Problem med mjukvaran

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
bunker
3 stars
3 stars

Återställd backup styr inte enheter

Post by bunker » Sun 15 May 2011, 12:23

Hej!

Jag har försökt återställa en backup av SwitchKing server genom det tillvägagångssätt som beskrivs på hjälpsidan om backup. Bakgrunden är att jag byggde om min Windows Home Server och bytte hårdvara och ominstallerade allt.

Telldus återställde jag genom att återställa båda noderna i registret, för current user och local machine. För SwitchKing kopierade jag databsen (och ett antal backuper på den).

Sen återställde jag genom att installera Telldus mjukvara, läsa in register-filer, installera Switch King server 0.9.1 (samma som jag körde innan kraschen). Därefter bytte jag ut databasen mot min backup.

På klienten får jag varje gång dubbla uppsättningar enheter, två av varje enhet. Ingen av dessa styr enheten via tellstick. Ingen kommande händelse eller historik dyker upp. Däremot kan jag styra enheter via Telldus Center. Jag använder inte "delade enheter".

Idag har jag provat flera andra backuper av databasen men i princip är det ingen skilnad på vad som händer. Vid vissa tillfällen får jag ett meddelande i SK-klienten om att det är en mismatch mellan Telldus enheter i registret och de i SK. Jag väljer då Ta bort. Ändå har jag dubbla enheter.

Bifogar loggfilen från idag då jag testade lite mera, installationen var för flera veckor sen och den loggen verkar inte finnas kvar längre.

Databasen kan jag maila på begäran men vill inte lägga upp här pga licensen den innehåller.

Jag kommer antagligen installera senaste SK-server idag och se om jag kan få det att fungera, annars får jag radera alla enheter och prova igen, eller börja tomt :-(
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

tomas
Administrator
Administrator

Re: Problem med mjukvaran

Post by tomas » Sun 15 May 2011, 14:54

Hej bunker!

Prova att strunta i att återställa registryt för Telldus.

Alltså:
1) Installera TelldusCenter (utan att lägga till några enheter)
2) Installera Switch King server och klient
3) Stoppa Switch King-tjänsterna
4) Byt ut databasen mot din backup-databas
5) Starta Switch King-tjänsterna
6) Starta Windows-klienten för Switch King - du kommer då få en en fråga om du vill behålla enheterna i din databas. När du väljer att göra det så lägger Switch King till enheterna i TelldusCenter.

Klart - nu ska det vara i synk. Eventuellt kan det krävas att du startar om datorn efter att du installerat Switch King server.
Tomas | Switch King

bunker
3 stars
3 stars

Problem med mjukvaran

Post by bunker » Wed 18 May 2011, 06:52

Tack för det förslaget Tomas. Jag provade det men hade fortfarande dubbla enheter så det verkar vara nåt som ligger i databasen. Vet inte hur det gått till för jag såg bara en uppsättning enheter innan ominstallationen vad jag minns. Och min backup är en zip av SK mappen så antagligen var det så innan ominstallationen.

Post Reply