Problem med tändning/släckning
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
Problem med tändning/släckning
Har lite problem med tändning/släckning, oftaste fungerar det på min 8 Nexa självlärande när jag
släcker och tänker, men så ibland går det inte att släck vissa enheter tex. Helt utan vad jag tycker anledning.
Spelar det nån större roll vad man väljer på Fjärrkontrollskoder & Enhetskoder? Har Olika på Fjärrkontrollskoderna
men 1 på alla enhetskoder, vad är dessa två?
/DJ
släcker och tänker, men så ibland går det inte att släck vissa enheter tex. Helt utan vad jag tycker anledning.
Spelar det nån större roll vad man väljer på Fjärrkontrollskoder & Enhetskoder? Har Olika på Fjärrkontrollskoderna
men 1 på alla enhetskoder, vad är dessa två?
/DJ
-
- Administrator
Re: Problem med tändning/släckning
Ett tips är att byta fjärrkontrollskod. Jag har vissa brytare som vägrar reagera på vissa fjärrkontrollskoder.
Har ingen riktigt bra förklaring till detta annat än att signalerna kanske studsar fram och tillbaka eller att mottagarna kanske är känsliga på vissa koder...
Kan det vara så att det inte fungerar när du har flera sändningar till olika enheter schemalagda vid exakt samma tidpunkt? Isf skulle det möjligtvis kunna vara vara så att stickan inte hinner avsluta sin sändning innan nästa signal ska skickas.
Telldus kommer med en fix för detta i kommande drivrutiner men om det skulle vara så så kan man förlänga själva tiden som Switch King tvingas vänta mellan signalerna till de olika enheterna.
Mitt hetaste tips är dock att börja med att byta fjärrkontrollskod (och eventuellt enhetskod).
Har ingen riktigt bra förklaring till detta annat än att signalerna kanske studsar fram och tillbaka eller att mottagarna kanske är känsliga på vissa koder...
Kan det vara så att det inte fungerar när du har flera sändningar till olika enheter schemalagda vid exakt samma tidpunkt? Isf skulle det möjligtvis kunna vara vara så att stickan inte hinner avsluta sin sändning innan nästa signal ska skickas.
Telldus kommer med en fix för detta i kommande drivrutiner men om det skulle vara så så kan man förlänga själva tiden som Switch King tvingas vänta mellan signalerna till de olika enheterna.
Mitt hetaste tips är dock att börja med att byta fjärrkontrollskod (och eventuellt enhetskod).
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Mitt tips är att använda kodrelä inställningar istället. Det verkar vara mer "robust"
Lycka till!
//Peter
Lycka till!
//Peter
-
- 2 stars
Hej jag har också problem med detta.
Ibland går det inte tända/släcka vissa enheter från iphone appen, oftast när man skall visa någon hur grymmt det är. Men sen när det ska gå igång på schema så fungerar det.
Jag har sykronisering var 30minut av alla enheter, vad händer om man försöker tända via iphone precis när en sådan syncronisering körs?
Jag har satt att switchking skall skicka kommandot 2gånger i rad. Kan detta störa så om man ska tända en enhet så skickas kommando 2 för nära inpå kommando 1?
Du nämnde att det går att ställa en tid mellan kommandona, hur gör man det ?
Ibland går det inte tända/släcka vissa enheter från iphone appen, oftast när man skall visa någon hur grymmt det är. Men sen när det ska gå igång på schema så fungerar det.
Jag har sykronisering var 30minut av alla enheter, vad händer om man försöker tända via iphone precis när en sådan syncronisering körs?
Jag har satt att switchking skall skicka kommandot 2gånger i rad. Kan detta störa så om man ska tända en enhet så skickas kommando 2 för nära inpå kommando 1?
-
- Administrator
Jag använder själv iPhone-appen i stort sett varje dag utan problem. Den är som vilken klient som helst och det bör inte påverka om du skickar ett kommando via iPhone, Windows eller när ett till-/frånslag är schemalagt.grahnen wrote:Ibland går det inte tända/släcka vissa enheter från iphone appen, oftast när man skall visa någon hur grymmt det är. Men sen när det ska gå igång på schema så fungerar det.
Det enda jag kan tänka mig är väl att om det finns datakällor med i bilden, eller flera schemalagda till-/frånslag på samma tid så tar Switch King längre tid på sig mellan de olika signalerna (om schemalagda händelser skickas) vilket möjligtvis skulle kunna få effekten att stickan hinner skicka ut kommandot. Jag har inte lyckats återskapa detta själv.
Jag hade lite konstiga problem med min tidigare sticka som var utan antenn som ledde till att signaler inte alltid gick fram - oavsett hur nära mottagaren än var - men när jag kör med stickan som har antenn så har inte detta förekommit.
Vad har du för batch på stickan?
Om enheten håller på att synkroniseras ska andra inkommande signaler ställas på väntelista, så det ska inte påverka.grahnen wrote:Jag har sykronisering var 30minut av alla enheter, vad händer om man försöker tända via iphone precis när en sådan syncronisering körs?
Det skulle kunna göra att kommando 2 kommer för nära kommando 1. I kommande drivrutin från Telldus så ska detta vara fixat men som det är nu så skulle det kunna uppträda om stickan inte hinner skicka klart signalen innan repetitionssignalen skickas. Om du har bra täckning så behövs ju egentligen inte två kommandon i följd, och kanske framför allt inte om du ändå har synkronisering.grahnen wrote:Jag har satt att switchking skall skicka kommandot 2gånger i rad. Kan detta störa så om man ska tända en enhet så skickas kommando 2 för nära inpå kommando 1?
Kan du prova att ställa ner antal signaler?
Tiden som Switch King tvingas pausa mellan signalerna ställs in via värdet "pauseBetweenTransmissionsMs". Det anges i Switch Kings konfigurationsfil och du måste starta om tjänsterna efter ändringen.
Du hittar mer om detta här:
http://www.switchking.se/sv/faq/guider/optimera-servern
(sök på sidan på "pauseBetweenTransmissionsMs")
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Blev lite fel där, jag upplever inte fel på iphone appen i säg utan att jag har problem i bland att tända manuellt. Iphone, webinterface. Men schemastyrningen verkar fungera klockrent så när som på en enhet långt bort som vissa dagar fungerar klockrent och andra så händer inget. Det har blivit mer frekvent sen jag uppdatera till senaste tellduscenter samt switchking server.
Jag har batch 8 som är telldus moddad med extern vit trådantenn. Har nyare tellstick batch en grövre svart antenn som på bilderna och isåfall vet du om dessa fungerar bättre.
Jag tycker fenomenet inte verkar ha med avstånd att göra.
Jag har batch 8 som är telldus moddad med extern vit trådantenn. Har nyare tellstick batch en grövre svart antenn som på bilderna och isåfall vet du om dessa fungerar bättre.
Jag tycker fenomenet inte verkar ha med avstånd att göra.
-
- Administrator
Det skulle ju kunna vara så att något stör precis när du skickar signalen, om du har otur... Frekvensen är ju ockuperad av andra saker också.
Om det då störs ut, så tas det ju omhand av synkroniseringen senare vilket gör att du isf kanske inte märker det på samma sätt. När du sitter och ska använda exempelvis iPhone:n så väntar du ju aktivt på att ngt ska hända och då blir det mycket tydligare att signalen inte når fram.
Jag har exempelvis en bunt av dessa:
http://www.jula.se/fjarrstrombrytare-3-pack-127893
...och deras utseende tilltalar mig mer än exempelvis...
http://www.jula.se/mottagare-2-pack-127900
...men stabiliteten upplever jag som avsevärt bättre på de "fulare" än på de "finare" och framför allt om man använder självlärande koder. De förstnämnda (3-packen) fungerade ibland bättre om man vände dem i uttagen så jag antar att det har att göra med mottagning och hur antennen sitter i enheten.
Har ingen annan idé om skillnader när det gäller just enheterna...
Om det då störs ut, så tas det ju omhand av synkroniseringen senare vilket gör att du isf kanske inte märker det på samma sätt. När du sitter och ska använda exempelvis iPhone:n så väntar du ju aktivt på att ngt ska hända och då blir det mycket tydligare att signalen inte når fram.
Jag hade en moddad sticka innan, men nu har jag en med (tjock/fast) antenn och jag upplever väsentlig skillnad i stabilitet. Det är något som jag också har hört från andra... Tror att jag hade batch 7 - en vit sticka med antenntråd på...grahnen wrote:Jag har batch 8 som är telldus moddad med extern vit trådantenn. Har nyare tellstick batch en grövre svart antenn som på bilderna och isåfall vet du om dessa fungerar bättre.
Jag tror snarare att det kan ha att göra med om det finns ngt annat i närheten som spökar. Om du har möjlighet att byta den enhet som trilskas mot en annan av dina enheter som är av en annan typ så kanske det ger ngt.grahnen wrote:Jag tycker fenomenet inte verkar ha med avstånd att göra.
Jag har exempelvis en bunt av dessa:
http://www.jula.se/fjarrstrombrytare-3-pack-127893
...och deras utseende tilltalar mig mer än exempelvis...
http://www.jula.se/mottagare-2-pack-127900
...men stabiliteten upplever jag som avsevärt bättre på de "fulare" än på de "finare" och framför allt om man använder självlärande koder. De förstnämnda (3-packen) fungerade ibland bättre om man vände dem i uttagen så jag antar att det har att göra med mottagning och hur antennen sitter i enheten.
Har ingen annan idé om skillnader när det gäller just enheterna...
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Ändrade så att switchking skickar endast 1 kommando i följd och nu verkar det fungera mycket mer stabilt.
Iphone appen krashar imellanåt när man trycker på enligt schema, men det kanske ni redan känner till. Vet inte riktigt när men om man tänder och släcker enheter för att sedan sätta till enligt schema så avslutas appen ibland.
Iphone appen krashar imellanåt när man trycker på enligt schema, men det kanske ni redan känner till. Vet inte riktigt när men om man tänder och släcker enheter för att sedan sätta till enligt schema så avslutas appen ibland.
-
- Administrator
Nej. Detta är inget jag känner till. Har försökt återskapa det på min telefon men inte lyckats.grahnen wrote:Iphone appen krashar imellanåt när man trycker på enligt schema, men det kanske ni redan känner till. Vet inte riktigt när men om man tänder och släcker enheter för att sedan sätta till enligt schema så avslutas appen ibland.
Skulle nästan behöva kraschloggarna från telefonen för detta...
Efter att du har synkat din telefon nästa gång - titta gärna under:
C:\Users\<username>\AppData\Roaming\Apple computer\Logs\CrashReporter\MobileDevice\<Iphone namn>
Där ska förhoppningsvis finnas ngt som heter något "Switch King-liknande". Du får gärna skicka dessa filer i ett mail så kanske det går att isolera orsaken.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Fanns ingen fil där tyvärr, enbart från andra apps jag återkommer om det blir frekvent eller om det dyker upp någon loggfil.
Jag har även två andra konstiga fenomen men känns lite som fel tråd.
Det har hänt att när jag ansluter med klienten så har helt plötsligt en device tappat gruppen den tillhörde och ligger då under övriga, kommer ej ihåg men har även för mig att den tappade schemat med.
Detta har hänt två gånger på ca 1månad.
Det senaste så har några devices som synkroniserars var 30min gått i off för att efter 1sek gå on igen.
Jag har startat om servern och vi får se om det fortsätter, det känns som detta började hända när jag gick från att sända signalen 2gånger till endast 1gång. Av 15enheter som var igång så var det 3st som gick av/på var 30min och det var samma enheter varje kväll. 2st fönsterlampor samt 1st grupp av fasadbelysning.
Jag har även två andra konstiga fenomen men känns lite som fel tråd.
Det har hänt att när jag ansluter med klienten så har helt plötsligt en device tappat gruppen den tillhörde och ligger då under övriga, kommer ej ihåg men har även för mig att den tappade schemat med.
Detta har hänt två gånger på ca 1månad.
Det senaste så har några devices som synkroniserars var 30min gått i off för att efter 1sek gå on igen.
Jag har startat om servern och vi får se om det fortsätter, det känns som detta började hända när jag gick från att sända signalen 2gånger till endast 1gång. Av 15enheter som var igång så var det 3st som gick av/på var 30min och det var samma enheter varje kväll. 2st fönsterlampor samt 1st grupp av fasadbelysning.