Page 1 of 1

Hittar inte enheterna från Teldus Center

Posted: Tue 04 Jan 2011, 23:25
by EdvinRude
Jag läste att enheterna finns dolda i Switch King.

Hur hämtar jag fram dem?

Re: Hittar inte enheterna från Teldus Center

Posted: Wed 05 Jan 2011, 08:33
by Martin
När Switch King startas upp och du väljer att använda "Delade enheter" (Shared Devices) så ändras en inställning för Telldus Center som styr var dina enheter ska lagras.
De döljs inte i Switch King - däremot så lagras enheterna (efter att man börjat använda delade enheter) på ett annat ställe. De enheter som skapats innan du startade Switch King finns kvar men syns inte.

Du kan göra på följande sätt för att lösa detta och samtidigt köra Switch King Pro:
  • Du kan föra över de "privata" enheter du tidigare lagt in till det "gemensamma" området i registret.
  • Du kan lägga in enheterna på nytt i Telldus Center eller i Switch King Pro.
  • Du kan ställa om Switch King Pro till att köra under ditt användarkonto och fortsätta att ha enheterna som "privata". Detta rekommenderas inte då klienten kommer att ställa samma fråga vid varje uppstart. Telldus kommer också att gå över till att använda delade enheter i kommande version av drivrutinen.
Observera att alla ändringar i Windows register görs på egen risk. Felaktiga ändringar kan leda till problem med Windows.

Lösning för alternativ 1:
  • Starta registereditorn (regedit)
  • Navigera fram till "Dator\HKEY_CURRENT_USER\Software\Telldus\Devices" i registret. Högerklicka på "Devices" och välj "Exportera".
  • Välj ett lämpligt namn på filen och välj "Spara".
  • Leta upp filen du sparat, högerklicka på den och välj "Öppna med...". Välj att öppna med "Anteckningar" (Notepad).
  • Du bör nu ha en fil som i början ser ut på liknande sätt som den bifogade filen "Sparad fil.jpg".
  • Byt ut alla förekomster av HKEY_CURRENT_USER mot HKEY_LOCAL_MACHINE i filen.
  • Om du har en 64-bitars version av Windows, lägg till Wow6432Node mellan "Software" och "Telldus" så att det står exempelvis "HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Wow6432Node\Telldus\Devices". Detta görs endast om du har ett 64-bitars operativsystem.
  • Spara
  • Högerklicka på filen igen, välj "Öppna med" och välj "Registereditorn". På frågan svarar du "Ja".
  • Starta om datorn.
Lösning för alternativ 2:
  • Starta Switch King Pro-klienten och lägg in enheterna på nytt.
Lösning för alternativ 3:
  • Starta registereditorn
  • Navigera ner till "Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Telldus\Devices" (eller "Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Wow6432Node\Telldus\Devices" om du har 64-bitars OS)
  • Titta efter "SharedDevices". Dubbelklicka på "SharedDevices" och ändra till "0".
  • Öppna "Kontrollpanelen"
  • Öppna "Administrationsverktyg"
  • Öppna "Tjänster"
  • Leta fram de två tjänster med namn som börjar på "SwitchKing". Dubbelklicka på en av dem.
  • Se bilden "Tjänster.jpg" som bifogas. Ändra "DITTKONTO" på bilden till det konto du har på datorn. Ange lösenord till kontot och klicka på "OK".
  • Gör samma sak med den andra "SwitchKing"-tjänsten.
  • Starta om datorn.

Re: Hittar inte enheterna från Teldus Center

Posted: Fri 07 Jan 2011, 11:51
by EdvinRude
Hej

Tackar. Nu fungerar det som tänkt.