Anslutningsproblem 1.10.1.3

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Anslutningsproblem 1.10.1.3

Post by KungenAvPeking » Wed 07 Sep 2011, 22:42

Har lite problem med min server!

Ibland när jag ska ansluta till den, så kommer jag inte in med Androidklienten, utan måste först logga in med Win-klienten, för att sedan testa med Androiden igen...

Ibland kommer jag inte in på första, andra och ibland tredje försöket med win-klienten, utan får testa om och om igen.

När man väl är inne händer det relativt ofta att man tappar kontakten med servern (både på Win och Android-klienten)
Serverns proc ligger mellan 0 och 19% belastning, ca 2 Gig ledigt RAM-minne.
Nätverket funkar och ligger på 0-1% (gigabit nät) Inloggad med VNC samtidigt, som inte tappar kontakten
Tappar även kontakten med SKservern, med win-klienten som ligger på server-burken...

Hittar inget i Windows loggboken, inget i SwitchKings log.
(Utöver dom saker som ska vara där, typ att datakälla inte gick att läsa och sådant...)

Server: 1.10.1.3 DB 1.9 (på WinXP SP3)
Pluggin: PingCheckerPlugin
Win-klient laptop: 10.1.0.6
Win-klient server: 10.1.0.6
Min Android-klient: 1.10.2 (Andriod 2.2 på HTC-desire)
Sambons Androidklient: 1.10.2 (Android 2.1 Update1 på Samsung Galaxy5)

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Anslutningsproblem 1.10.1.3

Post by Martin » Thu 08 Sep 2011, 06:52

Med högsta sannolikhet så beror detta på just PingCheckerPlugin. När pluginet pingar dina enheter så blockerar den samtidigt inkommande anrop. Om det är många enheter som ska pingas, eller om pluginet är uppsatt att pinga frekvent så märks det tydligare...

Bör nog skriva om pluginet så att det jobbar asynkront istället...

Har du möjlighet att stoppa servern, döpa om katalogen "Plugins" till "_Plugins" och testa igen och se om det verkar försvinna?
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Anslutningsproblem 1.10.1.3

Post by KungenAvPeking » Thu 08 Sep 2011, 14:15

Får testa det...

Klart, det är tre telefoner som kollas var 30:e sekund (Har jag för mig, sitter inte vid burken just nu...)

Har egentligen inte kopplat något mot datakällorna, utan testar mest.
Har lite problem med att två av telefonerna stänger ner sitt Wifi när man inte använder det, vilket gör att PingCheckern tappar bort dom, även om dom är hemma.
Så jag funderar på hur man kan lösa det på annat sätt.

Ska testa att deaktivera PingCheckern får vi se.

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Anslutningsproblem 1.10.1.3

Post by KungenAvPeking » Thu 08 Sep 2011, 18:42

Nope, problemet kvarstår, trots att jag stängt av PingCheckern... :(

Hittar fortfarande inget i loggarna!

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Anslutningsproblem 1.10.1.3

Post by Martin » Thu 08 Sep 2011, 18:54

Det är "tyvärr" inget känt problem i övrigt - plugin var mitt bästa tips...
Utöver det så är väl det klassiska förslaget med en Windows Update fortfarande aktuellt. Att starta om datorn kommer inte heller att påverka Switch King på något sätt, så det skulle isf bara hjälpa om det är ngt annat som spökar.

När du skriver att du har tittat i loggarna - har du tittat i serverns eller klientens loggar? Om du har missat någon av dessa - titta gärna i den andra :)

Hur ser det ut med brandväggar? Windows brandvägg eller annan? Skulle du tillfälligt kunna prova att helt stänga av dessa? Får du problemet även om du ansluter med den lokala klienten du har installerad på samma burk som servern (om du har ngn sådan)?
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Anslutningsproblem 1.10.1.3

Post by KungenAvPeking » Thu 08 Sep 2011, 19:00

Jodå, jag har en win-klient på server burken och det är samma problem där...

Norman Security Suite.

Har senaste uppdateringarna på Win XP, startade om burken igår (efter uppdatering) och ingen skillnad!

Dock har jag ju inte kollat klient-loggen, så det blir att rota runt lite där och kolla om vi hittar något matnyttigt!

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Anslutningsproblem 1.10.1.3

Post by KungenAvPeking » Thu 08 Sep 2011, 19:07

Dum fråga...

Var hittar jag loggen för klienten?
Fanns inget i installationsmappen... :?:

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Anslutningsproblem 1.10.1.3

Post by Martin » Thu 08 Sep 2011, 19:25

Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Anslutningsproblem 1.10.1.3

Post by KungenAvPeking » Thu 08 Sep 2011, 23:48

===========================================================
<Error> -- 2011-09-08 21:25:24 -- Error in CheckServerState --
Level 1) The request channel timed out while waiting for a reply after 00:01:00. Increase the timeout value passed to the call to Request or increase the SendTimeout value on the Binding. The time allotted to this operation may have been a portion of a longer timeout.
Level 2) The HTTP request to 'http://192.168.0.22:8080/SwitchKingFrameworkServiceHost' has exceeded the allotted timeout of 00:01:00. The time allotted to this operation may have been a portion of a longer timeout.
Level 3) The operation has timed out

StackTrace for Level 1:

Server stack trace:
at System.ServiceModel.Channels.RequestChannel.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Dispatcher.RequestChannelBinder.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)

Exception rethrown at [0]:
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
at SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.GetEntityLogEntriesRegisteredNewerThan(DateTime d)
at SwitchKing.Client.GUI.Server.CheckServerState()
===========================================================
<Error> -- 2011-09-08 21:30:04 -- Error in CheckServerState --
Level 1) The request channel timed out while waiting for a reply after 00:01:00. Increase the timeout value passed to the call to Request or increase the SendTimeout value on the Binding. The time allotted to this operation may have been a portion of a longer timeout.
Level 2) The HTTP request to 'http://192.168.0.22:8080/SwitchKingFrameworkServiceHost' has exceeded the allotted timeout of 00:01:00. The time allotted to this operation may have been a portion of a longer timeout.
Level 3) The operation has timed out

StackTrace for Level 1:

Server stack trace:
at System.ServiceModel.Channels.RequestChannel.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Dispatcher.RequestChannelBinder.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)

Exception rethrown at [0]:
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
at SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.GetEntityLogEntriesRegisteredNewerThan(DateTime d)
at SwitchKing.Client.GUI.Server.CheckServerState()
===========================================================
Så håller den på, med cirka 4,5-5 minuters mellanrum hela tiden...
Vid något tillfälle är den dock nere på 5-10 sekunder mellan?
Vid 21:16, 21:58, 22:58, 23:59 och 00:41 (kommer säkert fler under natten, men vet ej om det har betydelse...)

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Anslutningsproblem 1.10.1.3

Post by Martin » Fri 09 Sep 2011, 10:33

Kan du bifoga både serverns och klientens loggfiler (för att se om det är något som verkar göras just vid dessa tillfällen) samt databas (mail/pm)?

Antingen är det något i servern som tar > 1 minut att genomföra, vilket verkar väldigt mystiskt, eller är det något i brandväggen som stoppar anropet.
Om det är något i servern som tar tid så bör jag kunna köra samma db lokalt...
Martin | Switch King

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests