Utmaning med gruppscheman

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
pegote
1 star
1 star

Utmaning med gruppscheman

Post by pegote » Tue 15 May 2012, 08:49

Hej,
sliter mitt hår för att jag har problem med att få det riktigt att rulla med ett par scheman som jag kör

Schema 1: "Belysning Fönster"
På/Av:
06:30 -> 09:00
15:00 -> 22:30
Regler: Ljussensor < 0,5 V

Schema 2: "Belysning Normal Inre Ljus"
På/Av: 06:30 -> 22:30
Regler (alla regler uppfyllda):
Ljussensor < 0,8 V
Larm < 2 (Huslarmet är inte aktiverat)

Schema 3: "Ser på TV i mörker"
På/Av: 12:00 (bara på)
Regler (alla regler uppfyllda):
TV = 1 (påslagen)
Ljussensor < 0,2 V
Larm < 2

"Lampa A" (Kök i filmen nedan) använder sig utav schema 1 och schema 3
"Lampa B" (Entre i filmen nedan) använder sig utav schema 2 och schema 3

Exempel vid följande scenario:
- Larmet = 0
- Ljussensor = 0,1 V
- TV = 1

... så tänds bara Lampa B och inte Lampa A. Jag kan bara inte förstå varför? Enhterna har inga egna scheman utan jag använder mig bara av gruppscheman.

Klient: 2.0.3.4
Server: 2.0.3.9
Telldus: 2.1.1

Det skulle bli så många skärmdumpar så jag gjorde en snabb film istället som visar inställningarna för Lampa A/Kök och Lampa B/Entre. Se här: http://youtu.be/QgePIs1C6CI

Stort tack på förhand!!

mvh
pegote

Martin
Administrator
Administrator

Re: Utmaning med gruppscheman

Post by Martin » Tue 15 May 2012, 16:58

Låter spontant som en bugg...

PM:a/maila gärna en databas så att vi kan sätta upp en miljö.
Martin | Switch King

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Tue 15 May 2012, 17:32

pegote,

Har du markerat "Tona bort block ..." på fliken Visa under Inställningar? Då bör du kunna se vilka scheman som Switch King tycker är uppfyllda (även om det inte alltid stämmer till 100% när man har överlappande scheman). I filmen verkar alla block vara uppfyllda och då borde ju enheterna sättas på...

Om du använt Värdemappning för datakällorna (exempelvis översatt 1 för TV till "På") så måste även reglerna uppdateras (för exemplet blir då regeln TV = På).

Jag provade också att lägga upp dina scheman och skapa några datakällor mot textfiler och det funkade fint... :shock:
Tomas | Switch King

pegote
1 star
1 star

Post by pegote » Tue 15 May 2012, 18:42

Stort tack för erbjuden hjälp! Jag har PM:at min db till Tomas.

Jag får testa i kväll när datakällorna rapporterar rätt så får jag återkomma med en skärmdump som visar resultatet ang "Tona bort block" (tack för tipset förresten - jag hade missat den checkboxen!).

Jag förstår inte riktigt vad som menas med värdemappning och att reglerna måste uppdateras i det här fallet? Jag använder en (kommaseparerad typ) datakälla (HTTP) där jag hämtar nuvarande status på TVn och svaret blir en enkel sträng som jämförs enl
0 = av, 1 = på, och uppdatering sker varje minut från min Java/PHP-server
Så någon transformering av värden sker inte utan bara enkel jämförelse i gruppschemat

EDIT: Förlåt.. till Martin menar jag :-)

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Tue 15 May 2012, 19:59

På fliken Presentation under Inställningar för datakälla hittar du Värdemappning. Där kan man översätta ett källvärde till ett presentationsvärde och om man gör det så ska reglerna sättas upp mot presentationsvärdet. Men i ditt fall är det något annat som spökar...
Tomas | Switch King

pegote
1 star
1 star

Post by pegote » Tue 15 May 2012, 20:16

Ah, ok, tack.

Jag har förresten nu gjort en dump på nuläget där följande råder:
TV = 1
Ljussensor = 0,116 (<0,2 V)
Alarm = 0 (<2)

Jag ändrade en schemat "Belysning inre ljus" stängs av kl 21:00 så jag kunde simulera scenariot.

Jag ser i Switch King att scenariot fungerar.. dock så släcks "Kök" och "Tvrum fönster" som borde vara tänd och som även bilden visar (Tvrum fönster går på samma data som Kök).
sk.png
Tack för hjälpen!!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 15 Jun 2012, 14:42

Jag har kört din uppsättning (via den databas du skickade) och jag kan inte direkt se något problem. Jag har gjort om så att datakällorna är fysiska filer på disk istället och kan därmed justera värden för att se hur de olika värdena slår.

Det som kan "luras" lite är att du har satt en "minsta tid för uppfyllnad" på reglerna, som säger att en enhet minst ska vara på i 10 minuter efter det att den aktiverats. För att kunna labba har jag varit tvungen att slå av denna tillfälligt, men jag ser inte de problem som du ser.

När du ser detta, kan du slå på funktionen "Tona bort block", så att vi har chansen att se vilka regler som Switch King anser vara uppfyllda just då?
Se bilden...
TonaBortBlock.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King

sonnyboy
4 stars
4 stars

Post by sonnyboy » Fri 15 Jun 2012, 21:53

Dum fråga, men har du startat om din SK server på länge?
Min server blir långsam eller mycket lågsam om den inte får
omstart om jag inte startar om den lite då och då.
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1

pegote
1 star
1 star

Post by pegote » Mon 18 Jun 2012, 10:56

Det är ju en Windows-burk - startas om mycket frekvent :-)

Jag ändrade i ett schema och nu fungerar det (fast inte som jag vill ha det egentligen).

Schema 1: "Belysning Fönster"
På/Av:
06:30 -> 09:00
15:00 -> 22:30
Regler: Ljussensor < 0,5 V

ändrat till 06:30 -> 22:30 (dvs inget stopp mellan 09:00 och 15:00). När jag gjorde den fixen så fungerar det som tänkt. Så.. något är inte riktigt som det ska

Jag ska ikväll ändra tillbaka och ordna fram en skärmdump (ursäkta trög svarstid - har varit bortrest)

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 18 Jun 2012, 11:40

sonnyboy wrote:Dum fråga, men har du startat om din SK server på länge?
Min server blir långsam eller mycket lågsam om den inte får
omstart om jag inte startar om den lite då och då.
Om servern blir långsam beror det troligtvis på att det finns ett stort antal insamlade värden med i bilden som servern ska använda vid utvärdering av regler. Vid jämna mellanrum ska servern isf städa detta.
Om "långsamheten" består alla timmar på dygnet så är det troligtvis problem med Telldus Service, vilket isf troligtvis syns i loggfilerna.
pegote wrote:[...]ändrat till 06:30 -> 22:30 (dvs inget stopp mellan 09:00 och 15:00). När jag gjorde den fixen så fungerar det som tänkt. Så.. något är inte riktigt som det ska

Jag ska ikväll ändra tillbaka och ordna fram en skärmdump (ursäkta trög svarstid - har varit bortrest)
Ta gärna skärmdump på när "Tona bort" är aktiverat och bifoga gärna db i ett PM direkt efter det att du ser effekten så kanske det ger möjlighet att spåra vidare.
Martin | Switch King

Post Reply