Switchking och Beyond Measure

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Rhodin
4 stars
4 stars

Switchking och Beyond Measure

Post by Rhodin » Wed 05 Jan 2011, 10:05

Hej!

Då msure är en viktig komponent i kombination med SK undrar jag om det finns någon plan på att uppgradrera de msure moduler till nya Beyond Measure?

MVH Peter

Martin
Administrator
Administrator

Re: Switchking och Beyond Measure

Post by Martin » Wed 05 Jan 2011, 16:16

Det lär nog bli så framöver, eftersom även jag troligtvis kommer att gå över till Beyond.
Just nu finns dock ingen dokumentation på User Module-delarna i BM.
Martin | Switch King

PerM
3 stars
3 stars

Post by PerM » Fri 07 Jan 2011, 01:26

Martin wrote:Just nu finns dock ingen dokumentation på User Module-delarna i BM.
Det är faktiskt avsiktligt då det ännu inte är bestämt hur User Module Engine-modulen ska licensieras. Eventuellt blir det så att UMEn endast kommer vara tillgänglig för beställningsjobb, dvs funktioner som utvecklas mot betalning.

Om jag förstått det rätt så är det du/ni behöver möjligheten att skriva värden till en fil? Det kan du lätt göra med ett schema som körs i Rule Engine. Se specifikt komponenten "TextOut" under kategorin "File I/O" i component library. Önskas webb-anrop istället så är komponenter för det inplanerade.

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Fri 07 Jan 2011, 10:31

Jo men i schemat så behöver du konfigurera varje sensor och hålla det uppdaterat. Med tidigare UM modul så läser den in alla och skapar automatiskt filer för var och en...

MVH Peter

PS: Jag vill jättegärna migrera till BM men inte om det blir alltför mycket extra arbete :-)

PerM
3 stars
3 stars

Post by PerM » Sun 09 Jan 2011, 10:47

Sant, det kräver lite mer arbete. Diskussioner pågår om informationsutbyte mellan BM och SK så det kanske blir väldigt enkelt i slutändan.

damo01
1 star
1 star

Post by damo01 » Sun 06 Feb 2011, 21:58

Hur går det, har ni kommit fram till något?
Har nyinköpt onewire med tre tempgivare som ska användas med switchking i stugan.
En för utetempen, en för entrevåningen och en för övervåningen.
Tanken är då att styra element beroende på inne och yttertemp.
Och, ja jag vet att det inte kommer att gå att lita på till 100% så ett element ska vara på konstant, utan styrning (typ 10 grader).
Är ju rätt skönt att kunna slå på värmen i stugan så man har det varmt och skönt när man kommer dit..

Så till grundfrågan, skulle ju gärna se en enkel installation av beyond measure...
Msure är ju inte längre tillgängligt som jag fattat det?

/D

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 06 Feb 2011, 22:22

Tyvärr har vi inte hunnit med att ta tag i detta ytterligare.

Dock krävs egentligen ingen integration mellan Switch King och Beyond Measure då Beyond Measure kan exportera filer som det är redan idag. En integration mellan Switch King och Beyond Measure skulle isf bara förenkla själva kommunikationen - inte göra något möjligt som inte är möjligt redan nu.

Men förenkling är naturligtvis av godo...

:wave:
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Sun 06 Feb 2011, 22:32

Jag kör SK sedan länge och har tidigare nyttjat de msure moduler som fanns speciellt framtagna för SK.

Sedan en tid tillbaka kör jag BM och visst är det en del "fipplande" innan man förstår hur allt fungerar. Å andra sidan känner jag nu att det finns ännu fler möjligheter att få intressant info till SK. Jag menar kombinationen BM och SK är oslagbar! Och tack vara alla hjälpsamma personer på forumen så brukar det lösa sig förr eller senare :clap:

//Peter

damo01
1 star
1 star

Post by damo01 » Sun 13 Feb 2011, 23:37

Jag gjorde det enkelt för mig. Kör sedan tidigare logtemp, som har möjlighet att spara i både csv och xml.
Logtemp gör en last.csv var tionde minut som var enkel att lägga upp som källa i switchking.

PerM
3 stars
3 stars

Post by PerM » Tue 05 Apr 2011, 21:39

FYI:

Sedan v.12 så finns det en Web Request komponent i BM som kan anropa valfri webbsida, och därmed också SK's REST api för skicka info till/läsa från SK.

Post Reply