Anslutningsfel med Android

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
tompajo
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Wed 11 May 2011, 08:14

Anslutningsfel med Android

Post by tompajo » Wed 11 May 2011, 08:25

Jag försöker koppla upp mig mot servern i min lokala dator med Androidappen men får bara felmeddelanden hela tiden. Jag har försökt med den lokala ip-adressen och den publika men det fungerar inte med någon. Jag får följande fel: Connect to /192.168.1.68:8800 timed out(1).

Jag kan inte heller koppla upp mig mot http://www.switchking.se. Då får jag följande fel: Kunde inte hämta data. Kontrollera användarnamn och lösenord eller serverversion.(1).

Eftersom programmet är det bästa jag sett hittills vore det kul att få det att fungera. Någon som har några tips?

(Jag har senaste versionen av alla program...)

Tom

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Anslutningsfel med Android

Post by Isaksson » Wed 11 May 2011, 08:54

Hej.

har du testat att vara uppkopplad på ditt trådlösa nätverk med mobilen och sedan anslutit mot din servers lokala ip?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Anslutningsfel med Android

Post by Martin » Wed 11 May 2011, 11:30

Tänk på att demo-miljön för Android och iPhone (www.switchking.se) ligger på port 10800 - inte 8800.

Om denna fungerar är det högst sannolikt ett brandväggsproblem på din maskin eller i routern. Om du använder Switch King Live (kräver dock licens) och får detta problem så är det troligaste att användarnamn och lösenord faktiskt är det som fallerar.
Martin | Switch King

tompajo
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Wed 11 May 2011, 08:14

Re: Anslutningsfel med Android

Post by tompajo » Wed 11 May 2011, 18:49

Isaksson: Jag är ständigt uppkopplad med min telefon mot mitt trådlösa nät och det är det nätet jag använder för att försöka koppla upp mig mot servern. Förstod jag dig rätt?

Martin: Jag kan koppla upp mot www.switchking.se med den nya porten. Då ska jag försöka hitta information om hur man ändrar någonting i routern eller brandväggen för att få det att fungera...

Tack för era svar!

Tom

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Anslutningsfel med Android

Post by Martin » Wed 11 May 2011, 19:00

Om du inte redan har gjort det - testa felsökningsguiden för Android och iPhone på webbplatsen :wave:
Martin | Switch King

tompajo
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Wed 11 May 2011, 08:14

Re: Anslutningsfel med Android

Post by tompajo » Wed 11 May 2011, 19:16

Det har jag redan gjort. Vill inte ställa onödiga frågor om det går att undvika :-)

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Anslutningsfel med Android

Post by Isaksson » Wed 11 May 2011, 21:41

tompajo wrote:Isaksson: Jag är ständigt uppkopplad med min telefon mot mitt trådlösa nät och det är det nätet jag använder för att försöka koppla upp mig mot servern. Förstod jag dig rätt?
Du förstod mig rätt, anledningen till att jag frågade var ifall du kör med 3G så måste du ju gå mot din externa IP och fixa lite i din router.

Hur ser det ut om du försöker ansluta till http://192.168.1.68:8800/devices ifrån serverdator / annan dator i dit nätverk / telefonens webbläsare?

Vilket operativsystem kör du servern på?

Vet du namnet på routern som du har?

tompajo
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Wed 11 May 2011, 08:14

Re: Anslutningsfel med Android

Post by tompajo » Sun 07 Aug 2011, 23:01

Om jag ansluter från serverdatorn kommer jag till en sida med kod på som ser ut som följer:

"This XML file does not appear to have any style information associated with it. The document tree is shown below.
<ArrayOfRESTDevice xmlns="http://SwitchKing.Common/Entities/RESTS ... ed/2010/07" xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
<RESTDevice>
<AutoSynchronizeAllowed>true</AutoSynchronizeAllowed>
<CurrentDimLevel>100</CurrentDimLevel>
<CurrentStateID>2</CurrentStateID>
<Description i:nil="true"/>
<DeviceCode>B:4</DeviceCode>
<DisabledByServer>false</DisabledByServer>
<Enabled>true</Enabled>
<GroupID>-1</GroupID>
<GroupName i:nil="true"/>
<ID>1</ID>..."

och så vidare...

Om jag ansluter med mina androidtelefoners webbläsare fungerar det varken med extern eller intern ip. Jag provade med 3G och WAN. Detsamma gäller med SwitchKingappen och samma sak med mina andra datorer i nätverket.

Jag kör servern på en dator med win7 och jag har provat med två olika routers. En Thomson TG787 och en TP Link TL-MR3420. Routrarna använder olika internetleverantörer.

Finns det någonting mer jag kan prova?

Tack!

/ Tom

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Anslutningsfel med Android

Post by Martin » Sun 07 Aug 2011, 23:14

Det här:

Code: Select all

This XML file does not appear to have any style information associated with it. The document tree is shown below.
...är som det ska vara... Webbläsaren säger helt enkelt att det inte finns något som talar om hur sidan ska visas rent grafiskt...

Om du får kontakt när du sitter på samma dator, men inte från WLan eller utifrån nätet, så är det nästan garanterat Windows (eller annan) egen brandvägg som stoppar. Du måste lägga till ett undantag i den, så att Switch King blir åtkomligt utifrån.
Martin | Switch King

tompajo
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Wed 11 May 2011, 08:14

Re: Anslutningsfel med Android

Post by tompajo » Sun 07 Aug 2011, 23:30

Tack Martin!

Jag provade att slå av Windows brandvägg helt och då fungerade det :-) Jag har försökt att ge SwitchKing tillåtelse att gå igenom brandväggen men jag får det uppenbart inte att fungera. Någon som vet hur man gör?

Tom

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests