Page 1 of 2
Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns.
Posted: Mon 04 Mar 2013, 17:07
by empaking
Hej,
Jag har två problem som jag länge försökt att få till men utan att lyckas!
Jag kör:
Klientversion 3.1.0.1
Serverversion 3.2.0.2 (Databas 2.5.5)
Telldus Center 2.1.1
Telldus Stick Duo
Version på Switchking appen i Iphone 3.1.1
Jag har inga regler eller dylikt inlagda.
Problem 1:
Ibland, helt slupmässigt så kommer den här rutan fram i min Iphone 5, Ipad 2, eller Samsung S3
IMG_3353.PNG
Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns.
Jag vet inte hur jag ska lösa det, väntar jag i 10 min så brukar det funka igen.
Problem 2:
Ibland slocknar inte en lampa, det är olika lampor varje gång men det är alltid bara en lampa när det händer och då släcker jag alla lampor på en gång via appen i min Iphone. Väljer jag sedan att släcka den lampan separat via appen eller gör det på datorn så händer fortfarande inget när jag försöker släcka den. Så jag måste då gå fram och manuellt släcka den på strömbrytaren. Hur ska man lösa detta?
Tack på förhand!
Re: Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns.
Posted: Mon 04 Mar 2013, 21:36
by klintan
Om du har många enheter helt utan utan scheman kan det orsaka prestandaproblem. Se mer här:
viewtopic.php?f=10&t=770#p5677
Tror att den buggen fortfarande är olöst.
Testa att kryssa ur styrning via scheman/scenarion under inställningarna för de enheter som inte har några schema knutna till sig.
Re: Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns.
Posted: Mon 04 Mar 2013, 21:47
by tomas
Hej,
När det gäller problem 1 så finns det mer om detta i denna tråden:
viewtopic.php?f=26&t=1224
Vi har dessvärre inte kommit längre när det gäller att lösa detta problemet.
För problem 2 när lampa inte släcks:
Om det visas att signaler skickats på Historik-fliken i Switch King-klienten så ska dessa också skickats.
Vad använder du för märke på dina brytare? Själv har jag upplevt att vissa Nexa-brytare kan funka ibland och ibland inte, medan däremot Julas brytare fungerar mer stabilt.
Ligger lampan som inte slocknar i slutet av sekvensen när du släcker alla lampor (alltså en lampa till vilken det skickas signaler sist)?
Re: Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns.
Posted: Wed 06 Mar 2013, 11:33
by empaking
Angående fråga två Tomas så vet jag inte riktigt, men det är olika lampor hela tiden som inte slocknar så det kan inte vara den sista i frekvensen då som jag tolkar det?!
Re: Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns.
Posted: Wed 06 Mar 2013, 12:05
by empaking
Angående fråga två Tomas så har historia skickats och HALL - STOR slocknade inte när jag släckte alla. Jag har skickat med en logg till dig du kan få titta på i ett mejl.
Re: Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns.
Posted: Wed 06 Mar 2013, 15:03
by gorhak
Hej empaking!
Angående problem1. Om du läser den tråd som Tomas hänvisar till så ser du min syn på det problem du beskriver. I _samband_ med att jag uppgraderade till server 3.2.1 så försvann det för mig, men jag är inte säker på att det var just uppgraderingen som var lösningen. Eftersom du har samma problem på både Apple och Android så kan ju det tyda på att problemet ligger i den gemensamma delen, dvs servern.
Jag skulle önska att du uppgraderar till 3.2.1 nu när den är släppt för att se om det även hjälper dig.
/Göran
Re: Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns.
Posted: Wed 06 Mar 2013, 22:04
by tomas
empaking wrote:Angående fråga två Tomas så har historia skickats och HALL - STOR slocknade inte när jag släckte alla. Jag har skickat med en logg till dig du kan få titta på i ett mejl.
Jag har kollat igenom loggarna och allt ser fint ut

Telldus tjänst svarar att signalen gått iväg som den ska. Just "Hall - Stor" låg i slutet av sekvensen och det kan vara så att uteffekten från Tellsticken minskar efter hand som den skickar signaler i tät följd (detta är dock inte bekräftat vad jag vet). Om du efter en stund skickar kommando igen från Switch King att stänga av så borde den i så fall slockna då. Du kan också prova att söka i Telldus forum om det finns mer info om detta där.
I Switch King finns det ett par inställningar man kan ändra för att se om det hjälper:
Välj Inställningar i menyn Verktyg och välj fliken Avancerat.
Öka "Sändingsintervall" (standardvärde 200 ms) som bestämmer kortaste tiden mellan att två signaler skickas.
Öka "Antal sändsignaler" (standardvärde 2) som bestämmer hur många signaler som ska skickas till respektive enhet varje gång. Det går också att ställa in detta för respektive enhet (under Avancerat på Enhetsinställningar). Lämpligtvis ökas då antalet signaler för de enheter du har problem med.
Responstiden i systemet kommer dock att påverkas när dessa parametrar ökas.
Utöver det så kan det också bero på mottagaren. Man kan t ex prova att vända på mottagaren i eluttaget eller byta två mottagare mot varandra för att se om det hjälper.
Re: Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns.
Posted: Wed 06 Mar 2013, 22:16
by tomas
gorhak wrote:I _samband_ med att jag uppgraderade till server 3.2.1 så försvann det för mig, men jag är inte säker på att det var just uppgraderingen som var lösningen. Eftersom du har samma problem på både Apple och Android så kan ju det tyda på att problemet ligger i den gemensamma delen, dvs servern.
Vår bästa gissning just nu är att problemet ligger i Switch King Live-servern, men vi har inte kunnat identifiera problemet. Vi har gjort förändringar i senare versioner av Switch King Server för att minska på datamängden till Live som kan hjälpa till att förbättra prestanda så det skadar inte att uppgradera

Re: Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns.
Posted: Fri 15 Mar 2013, 07:42
by empaking
Hej,
Nu har jag uppdaterat servern, ska bli spännande efter några dagar och se hur det går. Jag har även uppdaterat det du föreslog Tomas på tändnings/släcknings problemet.
Hör av mig om jag fortfarande har problem.
/Emil
Re: Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns.
Posted: Mon 01 Apr 2013, 14:24
by empaking
Nu är problemet med att lamporna inte släcks när de ska göra det löst, efter förslaget ni föreslog.
Dock är problemet med att "Fel vid hämtning. Begäran nådde en maxtidsgräns." kommer upp igen och är mer frekvent nu än förut. Vad kan jag göra för att lösa detta problem en gång för alla? (Jag har nu uppdaterat som ni föreslog)