I kommande version får du bättre möjlighet till detaljstyrning när det gäller hur många värden du vill spara (eller hur länge).
Jag ändrade den tillfälligt nu när jag skulle få med så många mätvärden med som möjligt bakåt

sweback
2 stars
2 stars

Post by sweback » Mon 28 May 2012, 08:12

Värmepumpen startade upp nu på morgonen denna gång la den av vid 33,6 grader någonting vill inte funka riktigt ........
1 grad sämre idag
Får nog vänta ett tag tills den startar upp igen för att se vad det blir nästa gång
Men pumpen vilar ju mellan en liten tid i alla fall men inte så mycket som jag skulle vilja om den gick ända upp till 40 grader
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

sweback
2 stars
2 stars

Post by sweback » Sat 02 Jun 2012, 11:36

Martin wrote:Finns det möjlighet att minska antalet värden in? Gissningsvis har du så många värden att du snabbt når upp i den gräns du satt upp för hur många värden Switch King sparar och därmed får problem med hysteresen.

Jag har nu fått den att funka en gång
Fick ändra i tiden för mista tid uppfyllnad till 3 timmar måste den vara ifylld med tid då den är satt på hysteres 10 c
För då går den på tills den tiden är slut och stannar
Men istället går den över mitt max värde i stället :shock:

Post Reply