tellstick duo og scenarie

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
toregr
1 star
1 star

tellstick duo og scenarie

Post by toregr » Fri 07 Oct 2011, 17:37

Tellstick Duo
Switchking 2.0 RC2
TelldusCenter 2.1.0

Håper det går greit at jeg skriver på norsk. (I'll be happy to write in English if anyone wants me to)

Jeg fikk min duo i posten i dag, og installerte på en fersk maskin (Win7). Det fungerer meget godt, men jeg er litt usikker på hva som er ønsket oppførsel for scenarier.

Jeg har en nexa bryter som trigger et scenario via en regel (start scenario when value=on) men når verdien senere endres til off så slutter ikke scenariet...

Hva jeg ønsker å oppnå: Min nexa bryter er merket med hjemme/borte og jeg skal bruke denne til å overstyre standard schedule i switchking. Jeg skal også ha en bryter for å trigge film-scenariet hvor leiligheten dimmes. Men da må jeg ha muligheten til å avslutte film-scenariet når filmen er slutt.

Gjør jeg feil, eller er dette en bug?

hilsen Tore :)

Martin
Administrator
Administrator

Re: tellstick duo og scenarie

Post by Martin » Fri 07 Oct 2011, 17:58

Värden på datakällor kan i v2.0 (och tidigare versioner) enbart användas till att starta ett scenario.
Om du alltså har valt att scenariot ska starta när signalen "On" kommer in så måste du ha "något annat" som avslutar scenariot.
Grundmöjligheterna för ett scenarios varaktighet är: viss tid, till ett visst klockslag eller oändlig.

För att avsluta ditt "On-scenario" när det kommer en "Off"-signal så måste du tyvärr skapa en form av "övergångsscenario" - ett annat scenario som startar när det kommer en "Off"-signal.
Varaktigheten för det nya scenariot kan du sätta till 1 sekund, och ange att det efterföljs av automatik.

Det nya scenariot - "Off-scenariot" - måste ha högre prioritet än "On-scenariot". Annars kommer aldrig "Off-scenariot" att kunna starta om "On-scenariot" körs.
Martin | Switch King

danik
1 star
1 star

Post by danik » Fri 07 Oct 2011, 21:47

Med Duo tror jag att det här kommer vara ganska vanligt.
Insåg precis samma begränsning när jag laborerade.
En strömbrytare innanför dörren som skickar "on" när man kommer hem och som skickar "off" när man lämnar huset.

Känns som en omständig lösning med övergångsscenario, men det kanske är enda lösningen.

Användbarhetsmässigt borde det finnas regler även för att avsluta scenarion.

Mvh Niklas

toregr
1 star
1 star

Post by toregr » Sat 08 Oct 2011, 00:07

Da har jeg testet med å lage et overgangscenarie.
Det fungerer, men har sine svakheter...

Om jeg trykker på bryteren så settes verdien i switchking til film=on og dette aktiverer scenariet for film. Men verdien blir så stående der. Jeg må huske å sette den til off før jeg på nytt kan aktivere film-scenariet.

Dermed blir prosedyren som det her:
1. trykk på nexa knapp merket film
2. rommet dimmas
3. ser film
4. aktiver overgangscenarie
5. switchking går tilbake til schedule mode
6. trykk på nexa knapp merket film off

Glemmes pkt 6 så kan du ikke aktiver filmscenariet igjen.

Har også laget en egen veggbryter for "reset all to auto" via et slikt overgangscenario. Men det er samme problemet der med at jeg må huske å sette den tilbake til off etter bruk.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 08 Oct 2011, 07:35

danik wrote:Med Duo tror jag att det här kommer vara ganska vanligt.
Insåg precis samma begränsning när jag laborerade.
En strömbrytare innanför dörren som skickar "on" när man kommer hem och som skickar "off" när man lämnar huset.

Känns som en omständig lösning med övergångsscenario, men det kanske är enda lösningen.

Användbarhetsmässigt borde det finnas regler även för att avsluta scenarion.
Scenarior dök upp ganska tidigt i Switch King och har förbättrats längs med vägen.
Funktionen blev bättre i Switch King v2.0 eftersom man nu kan ange att enheter ska vara opåverkade även om ett scenario körs, vilket inte var möjligt tidigare.

Dock är scenariofunktionen fortfarande begränsande och det kan vara så att det i en del fall är enklast att lösa vissa saker med scheman som baseras på regler.

I och med att Duo nu börjar användas så kommer det att dyka upp alla möjliga spännande tankar om hur man vill styra saker.
Vi försöker samla in så mycket som möjligt och genomföra dem som ger mest för er som användare. Dock är Switch King ett rent hobbyprojekt och varje liten del som läggs till tar en hel del tid i anspråk.

Just nu tror jag att det finns två eller tre förändringar gällande scenariofunktioner som finns inlagda på Bugnet och vi får se om/när dessa blir införda.

I första versionen av Switch King som stödjer Duo satsar vi dock på att få själva Duo-anslutningen så stabil som möjligt så att vi har en bra grund att bygga på. :wave:
Martin | Switch King

anderswallerius
1 star
1 star

Post by anderswallerius » Sat 08 Oct 2011, 08:37

Bara en reflektion, kan inte övergångsscenariot aktiveras med knappen film=off ?
Eller?

/AndersW

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 08 Oct 2011, 09:04

anderswallerius wrote:Bara en reflektion, kan inte övergångsscenariot aktiveras med knappen film=off ?
Eller?
Jo - precis... Detta var mitt nästa svar, men du hann före...
4. aktiver overgangscenarie
5. switchking går tilbake til schedule mode
6. trykk på nexa knapp merket film off
Dessa bör egentligen vara:
4. trykk på nexa knapp merket film off
5. aktiver overgangscenarie
6. switchking går tilbake til schedule mode
Övergångsscenariot bör alltså aktiveras av "Off", precis som anderswallerius skrev...
Martin | Switch King

toregr
1 star
1 star

Post by toregr » Sat 08 Oct 2011, 13:20

Martin wrote:
anderswallerius wrote:Bara en reflektion, kan inte övergångsscenariot aktiveras med knappen film=off ?
Eller?
Du har et godt poeng. Jeg skal teste dette.

Ps. jeg savner muligheten til å aktivere regler direkte på enheter... På det viset kunne jeg lage en regel som ikke aktiverte enheten dersom status hjemme=off.
(jeg har midlertidig løst det via en group schedule, men jeg begynner å få så mange group schedules at jeg mister oversikten over hva de gjør)

Ps2. Martin, jeg vet og respekterer at dette er et hobbyprosjekt med begrenset tid. Jeg ønsker bare å gi gode tilbakemeldinger om hvordan programmet kan brukes :-)

jope72
1 star
1 star

Post by jope72 » Sun 09 Oct 2011, 15:30

Hejsan

Ursäkta att jag lånar tråden...
Jag har kikat lite på detta... Hur sätter jag Scenario varaktighet till 1 sek?

/Johan

jope72
1 star
1 star

Post by jope72 » Sun 09 Oct 2011, 15:32

Ignorera migg förra inlägg.... hittade inställningen :oops:

/Johan

Post Reply